Aviseringar
Rensa alla

Drog Info (Hur farligt är det?)


Ämnesstartare

Drog Info
(hur lätt du blir beroende, effect, Hur skadligt det är för kroppen)

Image
Withdrawal: Presence and severity of characteristic withdrawal symptoms.

Reinforcement: A measure of the substance's ability, in human and animal tests, to get users to take it again and again, and in preference to other substances.

Tolerance: How much of the substance is needed to satisfy increasing cravings for it, and the level of stable need that is eventually reached.

Dependence: How difficult it is for the user to quit, the relapse rate, the percentage of people who eventually become dependent, the rating users give their own need for the substance and the degree to which the substance will be used in the face of evidence that it causes harm.

Intoxication: Though not usually counted as a measure of addiction in itself, the level of intoxication is associated with addiction and increases the personal and social damage a substance may do

Image

Image

Om Svenskarnas Älskade Alcohol:
Varför Alcohol är en farlig drog.

Varje månad dricker 7 personer i en nionde klass sig fulla, eller 25 % av killarna i klassen och 23 % av tjejerna enligt den senaste statistiken från Can. Någon mister kanske oskulden i fyllan, utan att veta om det. Att det har hänt får de höra senare, av kompisar som var med på festen. För någon annan blir nians festande början på ett liv i alkohol och drogmissbruk. Det är svårare att säga nej när man druckit och omdömet försvunnit, och det räcker med att testa droger en gång för att fastna i ett missbruk som förstör hela ens liv. Alla kommer att hamna i pinsamma situationer när de märker att de råkade säga lite för mycket på festen igår.

150 000 barn i åldrarna 0-12 år växer upp med föräldrar som dricker för mycket. För dem blir följderna psykiska problem, svårigheter i skolan och anpassningsproblem. De börjar ofta missbruka själva i tidig ålder, och hamnar i samma onda cirkel som sina föräldrar.

Varje år dör människor i trafiken och i en femtedel av fallen beror det på rattfylleri. Fem miljoner människor kör rattfulla varje år!

Alkohol är ett utbrett problem i dagens samhälle och orsakar varje dag ett oerhört lidande för många människor. Jag anser att alkohol bör förbjudas, vi bör ta vårt gemensamma ansvar och korka igen flaskorna en gång för alla. Det svenska supandet måste få ett slut!

Självklart kan man dricka utan att bli full, det skulle nog de flesta som endast dricker i måttliga mängder hävda. Och man kan dricka sig lätt berusad då och då utan att för den sakens skull bli en alkoholmissbrukare. Det är ett vanligt argument mot nykterism.

Det är sant att många dricker för att det är gott och inte för att bli berusade, och visst går det att dricka lite utan att bli en missbrukare. Men att alkohol i små mängder är bra för hälsan är en myt. Den mängd som kroppen max klarar av att bryta ner per dygn motsvarar alkoholen i en lättöl, 7gram. Om man dricker mer, till exempel en starköl (20gram alkohol) får kvinnor klara leverskador. En man som dricker två burkar starköl får också han klara leverskador. Det är mycket svårt att veta hur mycket man kan dricka utan att skada sin kropp eftersom det varierar från person till person.

Ofta tänker man inte heller på vilka följder som ens eget drickande har på omgivningen. För en nykter alkoholist kan det räcka att se dig dricka för att känna suget och hamna i sitt gamla missbruk igen. När dina tonåringar ser dig dricka är det faktiskt inte så konstigt att de själva gör det sen. Som tonåring försöker man finna sin plats, ta reda på vem man är.

Man börjar bli vuxen. När den vuxne dricker signalerar det att det är att vara vuxen, det hör till och är något naturligt, speciellt vid högtider som nyår, valborg och midsommarafton. När man sedan börjar sökandet efter en vuxenidentitet blir supandet ett steg på vägen. Trots att de flesta föräldrar dricker alkohol är det ingen som vill se sitt eget barn dricka, frågan är då; varför dricker man själv. Det blir svårt att motivera för sitt barn att denne inte får dricka då man själv gör det.

Har du någon gång tänkt på var de pengar du lägger på alkohol till sist hamnar?
De som tjänar pengar på att du dricker är de som säljer alkoholen, nämligen de bolag som tillverkar den. Vinsten används, som i alla andra företag till att göra företaget större så att vinsten blir större. Dina pengar läggs på alkoholreklam, som dina barn ser varje dag när de slår på er tv hemma. Forskning har visat att alkoholreklam förändrar barns och ungdomars attityd till alkohol, de får en positivare attityd och inställningen att man dricker alkohol för att ha roligt, umgås och lära känna folk. Det leder till att de själva dricker mer när de blir äldre, och börjar dricka tidigare. Ditt drickande får oanade konsekvenser för din omgivning!

