Aviseringar
Rensa alla

Domännamn


Ämnesstartare

Vad händer med en sida när domännamnet går ut? En sida jag är medlem på men som verkar vara övergiven av de som har den verkar ha ett domännamn som går ut om några månader. De har haft den i flera år osv. Men nu skiter alla i sidan verkar det som. Så vad kommer hända när domännamnet försvinner? - Jag antar att hemsidan i sig finns kvar, nånstans, men kanske inte kopplat till det namnet? [tard]


   
Citera

Om den som har domännamnet inte betalar årsavgiften sägs domännamnet upp och du kommer då inte kunna komma in på sidan. Vissa sidor kan nås via IP-adressen till webservern eller så går det att länka om sidan via nån subdomän typ.


   
SvaraCitera

Det är inte du som äger domänen förstår jag. Är du intresserad av att överta domänen? Är det en SE domän eller en COM/NET/ORG domän? Är det en SE domän så ligger den i "karantän" en månad efter sista betalningsdatumet sedan kan du gå in och registrera om domänen i ditt namn.

Är det däremot en COM/NET/ORG domän så kan det vara lite knepigare om det är en attraktiv domän dvs ett efterfrågat namn. I många fall tar registratorn över domänen dvs köper den själv dvs betalar årsavgiften och skriver över den på sig själv och sedan bjuder ut den till försäljning.


   
SvaraCitera

Efter att till exempel en .com domän expirerar så tar det typ 75 dagar innan den kan omregistreras av någon annan. Den skall genomgå tre olika perioder där ägaren hela tiden har möjlighet att betala för den.


   
SvaraCitera

sidan kommer alltid finnas kvar på servern sålänge ingen tar bort den därifrån.

När domännamnet utgår utan att personen i fråga förnyar den så kommer andra kunna köpa domänen


   
SvaraCitera