Aviseringar
Rensa alla

diktaturer i europa (mellankrigstiden)


Ämnesstartare

hej! skull behöva hjälp med en sak i histora. det var ju många europeiska stater som tog efter hitler/tyskland och blev diktaturer. jag ska ge 3 exempel på länder som var diktaturer under 30-talet, och jag hittar ingenstans där någon  skrivit om det så jag skulle verkligen vara tacksam om ni ville svara på det om ni vet! tack! 🙂


   
Citera

har för mig att italien var en diktatur på 30-talet 


   
SvaraCitera

Har även för mig att dom flesta länderna i gamla österrike-ungern blev diktaturer


   
SvaraCitera

utom tjeckoslovakien vad jag vill minnas 


   
SvaraCitera

Spanien


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

de första jag kommer att tänka på Portugal, Spanien, Italien, Albanien


   
SvaraCitera

Italien,Albanien,Ungern,Spanien(tror Franco var kvar då, orkar ej googla)Rumänien(Iaf fanns Järngardet där), tror även Portugal var åt de hållet, lika så var väll Lettland, Estland iaf något av dem var väl höger extrema. 
Sen har du ju även Ryssland och Japan(dok gillar jag inte och kalla Japan för diktatur) Sen vet jag inte ifall Kina hade något liknande efter de avsatte kejsaren runt 18-20 eller va det var. Sen tror jag även någon av Syd Amerikas Juntor redan tagit makten eller om det är senare. Plus alla Emirat och liknande i arabvärlden.

Reeeetooo: har för mig att italien var en diktatur på 30-talet

Ja, Musse blev inte avsatt förrns 43(om jag minns rätt), och den Fascistiska staten fortsatte väl även ett tag efter han återfördes av Tyskarna, och sedan mördades.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Grekland, Bulgarien, Jugoslavienoch Sovjet såklart


   
SvaraCitera
mynona

I Västeuropa: Portugal (och från 1939 Spanien)
I Östeuropa: alla länder utom Tjeckoslovakien, dvs Ungern, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Jugoslavien, Grekland (1936), Bulgarien (1934), Rumänien (1938), Albanien.

Alla var högerdiktaturer före andra världskriget och blev kommunistdiktatuer efter. En sådan ironi


   
SvaraCitera

NEMI: Jugoslavien

De var ett Kungadöme fram till att axelmakterna invaderad och kungen flydde i exil. Tito kom inte förrns 45. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ljungelden:

De var ett Kungadöme fram till att axelmakterna invaderad och kungen flydde i exil. Tito kom inte förrns 45. 

skulle nog, trotts att Alexander I var monark, kalla honom diktator


   
SvaraCitera
mynona

Ljungelden:

De var ett Kungadöme fram till att axelmakterna invaderad och kungen flydde i exil. Tito kom inte förrns 45. 

Det var en kunglig diktatur under prins Paul från 1934


   
SvaraCitera

NEMI: skulle nog trotts att Alexander I var monark även kalla honom diktator

Möjligt att du skulle göra, men i definition är monark och diktator inte samma sak. En diktatur har en diktator ett kungadöme en monark, precis som ett kejsardöme har en kejsare och inte monark.


   
SvaraCitera

mynona: Det var en kunglig diktatur under prins Paul från 1934

Det har du absolut rätt i!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jättemycket allihopa, uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara!! 🙂


   
SvaraCitera