Aviseringar
Rensa alla

Dilemma - Skoluppgift - Svar snabbt!


Ämnesstartare

Hej gör en skoluppgift i religionskunskap  (1a1)? och behöver lite snabba svar innan kl. 24:00 då den ska vara inlämnad. Svara på mitt dilemma tack!
Dilemma:  du som tjej är gravid eller din fru/flickvän/sambo mm är gravid. Under ett ultraljud så upptäcks det att fostret har en missbildning på handen/foten. Om fostret har en sådan missbildning är det mycket stor risk att det finns ett hjärtfel. Mer om det får man reda på efter ett par veckor under ett mer ingående ultraljud. Då får man även träffa läkare för att prata om framtiden. Det är fortfarande så att det går att göra abort eftersom fostret ännu inte utvecklats till ett barn men tiden börjar bli knapp. Vad gör du?


   
Citera

Jag hade försökt göra allt för min unge, eftersom abort är mord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Jag hade försökt göra allt för min unge, eftersom abort är mord.

tack för svar!! 🙂 Ska skriva vad jag hade gjort, vad olika etiker gör samt hur andra personer gör. Hade du gjort samma sak om du hade haft 3 små barn? eftersom mycket tid (veckor/månader) spenderas på sjukhus? Av 100 barn som opereras så dör 3 st. Är det värt det? (Försöker inte motbevisa dig utan vill bara ha fler perspektiv)


   
SvaraCitera

Hade väl överlåtit beslutet åt partnern, men antagligen visat att jag föredragit abort i det fallet.


   
SvaraCitera

hade kanske gjort abort för att jag inte vill att någons liv ska bli mycket krångligare än alla andras om du fattar vad jag menar. dock beror det väldigt mycket på hur mycket missbildat det är. 


   
SvaraCitera

Abort 


   
SvaraCitera

Vad läser ni för specifik religion? Finns det någon religion som tillåter abort öht? 


   
SvaraCitera

Hade diskuterat det beslutet med min partner. Sånt beslut skulle jag inte kunna ta ensam


   
SvaraCitera