Aviseringar
Rensa alla

Diskutera och argumentera


Ämnesstartare

Hej jag tycker att det är låg nivå på diskussionerna här på forum. Folk har inga kreativa argumentationer utan all är så fästa vid sin åsikt på ett emotionellt plan att ni inte är öppna för förändring. Enligt mig diskuterar man för att undersöka en fråga. Vänd och vrid på alla argument och undersök vilka som är rimliga och inte. Testa för en dag att argumentera om en åsikt du inte står för. Kanske är du homofob för en dag, eller emot abort? Undersök hur det är att ha en åsikt du inte har du kommer lära dig massor om det. Tycker du att du är en bra debattör som du är idag eller kan du bli bättre. Vad är en bra debatt för dig.


   
Citera
Ämnesstartare

Det här är en diskussion om diskussionerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liksom på debatt på svt ni vet (belinda hahahhaha [blush] hon är så rolig [blush] inte den vassaste kniven i lådan osv :$)
iaf, där kan folk aldrig ändra uppfattning, vad är grejen

Jag kan det, om nån kommer med argument som jag inser är bättre än mina egna, men fna vuxna mänskor på teve vad är deras problem [mad] Det finns ju bara ett svar som är rätt liksom, unite!


   
SvaraCitera

När jag vill diskutera går jag någon annanstans än till um, rekommenderar detta starkt, särskilt till alla högermänniskor som inte orkar bli hatade bara på grund av sina åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ödets ironi:

Testa för en dag att argumentera om en åsikt du inte står för.

Neh! [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ödets ironi:

Folk har inga kreativa argumentationer utan all är så fästa vid sin åsikt på ett emotionellt plan att ni inte är öppna för förändring.

Ok, bra att du fastställt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får klåda i fingrarna om jag inte säger vad jag tycker, särskilt här. Irl så måste man ju såklart vara lite mer städad, men här är så skönt att vara lite mer fri och bara ordbajsa lite som man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(kändes relevant)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jag får klåda i fingrarna om jag inte säger vad jag tycker, särskilt här

mm alltså däm isola [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

mm alltså däm isola [blush]

[cool][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

[cool][cute]

kan aldrig avgöra om vi är vänner eller ej :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

kan aldrig avgöra om vi är vänner eller ej :$

det är ett mysterium indeed


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Argumentationsfel:

- Guild by association

Ex: Anders Borg har givit Sverige stadig ekonomi, men det gjorde Hitler också.

Håll er till Goodwinslag!

- Folkets argument - argumentum ad populum

Ex: Två miljarder människor kan inte ha fel - Kristendomen är sann.

Man utgår från att läran är sann för att många tror på den istället för att många tror på den eftersom den kanske är sann.

- Tu quoque-argument
Latin för "du också". Rättfärdigande av något genom att hänvisa till att den anklagande också besitter samma fel.

Ex: Varför ska jag plocka undan min disk? Förra veckan hade du en massa disk framme!

- Genetiska argumentationsfel

Genetiska argument hänvisar till trovärdigheten hos de personer som har formulerat eller stödjer en tes i stället för själva tesen.

- Personangrepp

Ex: Du har fel din jävla mongo fitta!

- Halmgubbe
En halmgubbe (eng. straw man) är en karikatyr av motståndarens ståndpunkt, som det är lättare att angripa än den verkliga ståndpunkten.
Exempel:
Kristna debattörer är konservativa och vill alltså totalförbjuda abort, binda kvinnor vid spisen och stänga ner hela samhället på söndagarna.

- Två fel gör ett rätt

Att påpeka ett problem hos motståndarens (eller en tredje parts) ståndpunkt i stället för att bemöta ett problem hos den egna.
Exempel:
Du klandrar mig för att jag har stulit tusen kronor, men det finns andra som stulit tio gånger så mycket

Hur kan du protestera mot Nordkoreas kärnvapen när USA har så många fler?

OSV.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns en miljard andra regler jag inte orkar skriva upp för er skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Varför ska jag plocka undan min disk? Förra veckan hade du en massa disk framme!

naw [blush]


   
SvaraCitera