Aviseringar
Rensa alla

DIN mening med livet?


Ämnesstartare

kachin:

min röda tråd i livet är att jag klipper sönder den röda tråden och klistrar fast bitarna på ett papper så det blir en matta

Ahm, jag fattar noll. [shake]

Ms.Lina:

Jag tar dagen som den kommer försöker överleva så gott det går.

Det låter bra, är lite så även för mig just nu.

Ms.Lina:

Jag vet inte riktigt vad som får mig att kämpa, kanske att försöka visa att jag inte ger upp att jag vill visa "mobbarna, kompisar" att jag orkar.

Ge aldrig upp! Jag är en sån som är beredd att strida in i döden. Så länge man andas och lever får man aldrig ge upp.

Ms.Lina:

Även om jag inte alla gånger gör det.

Jag gillar detta kinesiska ordspråk:
Det högsta är ej att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Cassie:

Jag tror att liv vill leva, växa fritt och bli vad det har potential att bli.

Det är så jag också ser det. Livets mening är livets existens. Men för att man som individ ska leva behöver man hitta vad som gör ens egna liv värdefullt, varför man vill fortsätta existera.

Cassie:

Så det är väl det jag ser som min mening. Att jag själv ska kunna växa fritt, att jag ska kunna vara till hjälp för människor i min omgivning kan göra det och att jag ska kunna bidra till att förändra samhället så att människor i allmänhet också kan växa fritt och förverkliga sin potential.

Det är en utmärkt mening! Det där med att förverkliga sitt potential är lite svårt att definiera. Ens potential är i princip oändlig. Du kanske menar att man lyckas göra det man sätter upp som mål?

Chibibbi:

Jag vet inte. Lärande, tror jag. Sökande efter kunskap och svar.

Det är en konst att bli en livslång sökare. Många fastnar förr eller senare vid någon specifik världsåskådning och rör sig inte från den. Jag tror att du har en hög potential att fortsätta som sökare utan att fastna vid övertygelser.

dazed:

Chibibbi skrev något bra där, lärande berikar oavsett vad det rör sig om. Man kan förstå världen vi lever i om man vill, lära sig trimma en bonnamoped eller kanske hur man slår en perfekt bearnaise.

Det var faktiskt en uppfriskande motivering.

Tobbish:

Som en genomtänkt komedi!

Tobbish:

Det enda som går att vara säker på är det som är nu, och det är ju rätt trevligt för det mesta, så varför inte enjoy it while it lasts.

Älskar svaren. [love]

Tobbish:

En något knepig ekvation då resorna förmodligen tar tid och det troligtvis blir svåra att få till samtidigt som mattiderna passas. Men det kan säkert gå i en mindre skala också, som i Europa eller någon annan världsdel.

Inget är omöjligt. Leta upp länder som gränsar till flera andra länder i samma punkt. Då kan du käka frukost intill gränsen, och sen dra till nästa land som är i närheten, och samma med nästa (om alla tre länder gränsar till varandra i en punkt, typ Sverige-Norge-Danmark).

mynona:

Ja, lärande, fullföljande av de behov psyket har och utvecklande och fulländande av det egna jagets fulla potential.

Lärande kan jag gå med på, men det där med jagets fulla potential låter väldigt stressande. Människor tvingas kämpa oerhört hårt för att nå upplysning, är det verkligen värt det?

S3ON:

Jag är skaparen av min egen mening. Vilken mening har jag skapat? Jag är inte klar med den än..

Livet flyter förbi, hitta meningen snart annars kan det gå för många år och sen är det rätt sent.

Grub:

Vill ha kul

Jo, det låter bra men vad är kul för dig?

ainos:

utvecklas, ta in kunskap, våga, känna, hjälpa och sprida de budskap jag står för. Vara en god medmänniska. Göra skillnad. Laga mat (och äta den såklaaart). Älska. Mysaaa. VILA! Måste vila så jag inte dör av stress.

Du vet redan vad som är din mening. [y]

isola:

Leva. Utvecklas, älska och bli älskad. Och göra kul grejer.Och göra ngt bra för andra. Göra skillnad liksom. Det låter lite cheesy, men jag vill det. Speciellt för djur.

