Aviseringar
Rensa alla

Dödstraff


Ämnesstartare

Jag vill veta vad allas syner är på dödstraff och om de tycker att vi borde införa det i Sverige? Vad är etiskt rätt? "Dödstraff är som att döma en person som har begått ett mord till döden för att det är olagligt att döda någon" It makes no sense.


   
Citera

Tycker inte att någon människa har rätten att bestämma över huruvida en annan människa skall tillåtas leva eller inte, livet är liksom allt vi har och oavsett vad någon gjort så berättigar det inte andra att beröva denne det.


   
SvaraCitera

Jag är mot dödsstraff men självklart tänker jag förbjudna tankar ibland och önskar att djurplågare blev torterade till döds.


   
SvaraCitera

är emot och skulle bli ganska arg om det infördes i sverige.. känns efterblivet att avliva folk


   
SvaraCitera
höna

Jungman Jansson:

Tycker inte att någon människa har rätten att bestämma över huruvida en annan människa skall tillåtas leva eller inte, livet är liksom allt vi har och oavsett vad någon gjort så berättigar det inte andra att beröva denne det.

he said it.


   
SvaraCitera

Dödsstraff är efterblivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dödsstraff är ett big NO-NO. Tortyr och livstid i fängelse är mer avskräckande.


   
SvaraCitera

szfgjdf:

Tortyr

du menar sims [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

du menar sims [blush]

du ligger jävligt illa till unge man [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för era åsikter, håller med om att det inte borde införas i sverige och att ingen människa har rätten att bestämma om en annan människa får leva eller inte. [y]


   
SvaraCitera
mynona

Att döda en person som inte vill dö är mord. Dödstraff är mord. Att bestraffa någon för att ha dödat genom att döda även den personen saknar logik.


   
SvaraCitera

det är klart vi ska ha dödstraff för att visa att dödande är fel


   
SvaraCitera

Kina får en massa organ av det i alla fall.


   
SvaraCitera

skulle vara skönt med tortyr och dödstraff. Inte liksom nu när tillex. droggäng som man vittnar emot kommer ut från fängelset en månad senare och tar hämnd... typiskt svenska lagar.

Skulle gärna se pedofiler, mördare, grova brottslingar och kriminela gäng sitta och invänta några sekunder döden [party]


   
SvaraCitera

Det är inte bara konstigt på grund av paradoxen i att mörda en mördare för att de mördat utan också för att det inte är ett straff. Du känner ingen smärta när du dör, sedan är du borta för alltid och kan inte tycka eller känna någonting alls om att du är död. Enligt definition innebär straff lidande, vilket jag håller med om. Därför är jag för längre fängelsestraff och mer kontrollerad tillvaro för fångarna.

Jag är dock lite kluven mellan min ilska mot grovt kriminella och medkänsla för dem. Jag tycker att dömda som visar en tydlig förbättring i sitt handlande och tankesätt ska ha möjlighet att få tillgång till rehabilitering. Så att de kanske slutligen kan återvända till samhället och faktiskt fylla en betydelsefull funktion där.


   
SvaraCitera