Aviseringar
Rensa alla

Diskutera: Kultur och förnuft


Ämnesstartare

Hejhej,

jag skulle vilja diskutera med er vad kultur inom den förnuftiga ramen kan vara. Kultur baserad på enbart vetenskap. Ja, kan man ha kul med kompisar på det viset?

Bakgrunden är givetvis skolarbete, och jag sitter och funderar på 1700-talets upplysningstid, Voltaire (Candide och att odla sin trädgård) och förnuftigt tänkandes stora framsteg...

Vi har ju uppenbarligen blivit mer för att använda förnuftet i våra dagar. Trots det tycker jag det är förvånansvärt att så många vidskepelser fortfarande lever kvar i TV, tidningar, spel osv. Lever dom kvar av samma anledning som alkoholkonsumtion lever kvar i våra dagar - Pga längtan efter något annat, något bättre? En tillflykt. Borde man inte kunna ha jäkligt kul med vetenskapen?

On the other hand... Förnuft är ju hjärnans tolkning, och den är vår fantasi... Då borde förnuft och allt annat vad man nu ska kalla det vara förenligt med varandra. Så det borde finnas möjlighet till att ha kul med vetenskap hörr hörr!

Nu är ju dock alla olika och alla tycker väl inte om vetenskap men men ändå.

Tycker ni det här är värt att diskutera? Eller ser ni något rakt svar eller ett svar som aldrig kan fås ut?


   
Citera

Din frågeställning är huruvida vetenskap kan vara skoj?


   
SvaraCitera

Jag har också svårt att förstå frågan.

Kultur är i huvudsak baserat på känslor. Traditioner, seder, ritualer, värdegrund - allt är känslobaserat.

Förnuft är mer åt det vetenskapliga hållet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle vilja påstå att vetenskap också är baserat på känslor, eftersom vetenskap likväl som traditioner är ett mänskligt påhitt, och sådana är alltid subjektiva. Å andra sidan kan traditioner kanske vara något som inte alls styrs av känslor? T.ex. traditioner att fortplanta oss... Det måste ju vara något inom kulturen as well?

Nja, mjo, det var på ett ungefär min fråga. Visst kan man använda fantasin åt att skämta men samtidigt veta att det inte är sanning och då undvika att vara vidskeplig (hur andra uppfattar en som är dock en annan sak).

Det må vara frustrerande med en till fråga - men hur tolkar ni om ni läst ett utav Voltaires budskap i boken Candide att man ska odla sin trädgård, och vad tycker ni om den tolkningen?


   
SvaraCitera

Sunt förnuft är ganska sällan baserat på vetenskap hursomhelst och är då ofta knuten till värderingarna under den tiden/platsen/gruppen.


   
SvaraCitera

Att sätta förnuft som en motsats till känslor tycker jag är rätt dumt. Även att sätta vetenskap som motsats till detta, eller att likställa vetenskap med förnuft.

Vill bara tillägga ett citat av allas vår jude:
"Sunt förnuft är summan av alla fördomar man fått vid arton års ålder".


   
SvaraCitera

Får väl revidera lite vad jag skrev. Förnuft är ett filosofiskt begrepp och hör därför mer till just kultur än vetenskap.

Selkath:

Jag skulle vilja påstå att vetenskap också är baserat på känslor, eftersom vetenskap likväl som traditioner är ett mänskligt påhitt, och sådana är alltid subjektiva.

Såhär säger wiki om definitionen på vetenskap

Vetenskap, eg. "kännedom", "kunskap", är ett begrepp som kan sägas innebära organiserad, verifierbar kunskap.

Känslor är subjektiva. Vetenskap är bestående. Fakta förändras inte efter hur man känner inför dem. Fysikens lagar fortsätter att gälla även om jag anser dem vara nonsens. Tiden fanns även den innan människan satte det i begrepp, om du förstår vad jag menar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Njet, jag håller med - läs min andra post. Känslor är ju grunden för både förnuft och vetenskap (och den vetenskap vi har skapat är ju i regel baserat på människans förnuft).

Jag förstår faktiskt inte citatet KingGurka, om det inte verkar som en påpekan att jag tänker för kort att skriva om detta här... Tja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Känslor är subjektiva. Vetenskap är bestående. Fakta förändras inte efter hur man känner inför dem. Fysikens lagar fortsätter att gälla även om jag anser dem vara nonsens. Tiden fanns även den innan människan satte det i begrepp, om du förstår vad jag menar

Jo, okej, fakta är inte styrda av känslor.

Förnuftet är ju dock subjektivt, och eftersom vetenskap är baserat på förnuft är det sannolikt att vetenskapen är influerad av känslor. Då gäller det att skilja riktig vetenskap/fakta från känslo-influerad vetenskap som tja, då är vidskeplig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad sägs om det här: Företag som säljer på utseende använder något som ska låta förnuftigt för att sälja mer - t.ex. att ens liv blir bättre om man ser snygg och fräsch ut och luktar gott osv osv. Har ungdomskulturen fått lida av den ökade kommersialiseringen av samhället? T.ex. att man inte vågar man inte gå upp och dansa utan alkohol i kroppen eller enbart för skojs skull. Var det likadant förr?


   
SvaraCitera

Rekommenderar:

till er som vill ha lite djupare insikt i hur hjärnan fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carl Sagan:

Rekommenderar:

till er som vill ha lite djupare insikt i hur hjärnan fungerar.

Intressant! Tack för den.


   
SvaraCitera