Aviseringar
Rensa alla

Dricksar du?


Ämnesstartare

Lyssnar på morgonpasset de pratar om dricks med forskaren Paula Mulinari. 
Innan 1993 betalade man en serveringsavgift på 10% av notan, vilket hen som utförde tjänsten var beroende av då den fasta lönen de fick var väldigt låg. 
Idag får servicepersonal en fast och skälig (skäligheten kan ju förstås diskuteras) lön oavsett hur många kunder de betjänar. Vill de ha dricks idag måste de fråga om du vill betala lite mer än vad du är skyldig att betala. 

dr2.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter
Smilen

vonKissekatt: Ibland


   
SvaraCitera
Smilen

Ibland vill jag inte ta emot småmynt så då dricksar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar ej göra. Dels pga ofta ont om pengar men också för att de inte ska känna att de värderas utifrån summan jag ger. När det var nödvändigt att vara trevlig mot kunder för att kunna betala hyran kunde ju trevlig innebära grejer som man idag inte behöver stå ut med. Tänker att jag inte dricksar dels för att de inte ska värderas utifrån summan jag ger dem och dels för att jag ej vill tillbaka till den tiden. Eller så är det endast en pengafråga.


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Om servicen varit väldigt bra


   
SvaraCitera

tkr det är ofint att fråga efter dricks, som de gör i usa. fullt förståeligt såklart pga deras löner osv men nä, tänker ej ge någon som ber om det så länge ingen håller ett vapen mot mig osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: a efter dricks, som de gör i usa

Många ställen har det ju som inlagd fråga när man betalar med kort. Sneaky. 


   
SvaraCitera
23an
 23an

vonKissekatt: Bara till serveringspersonal

Brukar oftast avrunda mot närmaste hundralapp, beroende på hur mycket det är kvar till den. Såvida det inte redan är dyr mat. O'Learys brukar främst få del av detta då jag äter där då och då pga jobbet.


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Många ställen har det ju som inlagd fråga när man betalar med kort. Sneaky. 

En del frågar inte ens... Och kortköpen kräver ju ej heller kod... :((


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

En del frågar inte ens... Och kortköpen kräver ju ej heller kod... :((

aha då måste de fråga. de kan ej lägga på om man inte trycker ok efter den frågan när man slagit in sin kod. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

aha då måste de fråga. de kan ej lägga på om man inte trycker ok efter den frågan när man slagit in sin kod. 

Vet inte om de måste det ens där borta, 'tipping' är kind of an oskriven regel.. Finns dokumenterat att turister har blivit arresterade för att de ej gav dricks på restaurang.....


   
SvaraCitera

taxichaufförerna är de mest extrema, ger man dem sitt bankkort kan de nog tömma kontot med gott samvete 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vet inte om de måste det ens där borta, 'tipping' är kind of an oskriven regel.. Finns dokumenterat att turister har blivit arresterade för att de ej gav dricks på restaurang.....

ej i sverige 

S3ON:
taxichaufförerna är de mest extrema, ger man dem sitt bankkort kan de nog tömma kontot med gott samvete 🙁

där måste man godkänna summan innan köpet är klart men aa man ska alltid vara på sin vakt!!


   
SvaraCitera

Nej det gör jag inte. Jag har aldrig redigt förstått det hela, det är ett arbete som andra? De har lön och jag betalar för måltid. Hygglig service är att förvänta sig anser jag. Då kan jag lika gärna dricksa hos frisör, affär, flourtanten osv...

Pappa är tokig med dricksen dock..

Min serveringslärare berättade att han, vissa månader fick uppåt sjuttio till nittio -tusen då dricksen var hygglig. Det var inte vilken restaurang som helst antager jag då. Men dricks kan nog ge en del extra, speciellt om det inte beskattas. Skattar man på dricks?


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Många ställen har det ju som inlagd fråga när man betalar med kort. Sneaky. 

Du menar att det är en liten tillagd drickssumma automatiskt?


   
SvaraCitera