Aviseringar
Rensa alla

Dilemma


Ämnesstartare

Människor svälter i Afrika. Du kan mätta tio av dem. Du har två alternativ.
Du kan döda en gris eller så kan du döda en utvecklingsstörd man med lägre mental kapacitet än den förstnämnda.
Vem väljer du och varför?


   
Citera

utvecklingsstörda, utan tvekan, kan lika gärna börja nu om det skulle hjälpa


   
SvaraCitera

Gris

Pga

Är fostrad i den värdegrunden jag är, när det kommer till en del moraliska frågor är det svårt att vara logisk eller konsekvent. I det här fallet tror jag att det skulle kunna vara något vi är "hardcoded" att anse det. Att döda en annan människa är inte lika illa som att döda ett djur, för att det sitter i vår ryggmärg.

Visst är det bra att folk tänker på djuren, men när folk säger att djur är lika mycket värda som människor är de också ologiska och inkonsekventa. Om en mygga sätter sig på dem skulle de antagligen slå ihjäl den, fick de mask i magen skulle de ta medicin och fick de vägglöss skulle de ringa anticimex osv.


   
SvaraCitera

Hmm. Grisen tror jag. Skulle aldrig kunna haft på mitt samvete att jag har haft ihjäl en människa. Tycker ofta synd om utvecklingsstörda och känner medlidande om man ser en som lider av det på stan t.ex. Blir lite nere på något sätt. Varför vet jag ej.

Grisen är jag mindre besläktad med, och det spelar en stor roll.


   
SvaraCitera

Järn: Om en mygga sätter sig på dem skulle de antagligen slå ihjäl den, fick de mask i magen skulle de ta medicin och fick de vägglöss skulle de ringa anticimex osv.

Nej, det skulle de inte


   
SvaraCitera

Varför ska jag förläng deras lidande


   
SvaraCitera

Lífþrasir:

Nej, det skulle de inte

Så du tror att de som gör sådana påståenden hellre skulle gö runt med mask i magen, vägglössbett överallt än att döda djuren i fråga? Borde inte samma människor då dra sig för att tvätta sängkläder eftersom detta skulle döda många kvalster?


   
SvaraCitera

fattar inte, ska vi mata barnen i afrika med utvecklingsstörda?


   
SvaraCitera

Järn: Så du tror att de som gör sådana påståenden hellre skulle gö runt med mask i magen, vägglössbett överallt än att döda djuren i fråga? Borde inte samma människor då dra sig för att tvätta sängkläder eftersom detta skulle döda många kvalster?

Menade på att utvecklingsstörda inte skulle vara kapabla att göra dessa saker, utom möjligen mygg-grejen


   
SvaraCitera

frukt:
fattar inte, ska vi mata barnen i afrika med utvecklingsstörda?

Antar att han menar att vi kan mätta tio av dessa ungar, genom att döda antingen den utvecklingsstörde mannen eller grisen, sen kommer den "moraliska problematiken" som är syftet med tråden, att du ska reflektera över vilken av dessa två stackare du vill ha ihjäl för att rädda tio barn.


   
SvaraCitera

Döda grisahelvetet snabbt som attan!


   
SvaraCitera

Lífþrasir:

Menade på att utvecklingsstörda inte skulle vara kapabla att göra dessa saker, utom möjligen mygg-grejen

Jag tror bestämt att du missförstått mig.


   
SvaraCitera

Järn:

Jag tror bestämt att du missförstått mig.

Det har jag, läste lite dåligt


   
SvaraCitera

fick ångest av denna tråd

håller med dan 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn: Visst är det bra att folk tänker på djuren, men när folk säger att djur är lika mycket värda som människor är de också ologiska och inkonsekventa. Om en mygga sätter sig på dem skulle de antagligen slå ihjäl den, fick de mask i magen skulle de ta medicin och fick de vägglöss skulle de ringa anticimex osv.

Om en människa parasiterade på ditt tarmsystem, skulle du låta bli att ta medicin för att bli av med den?
Om det levde massa människor i dina väggar som kröp fram om natten för att suga ditt blod, skulle du låta dem hållas eller ringa saneringsfirma?


   
SvaraCitera