Aviseringar
Rensa alla

drar en strindberg i sommar


Ämnesstartare

jag funderade långt och länge över vad jag ska ta mig till i sommar, och konstaterade att bostad är för överklassen, och att jag förmodligen klarar mig utmärkt ändå. jag hade visserligen haft råd med någon skabbig lägenhet någonstans, men det är förbannat drygt att uppehålla sig på en plats under hela sommaren, och ännu drygare att betala för en bostad som man inte kommer vistas så mycket i. så, jag kom fram till att om strindberg kunde spendera skapligt mycket tid med att slacka hos bekanta så borde jag klara av det en sommar.

i juni kommer jag befinna mig i stockholm, i juli kanske jag åker till göteborg, och i början av augusti har jag ingen aning. sen blir det fortsatta studier.

jag har tänkt flera somrar att jag ska testa något liknande, men det har aldrig riktigt blivit av. men nu ser jag inte vad som överhuvudtaget skulle kunna avbryta planerna, i och med att jag liksom inte har någon backup alldeles oavsett. så nu kommer det bli av. förhoppningsvis.

har ni testat något liknande? vill ni ha besök i sommar? diskutera.


   
Citera
Ämnesstartare

har inte testat, men kommer befinna mig i samma situation från och med slutet av juni. min lösning är att hälsa på mina föräldrar under en månad eller så, för att därefter bo i tält i fjällen. det är först när kursstarten närmar sig igen som problemen kan uppstå. glappen däremellan sover jag troligtvis hos svefnpurka.

jag funderade på om man inte hade kunnat införskaffa en nice enmanstält, de kostar liksom en och en halv månadshyra ungefär, och sedan bara, ja, bo i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

för att därefter bo i tält i fjällen.

jag är på, om jag kan finansiera resan till fjällen. eller det beror väl på vilket fjäll det rör sig om.

dzjugasjvili:

jag funderade på om man inte hade kunnat införskaffa en nice enmanstält, de kostar liksom en och en halv månadshyra ungefär, och sedan bara, ja, bo i det.

den största skillnaden mellan ett bra och ett dåligt tält är att ett bra tält håller mycket bättre för normal användning, och kostar tjugo gånger mer än ett halvskräpigt. för den tid som du ska spendera i det så är det lika bra att köpa två festivaltält. så mycket väger de inte. det som avgör din komfort är ändå din sovsäck och ditt liggunderlag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag är på, om jag kan finansiera resan till fjällen. eller det beror väl på vilket fjäll det rör sig om.

kul, men vi är redan en grupp om fyra vars uppsättning vi är nöjda med. har varit tvungna att göra flera besvikna.

Leijonsparf:

den största skillnaden mellan ett bra och ett dåligt tält är att ett bra tält håller mycket bättre för normal användning, och kostar tjugo gånger mer än ett halvskräpigt. för den tid som du ska spendera i det så är det lika bra att köpa två festivaltält.

ja, alltså, tanken i så fall är inte att bo nära eller i staden, utan att ta en långtur genom landet. i så fall har jag hellre ett tält som håller i flera år och som jag kan sova torrt i. många festivaltält har undermålig ventilation, ett jag sov i till den grad att jag vaknade i en pöl av kondens efter en regnig natt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

kul, men vi är redan en grupp om fyra vars uppsättning vi är nöjda med. har varit tvungna att göra flera besvikna.

mesighet.

dzjugasjvili:

ja, alltså, tanken i så fall är inte att bo nära eller i staden, utan att ta en långtur genom landet. i så fall har jag hellre ett tält som håller i flera år och som jag kan sova torrt i.

huruvida man sover torrt har mer med val av sovplats och underlag att göra än med tältet, skulle jag säga.

dzjugasjvili:

många festivaltält har undermålig ventilation, ett jag sov i till den grad att jag vaknade i en pöl av kondens efter en regnig natt.

kondens uppstår ju även på dyra tält, ventilationen löses bäst med lyckor i tyget. vill man köra den fattiga versionen som i regel ändå är mer bekväm så bygger man sig helt enkelt en riskoja, men det är kanske inte det lättaste på kalfjället. aldrig testat, men det känns krångligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

kondens uppstår ju även på dyra tält, ventilationen löses bäst med lyckor i tyget.

jo, men festivaltält brukar inte ha ett innetält, vilket dyra tält alltid har. då samlas ju kondensen på ytterduken, rinner undan (ifall tältet är bra konstruerat rinner det en bit från innertältet), och innertältet håller sig snustorrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sov inatt hos maxwinner, hans bostad var helt vansinnigt varm. verkade märkligt nog bota min potentiella bakfylla på något vänster. ingen som känner för sällskap ikväll? nog för att uteliggande vore behagligare temperaturmässigt, men det känns mindre säkert på något vis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har ni testat något liknande? vill ni ha besök i sommar? diskutera.

