Aviseringar
Rensa alla

Djurförsök - behöver vi dem?


Ämnesstartare

[y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Men är inte tillräckligt påläst om medicin för att kunna tillföra så mycket till tråden.

Du kanske är nog påläst om politik för att ha tankar om hur man bäst går tillväga för att få forskningen att satsa mer på att utveckla alternativa testmetoder? EU:s förbud har ju varit väldigt effektivt för att få sådan forskning att prioriteras, men när det gäller medicinsk forskning så tror jag att stödet för sådana förbud innan fullgoda alternativ finns är betydligt lägre.

Det finns ju föreningar som Forska utan djurförsök som ger ekonomiskt stöd till forskningsprojekt som har det syftet, men hur påverkar man våra politiska ledare? Vad jag har sett hittills så verkar inget av våra riksdagspartier ge frågan någon uppmärksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte frågan lite märkligt ställd!?? Behöver vi djurförsök? Vad ska vi annars testa nya mediciner på? När det gäller tester av kosmetika och kosmetikaråvaror har jag ingen uppfattning men när det gäller mediciner har vi väl inte så stort val, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HD biker:

Är inte frågan lite märkligt ställd!?? Behöver vi djurförsök?

Du läste bara rubriken, ser jag. Smart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Bör vi sträva efter att fasa ut dessa ur forskningen?

Ja.

mediakatt:

Och framförallt, hur bör vi i så fall se till att dessa alternativ blir verklighet?

Ingen aning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du läste bara rubriken, ser jag. Smart.

Jodå, jag tom läste ditt inledande inlägg fyra gånger o står fast vid att vi behöver "xxx försök" dvs testa olika sorters medicin innan de släpps ut på marknaden. Sedan kvittar det om det är medicin mot HIV/AIDS, för att bota cancer eller för att minska sveriges största dödsfaktor... hjärt- och kärlsjukdomar. Det optimala vore naturligtvis att testa all medicin på människor men jag har svårt att tänka mig att varken du eller jag skulle ställa upp som försökskaniner. Så vad har vi då kvar att testa medicin på? Människor? Eller fortsätta med djurförsök??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HD biker:

Så vad har vi då kvar att testa medicin på? Människor? Eller fortsätta med djurförsök??

Okej, så du läste mitt första inlägg fyra gånger och lyckades missa att det handlar om att man redan lyckats utveckla metoder för att ersätta djurförsök på flera olika områden. Det jag anser är att vi ska försöka utveckla fler djurfria alternativ till de djurförsök som idag anses nödvändiga.

Sedan så testas mängder utav läkemedel också på människor. Faktum är att jag är rätt säker på att de flesta läkemedel testas i någon utsträckning på människor innan de lanseras som vanliga läkemedel. Uppenbarligen så finns det folk som ställer upp som "försökskaniner", och jag har för övrigt tagit mediciner som befunnit sig i ett stadie då de fortfarande kräver licenser för att skrivas ut, vilket mycket väl kan ses som en del av försöksstadiet. Berätta helst inte för mig vad jag är villig att ställa upp på och inte.

Här​ är en samling tester som kan ersätta djurförsök i vissa sammanhang. Så nej, vi behöver inte nödvändigtvis testa mediciner på djur jämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Berätta helst inte för mig vad jag är villig att ställa upp på och inte.

Jag har aldrig berättat för dig vad du är villig att ställa upp och inte. Vad har du fått det ifrån?

Däremot skrev jag att jag har svårt att tänka mig att vi kan ersätta djurförsök med människoförsök. Om sedan forskarna kan komma fram till alternativa metoder så gärna för mig. Men jag har väldigt svårt att tro att de alternativa metoderna helt kan utesluta försök på djur OCH människor. För mig får de gärna helt och hållet sluta med djurförsök och helt och hållet ersätta alla försök med människoförsök bara inte jag och min familj behöver vara försökskaniner.

Vi har själva husdjur, både katter och hundar och fåglar och fiskar och skulle aldrig utsätta mina älsklingar för några djurförsök. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HD biker:

Jag har aldrig berättat för dig vad du är villig att ställa upp och inte. Vad har du fått det ifrån?

HD biker:

men jag har svårt att tänka mig att varken du eller jag skulle ställa upp som försökskaniner.

Därifrån.

HD biker:

Men jag har väldigt svårt att tro att de alternativa metoderna helt kan utesluta försök på djur OCH människor.

Jag tror nog bestämt att tester på människor aldrig helt kan uteslutas, och i någon bemärkelse så är väl första perioden en medicin finns på marknaden att betrakta som ett test. Att börja sälja mediciner utan att veta hur de fungerar på människor och om de ens gör det de ska göra känns inte som något som kommer inträffa.

Däremot har jag inga problem med att tro att det går att hitta alternativ till djurförsök, och jag är dessutom av uppfattningen att djurförsök inte är särskilt vettiga helt bortsett från den etiska synvinkeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Därför; är djurförsök verkligen nödvändiga?

Är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra.

mediakatt:

Bör vi sträva efter att fasa ut dessa ur forskningen? Och framförallt, hur bör vi i så fall se till att dessa alternativ blir verklighet?

Givetvis, precis som kärnkraft. Samt sagt är jag inte så insatt, men det är väl bara att satsa mer pengar på det, precis som förnyelsebar energi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HD biker:

miljontals muslimer ska kunna leva lyxliv

Lol'd.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Sedan så testas mängder utav läkemedel också på människor. Faktum är att jag är rätt säker på att de flesta läkemedel testas i någon utsträckning på människor innan de lanseras som vanliga läkemedel.

ja läkemedlen måste testas i flera steg på olika stort antal friska och sjuka. sammanlagt involverar det säkert minst tusen personer innan det testsläpps på marknaden. och inte ens då är det färdigtestat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är människan som vill utföra olika tester på allt möjligt framställt och konstlat skit så därför ska man då även utföra de olika testerna på människan och inte på djur.


   
SvaraCitera

Kort svar: Ja. Utan djurförsök hade vi knappt haft någon form av medicin eller vaccin över huvud taget.


   
SvaraCitera

Skulle det vara bättre att alla försöken användes på människor?
Om det inte var för djurförsök så skulle vi inte ha några moderna mediciner idag!
Visst ifall det fanns ett annat sätt att förska fram sådant utan att använda sig av djur så skulle mn själklart byta illdet, men nu finns det inget sådant!


   
SvaraCitera