Aviseringar
Rensa alla

Döpa sig som vuxen


Ämnesstartare

Hur går man tillväga för att döpa sig?
Vad kostar det?
Kan man döpa sig utan att bli medlem i svenska kyrkan?

Är bara ute efter att bli frälst[smile]


   
Citera

Hakuna matata:

Hur går man tillväga för att döpa sig?

Du går till en präst och säger "Hej jag är lika sämst som dig!!!"

Hakuna matata:

Vad kostar det?

Din själ och din ära.

Hakuna matata:

Kan man döpa sig utan att bli medlem i svenska kyrkan?

Nej.

Hakuna matata:

Är bara ute efter att bli frälst


   
SvaraCitera

Att bli frälst och döpt är ej samma sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Nej.

Men om man är medlem i svenska kyrkan så måste man betala, och det vill jag inte
Vill bara hitta nån snäll präst som kan offra några minuter till och hälla lite helöigt vatten över mig[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att bli frälst och döpt är ej samma sak

Ok, så hur går jag tillväga för att visa gud att jag lämnar över mig till den goda sidan?


   
SvaraCitera

besök en frikyrka då om du inte vill bli medlem i svenska kyrkan. be någon ge dig förbön typ eller prata med en präst och säg att du vill att den ska be för dig..

vet faktiskt inte


   
SvaraCitera

döp dig och gå sedan ur kyrkan


   
SvaraCitera

Att döpas är ju att skrivas in i kyrkan...


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
leafar

Hakuna matata:

Ok, så hur går jag tillväga för att visa gud att jag lämnar över mig till den goda sidan?

Alltså, om du är seriös med det här så borde det väl räcka med att tänka tanken att du accepterar Gud och står på den goda sidan. Tror att en allsmäktig Gud, om han existerar, bryr sig relativt lite om du har genomgått religiösa mumbo-jumbo ritualer eller ej. Eller han borde i alla fall göra det. Om han verkligen bryr sig, och även kräver det av dig förstår jag inte varför du ens är intresserad av det från början. Also: [tired]


   
SvaraCitera

Svarar för hur det funkar i Svenska Kyrkan, eftersom det är det jag kan.

Hakuna matata:

Hur går man tillväga för att döpa sig?

Du tar kontakt med församlingen som du bor i, ring eller maila antingen till församlingen eller direkt till någon präst.

Hakuna matata:

Vad kostar det?

Det kostar ingenting alls. Själva dopet är helt gratis.

Hakuna matata:

Kan man döpa sig utan att bli medlem i svenska kyrkan?

Om du döper dig i Svenska Kyrkan så nej. Dopet leder till medlemskap. Sen kan du ju döpa dig i andra samfund.

/Maax - blivande prälle


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unique we are:

/Maax - blivande prälle

Hur blir jag frälst ?

Vart kan jag göra som dom i videon? har dom sånt i sverige?


   
SvaraCitera

Hakuna matata:

Hur blir jag frälst ?

Ja det beror ju på hur du definierar frälst. Läser man vad som står i bibeln om frälsning finner man bland annat följande som svar på din fråga: "Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar" (Ef 2:8-9)
Men mitt tips om du vill söka Gud är att be, besöka gudstjänster, tala med en präst, läsa bibeln, osv.

Hakuna matata:

Vart kan jag göra som dom i videon? har dom sånt i sverige?

Det finns nog liknande i Sverige. Kanske inte exakt, men visst går det att döpas i exempelvis havet eller i någon sjö. I sv.kyrkan finns det en speciell dopordning som ska följas, men man kan vara ganska fri ändå. just massdop som i videon vet jag inte om det är så vanligt..


   
SvaraCitera
leafar

unique we are:

"Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar" (Ef 2:8-9)

Med andra ord behöver han inte döpa sig så länge han bara tror? Han skrev ju:

Hakuna matata:

Är bara ute efter att bli frälst

En fråga till dig, unique we are: Varför bryr sig Gud om ifall vi är döpta eller ej?

unique we are:

men visst går det att döpas i exempelvis havet eller i någon sjö.

Japp. Jag döptes i en sjö på liknande sätt som i videon. Vi var flera stycken faktiskt.


   
SvaraCitera

Hakuna matata:

Men om man är medlem i svenska kyrkan så måste man betala,

Du verkar inte ha fattat grejen med att vara kristen.


   
SvaraCitera