Aviseringar
Rensa alla

Döv eller blind?


Ämnesstartare

NÅ. Skulle ni hellre vara döva eller blinda?
Motivera.

Jag skulle hellre vilja vara döv. Tror man kan kommunicera bättre då, skulle fortfarande kunna läsa böcker (som är min absolut största passion). Vore trist utan musik och sånt så klart men ännu mer trist att aldrig mer kunna se, tror jag. Är mer en visuell person.


   
Citera

Det var lite som att du tog orden ur munnen på mig. Döv, alla dar i veckan.


   
SvaraCitera
Mandan

Hade nog också hellre varit döv, böcker är för bra för att missa! Vet inte om det är sant men tror jag läst/hört någonstans att man kan lära sig att prata även om man själv inte hör vad man säger. Har med röstvibrationer att göra tror jag. Men som sagt vet inte om det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Döv, är mörkrädd. Men för andra orsaker också såklart.. Känns nog som man är mer levande om man kan se..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Döv. Vilken mardröm att vara bild. Och tänk dövblind. [sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blind, tror jag. Ett liv utan musik är döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle nog inte kunna leva vilket som. får precis samma ångest av tanken på båda alternativen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror det är mer socialt hämmande att vara döv än blind. men jag skulle nog ändå välja att bli döv. känns som man förlorar mer kontroll av att bli blind.
jag skulle inte gilla att inte se vad jag äter, vilka kläder jag sätter på mig, allt det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döv. hade jag varit blind hade jag tagit livet av mig, utan tvekan

hade jag varit döv hade jag haft en ursäkt att inte prata med folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Döv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Döv, är mörkrädd

hahah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på.

Hade det varit medfött - blind. Känns som att det är så mycket man vill höra, som är viktigt att höra. Har massa minnen där det är ett speciellt ljud eller en speciell mening eller whatever som liksom gör själva minnet.

Om jag däremot skulle mista syn eller hörsel NU skulle jag välja bort hörseln pga att jag skulle ha svårt att leva med att jag inte längre kan se allt som är så underbart att titta på. Är en sån som verkligen ser jättemycket, hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är man mest med killar så väljer man såklart blind, är man mest med tjejer så väljer man att vara döv. ganska självklart[cool]


   
SvaraCitera
mynona

Döv. Så fruktansvärt att inte kunna läsa och alltid leva i mörker

kebu12:

är man mest med killar så väljer man såklart blind, är man mest med tjejer så väljer man att vara döv. ganska självklart[cool]

[love]


   
SvaraCitera