Aviseringar
Rensa alla

Dödsstraff


isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Åtta

isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)

mynona:

Det är bara primitiv hämndkänsla från partiska anhöriga och ett behov av folk som inte vill ta itu med problemet att lugna sig med att de löser sig genom att sopa dem under mattan på det viset


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)

Tänkte först att man kunde ha undantag för folk som exempelvis Hitler, bin Laden eller Göran Hägglund, men risken finns ju att folk gör dem till martyrer. Förmodligen är det bättre om deras anhängare får se dem i fängelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Tänkte först att man kunde ha undantag för folk som exempelvis Hitler, bin Laden eller Göran Hägglund,

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)

Av två anledningar. Det ena är att det är att det finns risk att man dömer någon som är oskyldig och ett dödsstraff kan man inte dra tillbaka. Och det andra är att jag tycker det är mer straff att sitta i fängelse än att bara dö och slippa bli straffad för det man gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)

Budolicious:

Eftersom jag inte lever på jävla medeltiden


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)

Att ge STATEN det ansvaret är ju lite sick. sedan om folk tar saken i egna händer är det upp till dem, så att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Att ge STATEN det ansvaret är ju lite sick. sedan om folk tar saken i egna händer är det upp till dem, så att säga.

det är väl ännu sjukare när folket gör det då staten inte agerar utifrån känslor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

EMOT (Du röstade på detta alternativ)

Fuckin' ey.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Av två anledningar. Det ena är att det är att det finns risk att man dömer någon som är oskyldig och ett dödsstraff kan man inte dra tillbaka. Och det andra är att jag tycker det är mer straff att sitta i fängelse än att bara dö och slippa bli straffad för det man gjort.

Det är lite intressant att jag sett detta sätt att tänka som argument för dödsstraffet från någon Amerikan i en bra discoverydokumentär, resonemanget gick lite som så att eftersom man har dödsstraff och gör en så oåterkallerlig handling så prövas fallet mycket mer noggrant och det blir lika många domar av oskyldiga som om man skulle utdöma fängelsestraff för samma brott. Är inget jag nödvändigtvis ser som rättfärdigande dödstraff överhuvudtaget men jag tycker det är intressant att se hur olika sidor argumenterar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

FÖR (Du röstade på detta alternativ)

Men det skall ske jävligt snabbt och smärtfritt.. Inte som sittandes och väntandes i flera månader i en cell o.s.v.

Den misstänkte skall omedvetet om straffet dödas direkt i häktet. [smile]

Detta gäller de som begår mord, men kan tänkas vara användbart mot de som begår serie-våldtäkter och andra hemska brott också. [smile]

Edit: Anledningen till att jag röstade för är den att jag inte ser omedelbar död som ett straff, ser ej heller någon mening med att straffa folk.. Straff leder endast till fler brott! [smile]


   
SvaraCitera

jag röstade på FÖR

Om man dödar någon oskyldig så ska man också va beredd på att dö själv


   
SvaraCitera
kook
 kook

isola:

För endast i extremfall såsom: (Du röstade på detta alternativ)

Om man absolut, absolut inte kan släppa ut människan i samhället. hur mycket pengar ska vi spendera på folk som inte bidrar med något liksom. dvs sjuka seriemördare eller sånt


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

isola:

det är väl ännu sjukare när folket gör det då staten inte agerar utifrån känslor

nej. om man låter staten bestämma över vem som ska få dö och leva, helt känslokallt, så känner jag att den moralen man har där är långt mer utbytbar än om människor själva reagerar på instinkter. men liksom, även den som mördar den förste får ju stå sitt kast. och så vidare.

om någon vill ha dig död har du nog gjort något otrevligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Inte som sittandes och väntandes i flera månader i en cell o.s.v.

Varför tror du de sitter flera månader i den där cellen?


   
SvaraCitera