Aviseringar
Rensa alla

Dödshjälp, rätt eller fel?


Ämnesstartare

ja vad tycker ni, rätt eller fel?


   
Citera
Ämnesstartare

Kan inte bestämma mig, ju mer man kollar in i det ju svårare blir det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker verkligen de ska finnas aktiv dödshjälp åt de som faktiskt vill dö och har fysiska sjukdomar/problem som gör att dem inte kan göra något själv, att bara ligga i en säng t.ex.

Frågan är vem som skulle vilja jobba med aktiv dödshjälp [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt.
Vore ett jobb för mig!


   
SvaraCitera
mynona

Alla har rätt att bestämma över sitt eget liv. Alltså även över sin egen död. Svårigheten är att alla inte kan meddela sin vilja vid ett sådant tillfälle då dödshjälp blir aktuellt. Därmed kan en sådan rättighet missbrukas. Man bör dock inte avstå en rättighet för att den kan missbrukas. Allt kan nämligen missbrukas. Hur lösa detta? Jag vet inte. Men det är ett problem som bör lösas och som man bör söka en lösning på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

självklart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rätt i seriösa fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mer rätt än fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt till de som lider av svårare fysisk/psykisk smärta som inte kan lindras tillräckligt och som bedöms inte kunna botas inom den aktuella patientens livstid p.g.a. otillräcklig kunskap, metoder, teknik o.s.v.

Rätt till de som har livshotande sjukdomar som bedöms inte kunna botas inom den aktuella patientens livstid p.g.a. otillräcklig kunskap, metoder, teknik o.s.v.

Slutligen är det alltid patienten som väljer, men om man hade låtit hela befolkningen välja om de vill leva eller dö...så hade många själar försvunnit alldeles för tidigt. Vilka hade varit kvar till slut? Självgoda arroganta egoistiska typer skulle befolka jorden. Fan, då skulle jag begå självmord!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt. Man skall ha rätt till att bestämma över sitt liv.


   
SvaraCitera

rätt såklart!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fel, fast lite rätt...


   
SvaraCitera

R Ä T T


   
SvaraCitera