Aviseringar
Rensa alla

DIN mening med livet?


Ämnesstartare

Tjena ungdomar!

Hur svarar ni på frågan: Vilken är din mening med livet?

Om du skulle skriva en bok om dig själv och hela ditt liv (från nu och till slutet), hur vill du att det livet ska se ut? Vilken är den röda tråden genom ditt liv? Vad vill du ha uppnått innan du dör? Vad får dig att vilja kämpa under svåra tider? Vad gör existensen meningsfull under majoriteten av din tid här på jorden, d.v.s. vardagen?

Det är inte fel med fantasi, men för att ni ska lyckas med att leva meningsfullt behöver lite realism bakas in i det hela.

Kör hårt. [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter
kachin

min röda tråd i livet är att jag klipper sönder den röda tråden och klistrar fast bitarna på ett papper så det blir en matta

- Razorblade -:

men för att ni ska lyckas med att leva meningsfullt behöver lite realism bakas in i det hela.

livsexperten har talat


   
SvaraCitera

Röda tråden: Försöka överleva vardagen..

Hoppa fallskärm innan jag dör är ett måste och åka till Australien! 🙂

Jag kan inte riktigt beskriva mig och mitt liv men mina kompisar kan. Jag tar dagen som den kommer försöker överleva så gott det går. Har en tung ryggsäck som bagage. Jag vet inte riktigt vad som får mig att kämpa, kanske att försöka visa att jag inte ger upp att jag vill visa "mobbarna, kompisar" att jag orkar. Även om jag inte alla gånger gör det.

Önskar det fanns någon mer att prata med än vad det gör, men men jag överlever! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att liv vill leva, växa fritt och bli vad det har potential att bli.

Så det är väl det jag ser som min mening. Att jag själv ska kunna växa fritt, att jag ska kunna vara till hjälp för människor i min omgivning kan göra det och att jag ska kunna bidra till att förändra samhället så att människor i allmänhet också kan växa fritt och förverkliga sin potential.

När man gör insatser här tror jag man känner en innerlig glädje.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte. Lärande, tror jag. Sökande efter kunskap och svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi skrev något bra där, lärande berikar oavsett vad det rör sig om. Man kan förstå världen vi lever i om man vill, lära sig trimma en bonnamoped eller kanske hur man slår en perfekt bearnaise.


   
SvaraCitera
mynona

Ja, lärande, fullföljande av de behov psyket har och utvecklande och fulländande av det egna jagets fulla potential.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Vilken är din mening med livet?

Det finns ingen, men jag gör det bästa åt situationen och försöker styra upp på ett rättvist sätt..

Jag är skaparen av min egen mening. [confused]

Vilken mening har jag skapat? Jag är inte klar med den än.. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Om du skulle skriva en bok om dig själv och hela ditt liv (från nu och till slutet), hur vill du att det livet ska se ut?

Som en genomtänkt komedi!

- Razorblade -:

Vilken är den röda tråden genom ditt liv?

Att göra det jag känner är rätt och får mig att må bra, i den utsträckning jag kan påverka det.

- Razorblade -:

Vad vill du ha uppnått innan du dör?

Vill bli mer van att resa, eftersom det är något jag tycker om att göra. Drömmer om att någon gång kunna sitta och äta frukost på mitt, utifrån erfarenheter bästa frukostställe, resa till nästa ställe (annat land troligtvis) och äta lunch, och sedan middag på ett tredje.

En något knepig ekvation då resorna förmodligen tar tid och det troligtvis blir svåra att få till samtidigt som mattiderna passas. Men det kan säkert gå i en mindre skala också, som i Europa eller någon annan världsdel.

- Razorblade -:

Vad får dig att vilja kämpa under svåra tider?

Beroende på vad det handlar om så är det olika saker. Är det något jag måste tänka på, då försöker jag se till att vara införstådd i den mån jag kan, och se framåt.

Är det något som inte kräver att jag tar tag i det, då fokuserar jag på sådant som gör att mitt liv känns lättare.

- Razorblade -:

Vad gör existensen meningsfull under majoriteten av din tid här på jorden, d.v.s. vardagen?

Att det är spännande att leva, även om man som jag sitter mycket hemma och inte upplever så mycket, så tycker jag om att tänka och känna saker.

Sen skulle jag nog säga att existensen inte är vidare meningsfull under majoriteten av tiden, men att tänka på det gör mig inte vidare pepp. Är mer nyfiken än rädd för döden, vilket på något sätt bidrar till en, för det mesta, avslappnad syn på livet. Det enda som går att vara säker på är det som är nu, och det är ju rätt trevligt för det mesta, så varför inte enjoy it while it lasts. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill ha kul


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamna på Wikipedia. [cool]

Nä men, ärligt talat så mest typ: utvecklas, ta in kunskap, våga, känna, hjälpa och sprida de budskap jag står för. Vara en god medmänniska. Göra skillnad. Laga mat [blush] (och äta den såklaaart). Älska. Mysaaa. VILA! Måste vila så jag inte dör av stress.

Okej nu blev detta nåt helt annat än vad jag tänkt mig från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leva. Utvecklas, älska och bli älskad. Och göra kul grejer.
Och göra ngt bra för andra. Göra skillnad liksom. Det låter lite cheesy, men jag vill det. Speciellt för djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Och göra ngt bra för andra. Göra skillnad liksom. Det låter lite cheesy, men jag vill det. Speciellt för djur.

[love]

om jag nånsin tar tag i min dröm om att öppna ett café där man säljer veggomat och veggobakelser och stora delar av vinsten går till välgörenhet inom djurrätt....

så tänker jag fråga om du vill göra det med mig [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att hitta meningen med livet, var det någon som sa...


   
SvaraCitera