Aviseringar
Rensa alla

Domna bort - framtidens bedövning?


Ämnesstartare

Tänkte på en sak förut när jag satt och spelade. Jag satt med ena smal benet över det andra "vad-delen" av benet och kännde hur jag började att domna bort, och väntade i ca 5 min till, och då var känseln helt borta.

Så jag tänkte att det skulle kunna användas inom sjukvård.

Det är inte farligt i kort utsträckning
eftersom det bara är en nerv som klämms; alltså är det enda som händer att känseln försvinner, så det är inte farligt.

Om man då använder det när man tex tar spruta (för de känsliga), och för mindre operationer så kan det väl funka?

Jag skulle lätt kunna göra det nån halvtimme innan man kommer in, så är man helt bedövad när det gäller:)


   
Citera
Ämnesstartare

Nej det fungerar inte så som du säger och på det vis det fungerar på så kallas det lokalbedövning och används friskt inom vården


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:
Nej det fungerar inte så som du säger och på det vis det fungerar på så kallas det lokalbedövning och används friskt inom vården

Ja men man kan inte använda lokalbedövning till sprutor, eftersom lokalbedövning injekteras med hjälp av spruta.

Vad är det som inte funkar?


   
SvaraCitera

ja!!

och typ innan en operation så skulle man typ kunna klämma typ vid halsen i en halvtimma innan så skulle den inte känns någonting alls efteråt!

Glatt skålande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ska man ha bedövning till sprutor...? 
Det finns för övrigt både den ena och den andra bedövningssalvan samt plåster för det ändamålet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:
ja!!

och typ innan en operation så skulle man typ kunna klämma typ vid halsen i en halvtimma innan så skulle den inte känns någonting alls efteråt!

Glatt skålande

Precis, eller varför inte bara köpa in några motorsågar?, det går ju snabbare då!


   
SvaraCitera

applekakanshaj2: Ja men man kan inte använda lokalbedövning till spruto

man använder EMLA-plåster


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

man använder EMLA-plåster

De funkar inte. Det är bevisat av applekakanshaj2 personligen.

De bedövar skinnet, men inte muskeln, och det är muskeln som känns äckligt att ha en nål i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svårt att tro att du är den förste som tänkt på detta...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2: Ja men man kan inte använda lokalbedövning till sprutor, eftersom lokalbedövning injekteras med hjälp av spruta.

Finns lokalbedövande salva man kan få innan spruta så man slipper känna den

applekakanshaj2: Vad är det som inte funkar?

Inte i närheten av effektivt


   
SvaraCitera

applekakanshaj2: De bedövar skinnet, men inte muskeln, och det är muskeln som känns äckligt att ha en nål i.

har du stickskräck eller vad är det för sprutor du tar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

har du stickskräck eller vad är det för sprutor du tar?

Både stickskräck, dåliga läkare som kör in dem hårt som fn, och dåliga minnen från när jag var liten (ryggmärgstest eller vad det heter). och långa nålar.


   
SvaraCitera

Ditt ben somna alltså, gör de alltid i en viss ställning o när ja spelar på mobilen med skärmen lutat så somnar lillfingret o sen hela vägen upp till handleden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter lite långtinnannutid att bedöva så. Ineffektivt och onödigt.

Men du kan säkert skapa ett sådant behov, ber inte om en utveckling. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:
Låter lite långtinnannutid att bedöva så. Ineffektivt och onödigt.

Men du kan säkert skapa ett sådant behov, ber inte om en utveckling. 

Sure.

Kan nog iaf användas inom personliga syften, där bedövning behövs, stark bedövning behövs...


   
SvaraCitera