Aviseringar
Rensa alla

Dogo Argentino


Ämnesstartare

Skall få en hund i sommar och håller på att spana in vad jag skall välja. Hittat Dogo Argentino och tycker dem verkar bra, lagom stora, inga kamphundar, kort päls och fin färg [love]

Nån som har eller har haft en sån hund, eller vet något om dem?


   
Citera

Frippe96:

inga kamphundar

[tard]

ont skaffa ingen hund


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ont skaffa ingen hund

Varför?

Kanske skall tillägga att jag haft en Dalmatiner innan, men den fick ålderseplepsi förra året och kunde knappt gå själv så vi avlivade den.


   
SvaraCitera

Tkr ej du ska välja hund utifrån utseende utan utifrån temprament och så. Ska du bara ha hunden som sällskapshund så är det ju antagligen bäst att ta en hund från grupp 9? [crazy]


   
SvaraCitera

Tycker dem ser rätt så "kampiga" ut [rolleyes] Lite Pitbull över dem [crazy]


   
SvaraCitera

Den ser arg ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

hund från grupp 9

Nej tack, gillar inte små hundar. Grupp 2 som gäller. Man skall kunna krama sin hund utan att den typ dör :p Iof var min Dalmatiner ganska lagom med, men vill ha en lite större hund, och sen gillar jag att en är vit och korthårig, så fastnar det inte massa skit i pälsen, typ tistlar och sånt.

Sen klart jag väljer utifrån temprament med, och Dogo Argentino har typ alla egenskaper jag vill ha. Smart, modig, skäller inte, lugn och vet om att den är stor, framavlad för sammarbete och inte kamp etc.


   
SvaraCitera

Frippe96:

kamphundar

´ja dom är ju sååååå mycket farligare än en vanlig hund... när ska folk fatta att man inte kan skylla på hunden?

Panda:

Tycker dem ser rätt så "kampiga" ut

rasen är framavlad för att jaga vildsvin så det är nog menigen[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YaBasta:

´ja dom är ju sååååå mycket farligare än en vanlig hund... när ska folk fatta att man inte kan skylla på hunden?

Folk tror ju det. Ungefär lika smart som att säga att det är bilens fel när folk krockar. Skall jag vara ärlig spöar nog en Dogo Argentino upp de flesta kamphundar ganska enkelt, som sagt framavlade för vildsvinsjakt.

Anledningen till att jag inte vill ha en kamphund är är att det ger associationer jag vill undvika, Pitbull är lite som en svart BMW med tonade rutor, pizzaracer [wink]


   
SvaraCitera

Frippe96:

Pitbull är lite som en svart BMW med tonade rutor, pizzaracer

HAHA[bigcheers]
du värkar ha lite innanför pannbenet[y]


   
SvaraCitera

YaBasta:

´ja dom är ju sååååå mycket farligare än en vanlig hund... när ska folk fatta att man inte kan skylla på hunden?

Frippe96:

Varför?

Kanske skall tillägga att jag haft en Dalmatiner innan, men den fick ålderseplepsi förra året och kunde knappt gå själv så vi avlivade den.

För att du är inte ett dugg påläst, och kan du då ta hand om en hund ordentligt? Du är bara 15 visst, men du förväntas säkert att ta ett mycket större ansvar nu än när du var riktigt liten.
Sen en jätteviktig grej: det finns ingen ras som heter "kamphund". En amstaff, pittbull rl dyl är absolut ingen kamphund förens terroriseras och tränas till att bli det och då måste den ofta avlivas sen då den inte kan leva normalt efter det.


   
SvaraCitera

Frippe96:

Nej tack, gillar inte små hundar. Grupp 2 som gäller. Man skall kunna krama sin hund utan att den typ dör :p

Kan du aktivera en sådan hund då? De kräver att man spårar med dem eller genom andra aktiviteter psykiskt tröttar ut dem, fysiskt tröttar ut dem (weight pull exempelvis) de behöver långa rastningar flera gånger om dagen.

Hur har du tänkt aktivera din hund?


   
SvaraCitera

Observera att jag är utbildad inom hundskötsel och hundträning. [smile] Har stor erfarenhet av krävande hundar också, då jag vuxit upp med jakthundar som krävde att man dagligen tränade hårt med dem och nu har min far även en ridgeback.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

För att du är inte ett dugg påläst, och kan du då ta hand om en hund ordentligt?

Vad baserar du det påståendet på? Jag har läst allt jag kommit över, från SKK och Svenska Dogo Argentino Klubben till wikipedia och jaktforum där folk diskuterar vildsvinsjakt. Men jag har inte pratat med någon som ÄGER eller har PERSONLIG erfarenhet av dem.

Jag bor på "landet" och hunden kommer kunna vara lös på tomten även om vi inte är hemma, och jag konditionstränar ganska mycket så det skall nog inte vara några problem att trötta ut hunden heller [wink]

Sen har pappa tänkt träna honom för jakt med, men jag jagar inte själv.

Har som sagt också haft Dalmatiner innan vilka av många beskrivs som "krävade" hundar.

isola:

Sen en jätteviktig grej: det finns ingen ras som heter "kamphund".

Har jag varken trott eller påstått.

Men nu var inte frågan om folk som inte känner mig tror att jag kan hantera en hund eller inte, utan om nån hade erfarenhet av rasen..


   
SvaraCitera

Du säger att du inte vill ha en ras som associeras med "kamphundar" men jag tror nog att folk in general kommer att sätta din hund i det facket, tyvarr.


   
SvaraCitera