Aviseringar
Rensa alla

Dödstraff


Jungman Jansson:

Tycker inte att någon människa har rätten att bestämma över huruvida en annan människa skall tillåtas leva eller inte, livet är liksom allt vi har och oavsett vad någon gjort så berättigar det inte andra att beröva denne det.

+1.

Plus att dödsstraff är en ren hämdaktion. Anser att straff skall förebygga brott och fungera som rehabilitering när människor hamnat snett.


   
SvaraCitera

RyalNotch:

paradoxen i att mörda en mördare

Det är inte bara för hämnden för offret utan också för att skapa säkerhet och avskräcka. Eller så kan straffet vara mildare igenom att man kombinerar fängelse med grov tortyring för viss allmänhet för avskräckning.

En människa skulle vara mindre logisk att döda en annan, då straffet är döden. Men om man får 10 år fängelse minst skulle tänkandet vara annat.

Jag kanske verkar barbarisk, men jag känner ilska för en död anhörig.


   
SvaraCitera

asså tyker att vi borde döda människor som har dödat andra, öga för öga lixom. dessutom så tar fängelser gal1 mycket reusrser och så.


   
SvaraCitera

Problemet med dödsstraff är, som det självklart är oåterkalligt.
Dvs om det sedan kommer upp nya bevis som pekar mot en annan brottsling så är det redan försent att göra något.

Just därför sätter jag mig emot dödsstraff liksom andra oåterkalliga straff som t.ex kastrering.


   
SvaraCitera

Dödsstraff är ekonomiskt.


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Det är inte bara konstigt på grund av paradoxen i att mörda en mördare för att de mördat utan också för att det inte är ett straff.

Straff är enligt definition påföljd, som i sig inte har några begränsningar.

Man får utgå med att livet är det allra mest värdefulla du har att erbjuda och att staten har rätten att ta det ifrån en ifall man gjort sig förtjänt av det. Staten bör ha en skyldighet att tillgodose de drabbade en rättvis utgång för ska kompensera deras lidande.

Varför ska en ynka oförrätts värde vara högre än en hel släkt och bekantskapskrets? Varför ska en människa som tagit en eller flera personers liv riskera så lite när de drabbades anhöriga förlorat bland det mest kära för dem? Att bejaka de drabbade anhöriga är att vara långt mer medmänsklig än att vilja låsa upp en galning bakom lås och bom. Det betyder att du har verklighetsförankring och förstår dig på människliga känslor.


   
SvaraCitera

szfgjdf:

Tortyr

är du på allvar för tortyr..?

ont
Nej, att en människa gjort något fel gör inte att någon annan människa automatiskt har rätt att begå samma dumhet mot personen. Dessutom är dödsstraff oåterkalleligt och tyvärr döms ibland oskyldiga.

stomacho:

pedofiler

att vara pedofil är inget brott.


   
SvaraCitera

doog:

Dödsstraff är ekonomiskt.

rättegångar är oekonomiskt, bäst vi dödar folk direkt! [y]


   
SvaraCitera

Dödsstraff är vidrigt. Och löjligt.
Man ska inte straffa kriminella. Man ska rehabilitera dom.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

att vara pedofil är inget brott.

Tack.


   
SvaraCitera
mynona

dazed:

det är klart vi ska ha dödstraff för att visa att dödande är fel

[love]

Annars: en del menar att det är naturligt att de anhöriga vill ha hämnd och att staten borde tillfredställa det behovet. Och ja, det är naturligt att känna så, men nej, staten bör inte tillfredställa det behovet. Anhöriga har rätt att vara partiska, men den rättigheten innebär också att de inte borde ha inflytande över hur brottslingar ska behandlas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

är du på allvar för tortyr..?

ont
Nej, att en människa gjort något fel gör inte att någon annan människa automatiskt har rätt att begå samma dumhet mot personen. Dessutom är dödsstraff oåterkalleligt och tyvärr döms ibland oskyldiga.

jag är mer för tortyr än mod, ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szfgjdf:

jag är mer för tortyr än mod, ja

mord*


   
SvaraCitera

szfgjdf:

jag är mer för tortyr än mod, ja

Fast att man är mer för det ena än det andra betyder ju inte att man egentligen är för något av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Fast att man är mer för det ena än det andra betyder ju inte att man egentligen är för något av det.

true, men vart jag tvungen att välja skulle jag välja tortyr. fängelsestraff verkar ju inte funka i dagens samhälle..


   
SvaraCitera