Aviseringar
Rensa alla

Döda polisens bror: "De galna har varken färg eller religion"


linus333:
Ben Affleck förtjänar lite respekt faktiskt.

Förvånansvärt hög nivå på debatten!


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:

Förvånansvärt hög nivå på debatten!

Nej, det vill jag inte påstå iochförsig, men jag fick större förtroende av honom när han försvarade Islam. Med tanke på att till och med publiken klappar för Mahers saker.


   
SvaraCitera

N.W: det pågår en islamisering som i dagsläget är det största hotet mot västvärlden

Lol tycker du seriöst fortfarande det?Sover

Hjärta


   
SvaraCitera

Galet, ja. Dock är det ju rätt problematiskt att det finns religioner som går att tolka på detta vis och att det fortfarande finns teokratiska och totalitära samhällen där sådant här gror.
Såfort det händer ngt sådant här så är det ju i de allra flesta fall någon som fått  just islam om bakfoten. Men ja, det beror ju på kultur etc. Men som sagt så är det problematiskt att religion fortfarande har en sådan stor plats i världen och att folk som flytt fascism  styren nu ser sådana tendenser det även i de länder de flytt till när det utförs terrordåd och vissa tidningar inte vågar publicera det ena och det andra av rädsla för att bli attackerade.


   
SvaraCitera

och de som drabbas är ju alla de vanliga muslimerna, såklart. 


   
SvaraCitera
Draug

honolulu: Jo visst, det är framför allt obehagligt och oacceptabelt. men jag tror inte att vi gör bäst i att bara observera, särskilt med tanke på att det antagligen kommer att eskalera.

Vad annat kan vi göra? De flesta av oss är ganska maktlösa i dom här frågorna om man ser på det stora hela.


   
SvaraCitera

lmaomynigga: är det hennes åsikt? inte hört någon säga så förrut

Hon menar att många tyvärr resonerar så.


   
SvaraCitera

Storchen84: Lol tycker du seriöst fortfarande det?

Efter de senaste dagarnas fruktansvärda attacker är det ju mer än självklart att så är fallet. Islamismen växer runt om i världen och så även i Europa. Förstår inte vad som du tycker är kul med det.


   
SvaraCitera

honolulu: du gör det igen. du gör precis det jag skriver om trådstarten. du buntar ihop EXTREMISM med precis alla andra tolkningar. de här extremistiska åsikterna och terroristgrupperna har funnits i evigheter precis som det finns extremister och terrorister inom andra politiska/religiösa inriktningar. det är de terroristgrupperna som har mördat och bombat ihjäl muslimer i Irak sen Saddam föll (pga korruption) som nu attackerar i väst. vet du hur många muslimer som dödats, utöver minoritetsgrupperna, av IS eller?

Det finns olika tolkningar av islam, ja. Men grunden till de olika tolkningarna är fortfarande religionen. IS och islamisterna får sin terrorism från koranen. De senaste dagarnas terrorism har alltså grund i religionen islam. Det betyder fortfarande inte att alla muslimer är terrorister eller att muslimer inte kan drabbas av de muslimska terroristernas metoder.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Man är också vidrig om man så att säga tar tillfället i akt och kastar skit på alla muslimer och t.ex. propsar på att de ska ta avstånd från dåd som varenda normalt funtad människa känner djup avsky inför. Att utmåla alla muslimer som terroristvänliga, eller förutsätta att de är terroristvänliga endast för att de är muslimer - det är just sådant som leder till förföljelse, det är så det börjar...

Jag håller med om att man inte ska måla ut alla muslimer som terroristvänliga, men man måste samtidigt hålla sig till fakta och verkligheten när det gäller faktumet att dessa åsikter är utbredda inom en muslimska världen. 

Tycker du att det är lika konstigt att nationalister ska ta avstånd från vad en nationalistisk terrorist gör? 


   
SvaraCitera

N.W: Jag håller med om att man inte ska måla ut alla muslimer som terroristvänliga, men man måste samtidigt hålla sig till fakta och verkligheten när det gäller faktumet att dessa åsikter är utbredda inom en muslimska världen.

Är åsikten att dem som kränker Muhammed eller Allah förtjänar att dö utbredd bland vanliga muslimer, menar du?

N.W: Tycker du att det är lika konstigt att nationalister ska ta avstånd från vad en nationalistisk terrorist gör?

Ja, av likartade skäl. Nationalism är ett rätt vagt begrepp egentligen och dem som kallar sig nationalister förespråkar nödvändigtvis inte våld. De nationalistiska och högerextrema grupperingar som förespråkar våld bör dock ta avstånd från eventuella attentat, och helst från den vidriga ideologi de tror på och är en del av...


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Är åsikten att dem som kränker Muhammed eller Allah förtjänar att dö utbredd bland vanliga muslimer, menar du?

Det är absolut en utbredd åsikt.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: De nationalistiska och högerextrema grupperingar som förespråkar våld bör dock ta avstånd från eventuella attentat, och helst från den vidriga ideologi de tror på och är en del av...

Det här blev visst lite dumt. Det är ju inte som om de skulle göra det ändå...

N.W: Det är absolut en utbredd åsikt.

Belägg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug:
Vad annat kan vi göra? De flesta av oss är ganska maktlösa i dom här frågorna om man ser på det stora hela.

göra folk omkring en medvetna, sprida kunskap och alltid ta diskussionen när den uppstår. man kommer långt med medvetenhet, tror jag.

N.W: men man måste samtidigt hålla sig till fakta och verkligheten när det gäller faktumet att dessa åsikter är utbredda inom en muslimska världen.

jag slår vad om att du aldrig ens satt en fot i ett land som inte är västerländskt, let alone ett land där hälften/majoriteten är muslimer. vad är det för jävla verklighet du utgår från ens? åk till ett land som du anser är en del av "den muslimska världen", umgås med befolkningen och sen kan du komma tillbaka. bara då har du rätt att yttra dig om en bild som inte media eller avpixlat målat upp.

snälla.. sluta skämma ut dig själv.


   
SvaraCitera

Jag tror att människor inte vet vilka muslimska grupper eller individer de kan lita på och inte så det är enklare att utesluta hela bunten för att säkerställa att ingen av de är terrorist. Jag tror att de flesta tänker på detta sätt. Det behövs tydligare avgränsning mellan de extrema och de andra muslimerna. Jag vet heller inte vilka man kan lita på och inte och det är ett stort problem. Ta det där reportaget som Uppdrag granskning gjorde när man kollade i vilka moskéer i Sverige som man vägledda människor bort från demokratiska tankar och svensk lag.

Vilka muslimer kan man lita på och vilka kan man inte lita på? Den som hittar ett svar på den frågan kommer knäcka nöten om hur man separerar vanliga muslimer från extremister.


   
SvaraCitera