Aviseringar
Rensa alla

dold sexism


Ämnesstartare

Varför är det killarna i skolan som tillåts ta plats och vara stökiga? Lärarna utgår ifrån att vi tjejer ska vara duktigare eller åtminstone mer engagerade i våra arbeten. På luciarepetitionerna t.ex fick killarna världens creed bara för att de på fyra veckor lärt sig staffan stalledräng utantill, medan vi tjejer fick sju sånger att lära oss och vi fick ingen beröm fören alla toner satt perfekt. Även om alla lärare hela tiden snackar om sitt engagemang för jämställdheten är det nästan ingen som faktiskt följer det. Jag vill så gärna gå emot men jag är helt ensam i mina åsikter. Ingen orkar bry sig, de säger: Vi kan ju inte göra någon skillnad. 
Det är ju klart att inget händer när ingen orka bry sig! 


   
Citera

elvis0015:
Varför är det killarna i skolan som tillåts ta plats och vara stökiga? Lärarna utgår ifrån att vi tjejer ska vara duktigare eller åtminstone mer engagerade i våra arbeten. På luciarepetitionerna t.ex fick killarna världens creed bara för att de på fyra veckor lärt sig staffan stalledräng utantill, medan vi tjejer fick sju sånger att lära oss och vi fick ingen beröm fören alla toner satt perfekt. Även om alla lärare hela tiden snackar om sitt engagemang för jämställdheten är det nästan ingen som faktiskt följer det. Jag vill så gärna gå emot men jag är helt ensam i mina åsikter. Ingen orkar bry sig, de säger: Vi kan ju inte göra någon skillnad. 
Det är ju klart att inget händer när ingen orka bry sig! 

Du vet att killar av naturer är mer stökiga och bråkiga än tjejer i den åldern va? Och du vet väl att språkcentrat i hjärnan utvecklas mycket snabbare hos tjejer än hos killar?

Att man uppmuntrar stökiga killar som kan göra något vettigt är inte konstigare än att man uppmuntrar problembarn i klassen som äntligen lärde sig gångertabellen.


   
SvaraCitera

elvis0015: Varför är det killarna i skolan som tillåts ta plats och vara stökiga? Lärarna utgår ifrån att vi tjejer ska vara duktigare eller åtminstone mer engagerade i våra arbeten. På luciarepetitionerna t.ex fick killarna världens creed bara för att de på fyra veckor lärt sig staffan stalledräng utantill, medan vi tjejer fick sju sånger att lära oss och vi fick ingen beröm fören alla toner satt perfekt. Även om alla lärare hela tiden snackar om sitt engagemang för jämställdheten är det nästan ingen som faktiskt följer det. Jag vill så gärna gå emot men jag är helt ensam i mina åsikter. Ingen orkar bry sig, de säger: Vi kan ju inte göra någon skillnad.
Det är ju klart att inget händer när ingen orka bry sig!

För att det råder könsroller som få människor ifrågasätter.

rbb: Du vet att killar av naturer är mer stökiga och bråkiga än tjejer i den åldern va? Och du vet väl att språkcentrat i hjärnan utvecklas mycket snabbare hos tjejer än hos killar?

Att man uppmuntrar stökiga killar som kan göra något vettigt är inte konstigare än att man uppmuntrar problembarn i klassen som äntligen lärde sig gångertabellen.

Killar är alltså helt enkelt efter. Mycket glad


   
SvaraCitera

Killar ÄR efter i den sociala utvecklingen rent biologiskt, så är det. Tjejer mognar mycket fortare, vilket förmodligen är en anledning till att tonårstjejer ofta söker sig mot killar som är några år äldre än de själva och därmed ligger på samma mognadsnivå.


   
SvaraCitera

elvis0015:
Varför är det killarna i skolan som tillåts ta plats och vara stökiga? Lärarna utgår ifrån att vi tjejer ska vara duktigare eller åtminstone mer engagerade i våra arbeten. På luciarepetitionerna t.ex fick killarna världens creed bara för att de på fyra veckor lärt sig staffan stalledräng utantill, medan vi tjejer fick sju sånger att lära oss och vi fick ingen beröm fören alla toner satt perfekt. Även om alla lärare hela tiden snackar om sitt engagemang för jämställdheten är det nästan ingen som faktiskt följer det. Jag vill så gärna gå emot men jag är helt ensam i mina åsikter. Ingen orkar bry sig, de säger: Vi kan ju inte göra någon skillnad. 
Det är ju klart att inget händer när ingen orka bry sig! 

Skrev du en tråd förut på Flashback?


   
SvaraCitera

rbb: Killar ÄR efter i den sociala utvecklingen rent biologiskt, så är det. Tjejer mognar mycket fortare, vilket förmodligen är en anledning till att tonårstjejer ofta söker sig mot killar som är några år äldre än de själva och därmed ligger på samma mognadsnivå.

Det må vara så, men kraven bör vara rättvisa. Om det ska finnas högre förväntningar på tjejer bör även belöningarna matcha den nivån.


   
SvaraCitera

om du tänker efter är det här snarare diskriminering mot killarna


   
SvaraCitera

rbb: Tjejer mognar mycket fortare

Fall till fall. Jag har varit med om fall då det är helt tvärt om, och då är det inte bara 1 vi pratar om heller. 


   
SvaraCitera

känns tvärtom på universitet


   
SvaraCitera

rogernw:

Fall till fall. Jag har varit med om fall då det är helt tvärt om, och då är det inte bara 1 vi pratar om heller. 

Så man får inte prata i generella termer enbart för att det finns en del individuella undantag?


   
SvaraCitera

Det är som att inte berömma en som går i särskolan förräns den kan lika mycket som en normalbegåvad. Orimligt


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Så man får inte prata i generella termer enbart för att det finns en del individuella undantag?

Jag skulle säga att män & kvinnor mognar lika snabbt ungefär. 
Bara att kvinnor kanske mognar sig på ett sätt som man kanske måste ha en djupare relation till för att märka. 


   
SvaraCitera

rogernw:

Jag skulle säga att män & kvinnor mognar lika snabbt ungefär. 
Bara att kvinnor kanske mognar sig på ett sätt som man kanske måste ha en djupare relation till för att märka. 

Har du bara empiriskt stöd för ditt uttalande eller finns det forskning som pekar på det? Det jag har hittat är i alla fall det här.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Har du bara empiriskt stöd för ditt uttalande eller finns det forskning som pekar på det? Det jag har hittat är i alla fall det här.

Ibland så är det lite skillnad på forskning och hur det är/man upplever det i den verkliga världen. 


   
SvaraCitera

rogernw:

Ibland så är det lite skillnad på forskning och hur det är/man upplever det i den verkliga världen. 

En persons upplevelse kan väl inte rimligtvis likställas med empirisk evidens. 


   
SvaraCitera