Aviseringar
Rensa alla

Dödshjälp - men inte för psykiskt sjuka?


Ämnesstartare

Jag är lite splittrad när det gäller dödshjälp. Givetvis bör det finnas någon möjlighet att dö - staten bör såklart inte förbjuda människor från att dö. Att förhindra någon från att dö, trots att personen verkligen vill dö, är nästan lika hemskt som att döda någon.
En typisk variant på det här ståndpunkten brukar vara att dödshjälp är OK, men bara om personen är väldigt skadad och/eller inte psykiskt störd. Man kan ju ta bort "väldigt skadad" som argument, eftersom en person som inte är skadad men vill dö antagligen är psykiskt instabil.

Men varför är det rätt att hindra en psykiskt instabil människa från att begå självmord, samtidigt som det accepteras för de som inte är psykiskt störda? Ett typiskt motargument brukar vara att den psykiskt störda kanske ändrar sig senare, men hur kan man vara säker på det? Vad har staten för rätt att hålla någon vid liv mot deran vilja?
Finns det inte en risk att man använder delar av argumentet ovan, varvid man säger att bara psykiskt instabila personer vill begå självmord, och därmed blir dödshjälp de-facto olagligt (eftersom alla som vill begå självmord då automatiskt klassificeras som psykiskt sjuka). Det är ju lite av en slippery slope det där...

Vilka åsikter bör jag ha? Hur undviker man problemen som "lagligt om inte psyksjuk"-ställningen skapar?


   
Citera

k1337oris:

Vilka åsikter bör jag ha?

You know vi lever i en demokrati, tyck vad fan du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot:

You know vi lever i en demokrati, tyck vad fan du vill.

Jag frågade inte "Vilka åsikter får jag ha?", utan "vilka åsikter bör jag ha?".


   
SvaraCitera

Dödshjälp behövs ju bara för personer som inte är fysiskt kapabla att ta sitt eget liv, och då tycker jag inte det spelar någon roll om personen är psykiskt frisk eller inte, såvida den inte är omyndigförklarad p.g.a. någon grav utvecklingsstörning eller liknande.


   
SvaraCitera

Varför inte köpa vapen och göra slut på eländet bara?


   
SvaraCitera

k1337oris:

Jag frågade inte "Vilka åsikter får jag ha?", utan "vilka åsikter bör jag ha?".

Same shit! Vi kan ju inte tala om för dig vad du borde tycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot:

Same shit! Vi kan ju inte tala om för dig vad du borde tycka.

Vad är det du pratar om? Det är en väsentlig skillnad mellan "får ha" och "bör ha". Och det är väl klart som fan att ni kan tala om för mig vad jag borde tycka? Man måste ju ha någon grund för att kunna välja sina egna åsikter.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Vad är det du pratar om? Det är en väsentlig skillnad mellan "får ha" och "bör ha". Och det är väl klart som fan att ni kan tala om för mig vad jag borde tycka? Man måste ju ha någon grund för att kunna välja sina egna åsikter.

Grunden har du väl redan satt med din långa introduktion i ämnet???
Annars kan man ju bara ge fan i alla andra och tycka vad man vill. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera