Aviseringar
Rensa alla

Ditt liv utan smartphone??


Ämnesstartare

Hej! 

Minns knappt vad jag gjorde med all min tid innan smartphonen kom in i mitt liv. Den äter upp så sjukt mycket tid, och på senare tid har jag börjat känna att det inte ger mig så mycket tillbaka. Jag blir liksom inte en bättre person av att kolla Insta, FB, läsa bloggar och kolla Aftonbladet. Förut la jag min tid på att utvecklas inom olika områden. Nu känns det lite som att smartphonen gjort att jag stannat i utvecklingen? Förstår ni känslan? 

Tycker det är sjukt sorgligt att se folk på tunnelbanan som inte tittar på varandra utan bara stirrar ner på sina skärmar. 

Om du inte hade haft en smartphone, vad hade du spenderat all den tid du spenderar framför din mobil med att göra? Hade du läst fler böcker? Stickat? Ritat? Umgåtts IRL? Osv....

Har ditt liv påverkats av att ständigt vara uppkopplad? 

XXOO//Björt 


   
Citera
Ämnesstartare

På den tiden var vi ute och härjade hela tiden. typ åkte skateboard och cyklade massa. på vintern var det snöbollskrig som gällde. fast en var ju inne och spelade på sitt Nintendo 64 också, donkey kong o sån skit. 

sen kom ps1, det var en höjdare. och ps2 var inte helt fel.

Om utvecklingen hade stått till sedan dess hade jag antingen tagit livet av mig för längesedan, eller haft fler irl-vänner. Stor risk för det första


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft smartphones ända sedan symbian-tiden. Men jag använder den inte så mycket.

Jag håller inte på med sociala medier och läser sällan nyheter så. För mig är min smartphone ett verktyg som kommer till hands när den behövs, om jag behöver navigera mig någonstans eller kolla tiden för bussar/tunnerbanor osv.

Jag skulle aldrig kunna gå runt och stirra på telefonen hela dagarna som många andra, så mycket ger den mig inte.


   
SvaraCitera

Asskönt att ha smartphone på buss/tunnelbana/etc ju, då man kan använda den som ursäkt för att slippa interagera med andra människor. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

inte mer förändrat än att jag slutat med mp3.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Jag har haft smartphones ända sedan symbian-tiden. Men jag använder den inte så mycket.

Jag håller inte på med sociala medier och läser sällan nyheter så. För mig är min smartphone ett verktyg som kommer till hands när den behövs, om jag behöver navigera mig någonstans eller kolla tiden för bussar/tunnerbanor osv.

Jag skulle aldrig kunna gå runt och stirra på telefonen hela dagarna som många andra, så mycket ger den mig inte.

Jag strävar efter att ha samma förhållningssätt till telefonen som du har. Hur håller du dig från att förströelse-surfa och göra annat oviktigt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med om det du säger... Är ganska sorgligt att alla sitter med sin mobil när vi sitter å väntar på lektion eller när vi äter i matsalen. Men jag är ju inte bättre själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Håller med om det du säger... Är ganska sorgligt att alla sitter med sin mobil när vi sitter å väntar på lektion eller när vi äter i matsalen. Men jag är ju inte bättre själv

Ska vi göra uppror mot mobilhetsen? Funderar på att testa med en mobilfri zon hemma som ett första steg och att inte hålla på med mobilen i kollektivtrafiken. Har du andra tips? Tror att hjärnan behöver vila från intryck och att mobilen kan bli en verklighetsflykt som gör att man inte lever i och uppskatta nuet. 


   
SvaraCitera

Som tur har man inge internet och endast musik på luren 🙂 


   
SvaraCitera

Är typ besatt, känner behov av att kolla mobilen varje minut. Så less... Ska börja lägga i från mig grejjen. Kanske ska börja stänga ner mina konton på tidskonsumerande appar som insta och fb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

använder aldrig mobilen, är mest på datorn, enbart när jag inte orkar lyssna på lärarn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Men jag är ju inte bättre själv

Tänkte precis fråga ;D 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

björt:

Ska vi göra uppror mot mobilhetsen? Funderar på att testa med en mobilfri zon hemma 

Det får han inte för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

björt: Om du inte hade haft en smartphone, vad hade du spenderat all den tid du spenderar framför din mobil med att göra? 

På samma sätt som idag skulle jag tro, använder inte mobilen istället för något annat utan snarare när jag behöver (kolla busstider, kontosaldo etc.) eller för att fördriva tiden på buss/i väntan på buss eller dylikt.

Tycker det är lite smått vidrigt med den kultur vi odlat fram där folk reflexmässigt måste dokumentera och visa allt som händer runt omkring dem i sociala medier istället för att själva koncentrera sig på upplevelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anu: Tycker det är lite smått vidrigt med den kultur vi odlat fram där folk reflexmässigt måste dokumentera och visa allt som händer runt omkring dem i sociala medier istället för att själva koncentrera sig på upplevelsen.

Håller med. Typ när man är ute å promenad med hundarna så måste man stanna var 5e minut för att personen ska fota hundarna, himlen o allt som finns


   
SvaraCitera