Vad menas med leva? Hur vill du utvecklas?

Det andra låter också bra, det enda jag kan anmärka på är att du skriver väldigt generellt. Vad är t ex kul grejer för dig?

debepe:

att hitta meningen med livet, var det någon som sa...

Den viktigaste uppgiften i livet är att finna meningen. Allt det andra kommer automatiskt efter att man har satt riktningen.


   
SvaraCitera

Att vara annorlunda. Allt annat kommer efter det. Till och med att bli älskad och allt det där.


   
SvaraCitera
kachin

- Razorblade -:

Ahm, jag fattar noll. [shake]

antar det betyder jag är sämst på livet
attsingens alltså [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Livet flyter förbi, hitta meningen snart annars kan det gå för många år och sen är det rätt sent.

Well, när alla är döda har vi levt i onödan..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Att vara annorlunda. Allt annat kommer efter det. Till och med att bli älskad och allt det där.

Fast då får du kämpa riktigt hårt eftersom det finns såååå många olika människor som du måste vara olik. Hur menar du?

kachin:

antar det betyder jag är sämst på livetattsingens alltså[sad]

Neeeej, försök bara lite hårdare. [wink]

S3ON:

Well, när alla är döda har vi levt i onödan..

Det är det som är felet med hur majoriteten tänker. De tror att mening = mål. Så är inte fallet. Livets mening är dess existens just nu eftersom ingen framtid existerar än. All tanke på framtiden är fantasier som inte har ett dugg med verkligheten att göra. Det gäller att leva just nu och inte tänka för mycket på framtiden eftersom den framtid man ändå ser i sitt psyke bara är en falsk projektion.

Är du med?


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Fast då får du kämpa riktigt hårt eftersom det finns såååå många olika människor som du måste vara olik. Hur menar du?

Det är inte så jag menar. Jag vet att det är omöjligt. Det är ju ganska diffust begrepp saker som "annorlunda" och "unik". Jag menar bara att jag ser en stor poäng i att försöka andra tillvägagångssätt i livet och rutinmässigt undvika det som de flesta gör. Det är ganska svårt att ge exempel då det kan yttra sig på de allra minsta subtila sätt. Du kanske tycker det här är smörja iofs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Jag menar bara att jag ser en stor poäng i att försöka andra tillvägagångssätt i livet och rutinmässigt undvika det som de flesta gör.

Jag tror jag förstår dig. Du vill inte vara en härmapa utan vill testa nya vägar i de situationer där folk har kört fast och lever som robotar?


   
SvaraCitera

feminism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

feminism

/%&¤%&¤¤¤##%¤¤(¤/&¤(%¤(¤//¤&[mad]

[cry]


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Jag tror jag förstår dig. Du vill inte vara en härmapa utan vill testa nya vägar i de situationer där folk har kört fast och lever som robotar?

Jag tycker inte om nedvärderande termer för att beskriva folk som lever ett "vanligt" liv, eller hur man ska säga. Det finns många där ute som är fullt nöjda med det. Jag vet bara att jag inte är det.


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

/%&¤%&¤¤¤##%¤¤(¤/&¤(%¤(¤//¤&

jag drev

idiot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

jag drevidiot

Jag förstod ju det, därav så många smileys. Att du inte förstod att jag förstod, det gör dig till en idiot. Det du. [party]


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

därav så många smileys

de va 2 smileys, resten va tecken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Jag tycker inte om nedvärderande termer för att beskriva folk som lever ett "vanligt" liv, eller hur man ska säga. Det finns många där ute som är fullt nöjda med det.

Dessa "vanliga" använder mer än sällan nedvärderande termer om de som sticker ut så jag skiter fullständigt i om jag skriver nedvärderande om de.

tevepro:

Jag vet bara att jag inte är det.

Vet du varför du inte är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

de va 2 smileys, resten va tecken

Det var många smileys per ord, jag hade inga ord. [bigsmile]


   
SvaraCitera