investera i:

Image

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

investera i:​

vet inte om det är så hjälpsamt som så just nu, men verkar lite lovande. vädret är i alla fall okej. borde åka ut i närmaste skog, bara, men var fan hittar man skogar i stockholm? mest off jag varit här de senaste åren är väl typ långholmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har konstaterat att det är förvånansvärt bekvämt att vara allmän lodis i stockholm. sovplatser är inte så svårt att hitta, och skiter det sig så är det inte så jävla jobbigt att sova i random park heller. man får mycket frisk luft, och gott om promenader. jag rekommenderar alla som vill prova på detta att skaffa ett sl-kort, kom snabbt fram till att det är värt överpriserna om man inte orkar planka. största problemet jag stött på är att det är jobbigt att hålla elektronik laddad kontinuerligt, men jag håller på att lösa det också.

ingen som är på campingträff denna helg eller nästa? har fått nys om ett naturreservat i typ huddinge kommun som verkar festligt, vill kolla in det någon dag, men drygt att göra själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

största problemet jag stött på är att det är jobbigt att hålla elektronik laddad kontinuerligt

har inte alla bibliotek uttag som man kan utnyttja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle aldrig våga göra det själv men om någon vän skulle behöva tillfälligt boende, skulle jag självklart ställa upp. Dock så skulle den få fixa sovplats här själv i och med att vi inte har någon extra säng, soffa eller liknande än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

har inte alla bibliotek uttag som man kan utnyttja?

jo, typ, men sen så man synka med öppettider och skit, så det är inte helt optimalt. på många ställen brukar det finnas något undangömt uttag på tågstationer, men långt ifrån alltid, och har inte hittat något på centralen än. det vore nästan optimalt. men nu laddar jag maskiner på stadsbiblioteket.

jobbigare ändå (men ibland lite enklare) är att hitta usb-portar, vilket krävs för laddning av min mobil just nu, men jag ska nog köpa en vanlig laddare till den också.

Zapzap:

Skulle aldrig våga göra det själv men om någon vän skulle behöva tillfälligt boende, skulle jag självklart ställa upp. Dock så skulle den få fixa sovplats här själv i och med att vi inte har någon extra säng, soffa eller liknande än.

det känns stundvis lite riskfyllt, men det är faktiskt en rjält stressfri miljö. tänker mig att det blir annorlunda om pengar skulle ta slut, men det går ju att leva rätt billigt också. just nu har jag nog spenderat ohållbart mycket pengar, men är inte överdrivet fattig heller. borde kunna upprätthålla den här tillvaron ett bra tag utan tillskott. men förmodligen inte hela sommaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det känns stundvis lite riskfyllt, men det är faktiskt en rjält stressfri miljö

Jag är för nojig av mig och har svårt att koppla av så jag skulle aldrig palla det.

Leijonsparf:

tänker mig att det blir annorlunda om pengar skulle ta slut, men det går ju att leva rätt billigt också. just nu har jag nog spenderat ohållbart mycket pengar, men är inte överdrivet fattig heller.

Så du slipper vara med och betala hyra osv? Du betalar bara din egen mat?

Leijonsparf:

borde kunna upprätthålla den här tillvaron ett bra tag utan tillskott. men förmodligen inte hela sommaren.

Vad ska du göra därefter då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Så du slipper vara med och betala hyra osv? Du betalar bara din egen mat?

stannar ju inte längre än en natt eller två på samma ställe, så hyra är ju en ickefråga. bjuder folk på lite vin eller cigg då och då, men det är inte direkt någon ovanlig utgift för mig.

Zapzap:

Vad ska du göra därefter då?

har skit värt pengar som jag har tillgängligt och som med relativ enkelhet kan säljas, det hade jag ränkat med att göra i någon utsträckning. sen med lite mer krångel annat skrot som nog kan säljas för sammanlagt någon tusenlapp, det blir kanske 3-4k sammanlagt, och jag har en hysad summa nu också. sen har jag ju pengar på konto som det är. allt sammantaget borde räcka under sommaren, men det beror på resekostnader också, kanske ska ta mig runt lite utanför stockholm så småninhom.

om inte det håller har jag pengar och tjänster att kassera in som jag skulle föredra att slippa, i tredje hand så, ja, jag har ju bostäder jag kan hyra in mig i gratis eller på kredit på kort sikt. och i augusti har jag sysselsättning+bostad igen, så längre än så behöver jag inte tänka för stunden.


   
SvaraCitera