Aviseringar
Rensa alla

Din ip-adress (o)synlighet


Ämnesstartare

Kudhos:

Men då får de läsa allt snusk vi skriver... Rodnar (Blink)

om de är sådana creep att d kan leva med tanken på att de snokar och grejer så visst. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det gör vi. 🙂 

hmm, där ser man. Kan man begära det där uppgiftutdraget via mail om jag kan underteckna mailet med min namnteckning?


   
SvaraCitera
time
 time

adaq:

hmm, där ser man. Kan man begära det där uppgiftutdraget via mail om jag kan underteckna mailet med min namnteckning?

Det ska skickas in via post, men det behöver inte vara handskrivet. Däremot undertecknat för hand förstås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det ska skickas in via post, men det behöver inte vara handskrivet. Däremot undertecknat för hand förstås.

Varför kan jag inte skicka via epost om jag kan undertäckna?


   
SvaraCitera

Storchen84
Jag är inte direkt så att jag håller hårt i den, men jag slänger inte ut den till höger och vänster heller. 

...va? du inser att din ip-adress är synlig för varenda server som du kopplar upp dig till, va? alla servrar som du har kontakt med via internet vet ju din ip-adreds, det är så internet fungerar. undantagen är om du använder en proxy/vpn, då vet bara denna din riktiga ip.


   
SvaraCitera
time
 time

adaq:

Varför kan jag inte skicka via epost om jag kan undertäckna?

Sådana är våra bestämmelser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Sådana är våra bestämmelser.

Okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingen kan se min ip för ja vill va anonym


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: du inser att din ip-adress är synlig för varenda server som du kopplar upp dig till, va?

Öh ja, och - det är bland annat detta jag syftar på:

player one: undantagen är om du använder en proxy/vpn

Men också hur folk ställer sig till att alla forum kan ha tillgång till ens ip-adress - i vissa fall vid behov, medans i andra fall (kanske amerikanska forum mest nuförtiden? inte vet jag) vid varje inlägg. Samt hur stor medvetenhet det finns om att man kan vara anonym och hur anonym man kan vara.

aristoteles: Hur gör du det?

En ip-adress faller in under PUL just för att den kan knytas till en fysisk person - likt ett personnummer.

aristoteles: Bara ISP'erna vet vilket modem som hade vilket IP under en viss tid om de väljer att lagra denna info

Precis.

aristoteles: Och det är kopplat till ett hushåll, inte en person.

Men det är en enskild person som tecknar ett avtal med en ISP - med sitt för- och efternamn, adress och telefonnr.

frukt: Vadå "inte slänger runt" med din IP?

Frågar du eller vem som helst "kan inte du säga vad din ip är?" så nä, varför skulle jag säga det? Jag tror det dessutom är olagligt att offentliggöra andras ip-adresser - men jag är osäker på denna punkt.

Hjärta


   
SvaraCitera
frukt

Storchen84:

Frågar du eller vem som helst "kan inte du säga vad din ip är?" så nä, varför skulle jag säga det? Jag tror det dessutom är olagligt att offentliggöra andras ip-adresser - men jag är osäker på denna punkt.

Jag undrade alltså om du menar att du inte "slänger runt" din IP genom att använda t.ex. VPN eller om du syftade på något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: En ip-adress faller in under PUL just för att den kan knytas till en fysisk person - likt ett personnummer.

Den kan knytas till en avtalstecknare ja, men den personen kan vara en av hundratals som utnyttjar samma adress.

Storchen84: Men det är en enskild person som tecknar ett avtal med en ISP - med sitt för- och efternamn, adress och telefonnr.

Nja, inte nödvändigtvis. Du kan skaffa internetuppkoppling helt anonymt utan några som helst personuppgifter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt: Jag undrade alltså om du menar att du inte "slänger runt" din IP genom att använda t.ex. VPN eller om du syftade på något annat.

Ah nejdå, inte än i alla fall. Tanken har dock slagit mig ibland, fast nä... nätparanoid är jag inte - än i alla fall.

aristoteles: Den kan knytas till en avtalstecknare ja, men den personen kan vara en av hundratals som utnyttjar samma adress.

Fast du skrev ju själv att ISPn kan ta reda på vem som hade den vid en viss tidpunkt?

aristoteles: Bara ISP'erna vet vilket modem som hade vilket IP under en viss tid om de väljer att lagra denna info.

Eller missförstod jag detta? Förutsatt att en ISP väljer att lagra denna info går det väl att knyta till "rätt" avtalstecknare.

aristoteles: Nja, inte nödvändigtvis. Du kan skaffa internetuppkoppling helt anonymt utan några som helst personuppgifter.

I Sverige? Räkningen då?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Storchen84:

I Sverige? Räkningen då?

Räkningar kan man slipa när har kontantkort som finns till både mobilen och som mobilt bredband.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Fast du skrev ju själv att ISPn kan ta reda på vem som hade den vid en viss tidpunkt?

Ja de kan de göra i vissa fall, de kan hitta avtalstecknaren alltså, men de kan inte identifiera vem som använder uppkopplingen.

Storchen84: Eller missförstod jag detta? Förutsatt att en ISP väljer att lagra denna info går det väl att knyta till "rätt" avtalstecknare.

Ja, men jag skiljer på avtalstecknare och faktiska användare för dessa är i väldigt många fall inte samma.

Storchen84: I Sverige? Räkningen då?

Du kan ta vilket kontantkort som helst i princip.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Öh ja, och - det är bland annat detta jag syftar på:

Men också hur folk ställer sig till att alla forum kan ha tillgång till ens ip-adress - i vissa fall vid behov, medans i andra fall (kanske amerikanska forum mest nuförtiden? inte vet jag) vid varje inlägg. Samt hur stor medvetenhet det finns om att man kan vara anonym och hur anonym man kan vara.
En ip-adress faller in under PUL just för att den kan knytas till en fysisk person - likt ett personnummer.

fast om ip loggas "vid behov" så torde det innebära att det loggas alltid - du vet ju inte när behov uppstår på förhand. dessutom så ingår väl ip-loggning i typ varje forumprogramvara som jag är bekant med, så det är inte något som jag tror är undantag, snarare norm. slutligen så kan vi konstatera att vi inte kan veta vad en sida loggar, och inte kan lita på vad olika sidor uppger. det enda sättet att vara (något så när) anonym är via proxies, och det enda praktiska alternativet som inte lämnar samma info till en tredje part är tor. använder man inte tor kan man således inte betrakta sig som anonym. använder man en anonym uppkoppling a'la kontantkort kan man anse sig vara pseudonym, men mängden info du kan extrahera från någons vardagliga surfande är oftast fullt tillräcklig för att avslöja den fysiska personen bakom, så allt som allt måste du tänka till jävligt noga för att alls lyckas vara anonym.

är anonymitet och privatliv av vikt är det enda alternativet att använda proxies och kryptering, att läsa användaravtal leder i sig självt ingenstans alls.


   
SvaraCitera