Aviseringar
Rensa alla

Dömas till fängelse?


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Jag tycker Sveriges tolkning på fängelse straff är lite... vad kan man säga? Klen? Idags läget är ser det ut så här att alla under 15 år kan ej dömas av en domstol för brott. Mellan 15 till 18  döms endast fängelsestraff endast om synnerliga skäl föreligger. Och till och med för dom som är under 21 så krävs särskilda skäl för det ska dömas till fängelse straff? Så om jag har tolkat rätt så döms en 22-åring och en 20-åring olika? Jag tycker att man ska dömas lika hårt den dagen man fyller 18.

Jag håller med att fängelse ej avskräcker nån men det är väl lite klena straff eller vad tycker ni?

Källa:  http://www.brottsrummet.se/sv/straff


   
Citera

Vilket är då ditt syfte med högre straff? Upprättelse? Varför inte fängelse från 15 år?


   
SvaraCitera

varför skulle fängelse inte avskräcka? 


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
varför skulle fängelse inte avskräcka? 

En myt som folk kastat runt så mycket att den nu har blivit en sanning.
http://www.theguardian.com/law/2012/jul/07/longer-prison-sentences-cut-crime

Däremot finns det betydligt bättre sätt att motverka brott.


   
SvaraCitera

Tycker i regel att det är bra att man har ett visst överseende med ungdomar (och man slutar inte vara ungdom så fort man fyller 18).

Det enda jag kan tycka är fel är att man kan komma undan helt från straff då man är under femton. Straffåldern borde sänkas. 


   
SvaraCitera

Vi arbetar inte så i Sverige. 

Vi har kriminalvård.


   
SvaraCitera

Hyfs: Så om jag har tolkat rätt så döms en 22-åring och en 20-åring olika? Jag tycker att man ska dömas lika hårt den dagen man fyller 18.

Alla fall är ju enskilda. 2 mord, varav gärningsmännen är lika gamla, döms ej identiskt lika iallafall. Och det är något bra. 🙂  


   
SvaraCitera

S3ON:
Vi arbetar inte så i Sverige. 

Vi har kriminalvård.

Stämmer ju inte alls. En stor del av vårt system är ju uppbyggt på att offret ska få känna någon sorts upprättelse. Sen vad man vill kalla det spelar ju mindre roll.


   
SvaraCitera

Punda: En stor del av vårt system är ju uppbyggt på att offret ska få känna någon sorts upprättelse. Sen vad man vill kalla det spelar ju mindre roll.

Hur menar du då? Det är väl snarare byggt på så vis att systemet skall skydda samhället från de dömda som sitter av sin tid. 

 


   
SvaraCitera

S3ON:

 systemet skall skydda samhället från de dömda som sitter av sin tid. 

 

det där är just pöbelmentaliteten som kräver upprättelse

vad tror du att "fängelse är ineffektivt" betyder?


   
SvaraCitera

S3ON:

Hur menar du då? Det är väl snarare byggt på så vis att systemet skall skydda samhället från de dömda som sitter av sin tid. 

 

Ja straffen fyller ju flera funktioner. Avskräckande, för att skydda samhället, men också för att offren ska känna sig bättre.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

S3ON:

Alla fall är ju enskilda. 2 mord, varav gärningsmännen är lika gamla, döms ej identiskt lika iallafall. Och det är något bra. 🙂  

Ja men om vi hade i praktiken en 18 åring och 30 åring så hade åldern på 18 åringen minskat straffet.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: vad tror du att "fängelse är ineffektivt" betyder?

Jag tror inte fängelse är ineffektivt överlag, sedermera finns ett par fall där vederbörande kommer ut och fortsätter sina liv i brott. Ett hårdare straffsystem hade inte gjort de människorna goda.. 

Punda: men också för att offren ska känna sig bättre.

Jag håller inte med, tanken är att människor överlag skall känna sig tryggare i samhället, ej att specifika brottsoffer skall få upphov till hämnd etc. 

 


   
SvaraCitera

Hyfs:

Ja men om vi hade i praktiken en 18 åring och 30 åring så hade åldern på 18 åringen minskat straffet.

Tycker inte det är jättekonstigt  direkt, om än brotten är identiskt lika. 


   
SvaraCitera

Jag såg på SKAVLAN i lördagskväll i SVT där en tjej berättade om en grov gruppvåldtäkt där hon blivit våldtagen av tre killar. Nu skedde den grova gruppvåldtäkten i Dallas, Texas och de tre killarna fick livstids fängelse. Hade den grova gruppvåldtäkten istället skett i Sverige så hade killarna varit ute igen efter några år. Troligen mindre roligt för en tjej som blivit utsatt för en grov gruppvåldtäkt att stöta på sina våldtäktsmän efter bara några år i synnerhet om de bor i samma mindre stad. Så mitt tips till lagstiftarna - inför längre straff och i synnerhet INFÖR LIVSTIDSSTRAFF dvs att brottslingarna verkligen får sitta utan permission tills de dör.

Samtididtgt har jag sett en annan serie på SVT - DOMSTOLEN - friad eller fälld, där domaren själv sitter och säger i TV att man inte ska kräva av en domstol att sanningen ska komma fram utan möjligen att sannolikheten att domen blir rätt. Dvs att svenska folket måste acceptera att både brottslingar blir frikända och att oskyldiga blir dömda.

Fy fan säger jag. Arg


   
SvaraCitera