Aviseringar
Rensa alla

Dödstjärnan, hur bli hållbart i praktiken?


Ämnesstartare

Efter ett medborgarinitiativ på runt 20.000 underskrifter i USA så har en motion tagits upp i kongressen. Detta gäller ett upprättande av Dödsstjärnan. En utredning har gjorts, ni hittar den HÄR.

Sammanfattningsvis har man kommit fram till att det i princip är omöjligt att göra, främst pga av följande punkter:

  • Det är för dyrt. Summan för att bygga Dödsstjärnan är uträknad till $850,000,000,000,000,000
  • Behovet av att förstöra andra planeter är ingen direkt prioritering
  • Varför skulle man lägga skattepengar på en Dödsstjärna med en uppenbar svaghet, det där lilla hålet som är helt öppet för t.ex. ett litet rymdskepp som kan åka in i och förstöra hela konstruktionen

Så nu tänkte jag att vi här på forumet kan slå våra kloka huvuden ihop. Hur skulle man, t.ex. i Sverige, kunna bygga en Dödsstjärna som är ekonomisk vinnande och hållbar överlag?

God jul, mvh Dödsstjärne-Isteche

188b270bf4cheap.jpg.jpg


   
Citera
frukt

Det vore ascoolt att någon gång lyckas bygga något som genererar sitt egna påtagliga gravitationsfält.


   
SvaraCitera
time
 time

Genom att använda återvunnet material och utnyttja miljövänliga energiresurser kan man nog dra ner kostnaderna på bygget en hel del. Sen föreslår jag att man helt enkelt lappar över hålet så inte rebellerna drar sin version av *pang i bygget* en tredje gång. Med lite innovativt tänkande tror jag vi också skulle kunna arbeta fram ett annat användningsområde för dödsstrålen än att bara zappa bort planeter. Den energimängd strålen kräver och avlossar skulle ju kunna ge elektricitet och värme åt en hel kontinent, liksom. Dödsstjärna istället för vindkraftverk? 


   
SvaraCitera
time
 time

Om det är så viktigt för strukturen att hålet finns där så kan vi ju alltid försöka utrota rebellerna före byggarbetet börjar. Det finns otroligt mycket utrymme för kapabla villains i världen, de flesta har ju kapsejsat på ett eller annat sätt. 


   
SvaraCitera

hmm, att slänga ut den mängden metall i rymden känns som närapå att kunna ha en marginell effekt på jordens egna gravitation, så rimligen bör vi behöva gräva fram dem på någon av de stendöda grushögarna i vårt solsystem.

Med en så stor pryl behöver man nästan ha någon form av kraftfält eller atmosfär runt om för att den inte skall bli totaldemolerad av gruskorn och annat som far runt i hög hastighet i rymden.

Tror bara att jag minskar hållbarheten i praktiken och skall nog inte skriva mer


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Efter ett medborgarinitiativ på runt 20.000 underskrifter i USA så har en motion tagits upp i kongressen.

Detta är ganska gammalt, någon programledare för nåt amerikanskt program eller vad det var pratade om detta - om hur mycket resurser som skulle behövas i förhållande till vad vi kan producera när det gäller... stål har jag för mig? All jordens stålproduktion skulle gå åt enbart till det i jag vet inte hur många årtionden. Bland annat.

Så nej, att bygga en dödsstjärna är i praktiken icke genomförbart.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: All jordens stålproduktion skulle gå åt enbart till det i jag vet inte hur många årtionden. Bland annat.

Man får väl hitta något annat byggmaterial då???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: så rimligen bör vi behöva gräva fram dem på någon av de stendöda grushögarna i vårt solsystem

Du har nått på gång!


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Man får väl hitta något annat byggmaterial då???

Och kostnaden som du själv nämnde?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det jävligaste med Dödstjärnan är ju storleken, hur mycket kan man minska den tror ni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Och kostnaden som du själv nämnde?

Hjärta

Ja, men den är ju inte baserad på egna uträkningar. Jag framför ju en diskussion om hur man kan t.ex. minska prissättningen etc etc

Party


   
SvaraCitera

Eller bara ta en lagom stor metallrik måne och bygga om skiten till en dödsstjärna, då har man ju både grunden och resurserna på ett ställe, börja bygga utifrån och in, samtidigt som man anrikar metaller på plats inuti den


   
SvaraCitera