Aviseringar
Rensa alla

dopning är ej av ondo


Ämnesstartare

det är en jävla massa trams fram och tillbaks med anledning av os om att den och den personen dopat sig, dvs tagit något slags preparat för att få en fördel som denne inte hade innan, och som står på någon slags lista av preparat som någon kommitté kommit fram till är onödiga inom idrotten och kan få folk att fungera på en högre nivå än snittet, och därför ska förbjudas.

öppen fråga till wada, os-kommittén, och varenda jävla idrottsförbund och myndighet som sysslar med området. är ni fullkomligt jävla dumma i huvudet? en orättvis fördel är att genom mycket slit och hårt arbete gjort sig förtjänt av att födas med gener om tillåter prestation på elitnivå utan att gå in och pilla manuellt med sin biologi för att fungera bättre. att under dessa omständigheter förbjuda dopning med anledning av att det ger en "orättvis fördel" (stackars krakar med naturligt skyhög kapacitet till kondition och muskelbyggande som missgynnas av att andra får samma förutsättningar på farmakologisk väg) är inget annat än eugenik.

jag tycker att alla preparat som anses någorlunda vältestade och säkra ska öppnas upp för allmänheten att konsumera bäst de vill, i vilket syfte de vill. jag ser rimligheten i att hålla möjligheterna att på lika (lågpresterande) villkor kunna delta i idrottande överlag utan att behöva dopa sig, så på de lägsta nivåerna kan man i förekommande fall skriva en lista över otillåtna substanser, eller för folk i omyndig ålder som inte anses kunna fatta de besluten själva (vilket väl är åtminstone delvis skitsnack, men det är en annan diskussion). på högre tävlingsnivåer, däremot? fan, kör på efter vilja och förmåga. jag ser inte varför sport blir mer intressant att kolla på eller delta i om folk begränsas till sin (naturligt varierande) baseline för normalfunktion, och jag ser inte hur de få som faktiskt har de perfekta generna gjort sig förtjänta av den särställningen. i dagsläget så är allt ifrån centralstimulanter till astmamedicin till injektion av röda blodkroppar eller till och med jävla höghöjdsträning, till betablockerare till genterapier dopningklassade inom många eller alla sporter, beroende på substans. 

det samma gäller prestationshöjande preparat inom alla sysselsättningar. akademisk dopning? kör på, för all del. intresset är stort, och det skulle absolut gynna vårt samhälle om de som vill nyttja det har möjlighet att göra det utan att bryta mot lagen. det är inte orättvis konkurrens, det är rättvis konkurrens. psykofarmaka är den stora utjämnaren.

så hur känner ni kring saken?

disclaimer: jag är i princip helt ointresserad av sport. jag har en åsikt i frågan som i grunden baserar sig på etiska ställningstaganden samt andra tillämpningar än atletiska.

nazi_olympic_eagle_rings.jpg


   
Citera

Jag vet för lite om dopingpreparat för att uttala mig om hurvida de är skadliga eller inte. Men när det kommer till sport kunde jag inte bry mig mindre, det är en lek. Vill de preparera sig så gör det då.


   
SvaraCitera

Fram För Starkare Dopingpreparat!!!! Hade tittat på sport om utövarna kunnat hoppa flera hundra meter och springa en mil på en minut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Jag vet för lite om dopingpreparat för att uttala mig om hurvida de är skadliga eller inte. Men när det kommer till sport kunde jag inte bry mig mindre, det är en lek. Vill de preparera sig så gör det då.

dopningpreparat är ett så extremt brett begrepp att man inte kan uttala sig om dem som en enda grupp av läkemedel/droger vars verkningar överhuvudtaget är jämförbara. det är liksom allt från koffein till heroin.

isola:
Fram För Starkare Dopingpreparat!!!! Hade tittat på sport om utövarna kunnat hoppa flera hundra meter och springa en mil på en minut.

är de säkra, så varför inte? vore fan så mycket mer intressant att kolla på, kan jag med enkelhet säga. hörde på ryktesväg att betablockerare är dopningklassade i curling. inte säker på om det stämmer, men det skulle fan inte förvåna mig. säger lite om vilken nivå vansinnet ligger på.


   
SvaraCitera
mynona

Har inte haft någon nämnvärd åsikt om dopning förrän jag läste detta som fick mig att tänka efter eftersom mitt intresse för sport är näst intill komplett obefintligt. Jag har haft ointresserad reflektion om att dopning är fusk och dessutom hälsovådligt. Men visst: sin egen hälsa bör man själv bestämma över och vad fusk angår är det etiskt sett en intelligent invändning att premierande av naturligt stark fysik påminner om eugenik. Det blir dock obehagligt med idrottare från diktaturer som ska representera sitt land och dylikt. För en anhängare av transhumanismen verkar det logiskt. Åh andra sidan blir det eugenik mest om man värderar människan så starkt utifrån sin fysik och identifikation av människan med dens fysik, och det är inget jag själv gör. 


   
SvaraCitera

sport är så otroligt makalöst jävla ointressant

men dopning är ju bara bra om man gillar att se folk prestera. om alla gör det så blir det inte orättvist - och hård träning, kosthållning och övning kommer ju knappast att bli mindre avgörande. håller med dig helt.

att folk fortfarande är emot dopning kan jag inte ta på något som helst allvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
sport är så otroligt makalöst jävla ointressant

men dopning är ju bara bra om man gillar att se folk prestera. om alla gör det så blir det inte orättvist - och hård träning, kosthållning och övning kommer ju knappast att bli mindre avgörande. håller med dig helt.

att folk fortfarande är emot dopning kan jag inte ta på något som helst allvar.

som en allmän regel kan man ju säga att de flesta prestandahöjande preparat blir mer effektiva, relativt sett, för personer som av sin natur har dåliga förutsättningar än för de som har bra förutsättningar. det stämmer inte för alla dylika preparat, men de flesta prestandahöjare fungerar genom att emulera hur högpresterande individer fungerar rent biologiskt, snarare än att komma med helt nya innovationer. så det är ju, i verkligen mening, en enorm utjämnare vad gäller naturliga förutsättningar och begränsningar (vilket är ett jävla aber att förhålla sig till).

får man använda glasögon i skytte, förresten, eller är det paralympics som gäller då?


   
SvaraCitera

Orkar inte läsa alla inlägg, men om man inte kan utöva sin sport utan att stoppa i sig en massa konstgjorda preparat så kanske man bör fundera på att syssla med något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:
Orkar inte läsa alla inlägg, men om man inte kan utöva sin sport utan att stoppa i sig en massa konstgjorda preparat så kanske man bör fundera på att syssla med något annat.

orkar du inte läsa en tråd så kanske du skulle börja med hockey i stället för att försöka argumentera på internet.


   
SvaraCitera

player one:

orkar du inte läsa en tråd så kanske du skulle börja med hockey i stället för att försöka argumentera på internet.

Är inte intresserad av sport så nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Är inte intresserad av sport så nej.

då kanske du bara ska acceptera att du inte duger till någonting.


   
SvaraCitera

player one:

då kanske du bara ska acceptera att du inte duger till någonting.

Duger åt din mamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Duger åt din mamma.

vet inte om jag skulle klassa det som en mentalt krävande aktivitet.


   
SvaraCitera

player one:

vet inte om jag skulle klassa det som en mentalt krävande aktivitet.

Du skulle bara veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agahnim:

Du skulle bara veta.

beror väl på vilka resurser man har till sitt förfogande, antar jag.


   
SvaraCitera