De flesta våldsbrott som begås i Sverige är relaterade till alkohol, i så mycket som 70 % av fallen är gärningsmannen påverkad av alkohol, och i hälften av dem är även offret alkoholpåverkat. Många blir aggressiva när de dricker och har inte full kontroll på vad de gör. Man säger fel saker, sånt som man aldrig hade sagt om man varit nykter. Då är det lätt att det blir slagsmål och misshandel. Den misshandlade får ofta men för livet, både fysiska och psykiska.

Andra slags brott som har mycket klara samband med alkohol är sexbrott. Verkligheten är otäck, många tjejer blir sexuellt utnyttjade när de är fulla. Vem kan föreställa sig känslan hos den som blivit utnyttjad av en eller flera män, utan att ha haft en chans att påverka situationen. Kanske har man till och med varit redlös när övergreppet skedde och märker vad som skett först när man vaknar upp ur fyllan. Att få fast gärningsmannen/männen är svårt, och att sedan få en fällande dom ännu svårare då offret varit påverkat av alkohol. De följder som övergreppet får för den enskilde kan man aldrig förstå till fullo om man inte själv är drabbad.
Om vi hade ett alkoholförbud skulle den här typen av brott minska, vore inte bara tanken på hur många kvinnor som kan räddas vara värt ett alkoholförbud?

Det är inte bara kvinnorna och misshandelsoffer som får ta konsekvenserna av
alkoholkonsumtionen. De som är allra oskyldigast, barnen får också ta smällen, både bildligt och i verkligheten. Missbrukande föräldrar misshandlar oftare sina barn än föräldrar utan alkoholproblem. Missbruket blir också till en psykisk misshandel, barn tvingas vara vuxna i sina föräldrars ställe.

De tar hand om syskon, handlar och städar upp efter mamma och pappa. De löper större risk att själva hamna i missbruk, och deras alkoholdebut är tidigare än hos andra barn. Som vuxna hamnar de ofta i trasiga förhållanden på grund av en tuff uppväxt. Många brott skulle aldrig ha begåtts om inte alkohol funnits med i bilden!

Vet du hur mycket alkohol kostar samhället? Bara de alkoholrelaterade trafikolyckorna kostar årligen samhället tre miljarder kronor. Det är en ofattbart stor summa pengar som vi alla kan vara överens om kunde ha använts till något bättre. Ett människoliv kan aldrig värderas i pengar. En människa är så oerhört mycket mer än siffror. Det enda vi kan veta är att varje år dör 150 personer i trafiken på grund av alkohol. Vad det innebär för människorna i deras omgivning, vad vi förlorar i kunskap och erfarenhet kan vi bara ana. Vem kan förstå det barn som förlorat sin mamma på grund av att hon blev påkörd av någon som körde med alkohol i blodet?

Jag nämnde tidigare alkoholens skadliga effekt på den fysiska hälsan redan vid en relativt liten konsumtion. I Sverige beräknas ungefär en kvarts miljon människor dricka så mycket att deras hälsa skadas så allvarligt att de förr eller senare tvingas söka läkarvård. Exempel på skador är; hjärtsvikt, skrumplever, åderbråck i matstrupen med livsfarliga blödningar som följd, myopati (musklerna förstörs), balanssvårigheter och fosterskador. Bara sjukvården för alkoholskadade kostade år 1998 nio miljarder kr.
I Sverige finns det ungefär 300 000 alkoholmissbrukare. Alkoholmissbruket kostar mycket i mänskligt lidande, alkoholistens nära och kära drabbas även de hårt. De tyngsta missbrukarna hamnar på gatan, utanför samhällets skyddsnät. Att fånga upp dem och rehabilitera dem så att de mycket pengar räcker det på långa vägar inte till att rädda alla. Fortfarande lever ett ofattbart stort antal människor i misär på våra gator utan att någon hjälper dem. Alkohol kostar i både pengar och lidande. Varje år kostar alkoholen vårt samhälle 100 miljarder kronor. Vad den kostar i förlorad kompetens, kunskap och mänskligt lidande är omöjligt att veta.

Det finns klara samband mellan alkohol och brott, många brott begås av alkoholpåverk....

(Som ni ser så är alkohol farligare en tex knarket "Cannabis", Och även kaffe, Borde alkhol förbjudas i sverige?)
(Ska Cannabis bli lagligt?)

Källor:
http://www.cannabisfacts.ca/#three
http://en.wikipedia.org/wiki/Health_issues_and_the_effects_of_cannabis
http://www.mimersbrunn.se/Argumentationstext_Mot_Alkohol_6897.htm


   
Citera
Ämnesstartare

Dold text: Jag säger inte att folk ska börja knarka.
Jag har rökt på 2 gånger, så jag är ingen super knarkare som vill få alla att knarka..

Jag är en supare, dricker ofta och har roligt på det, men har sett skillnad på rökning och supning, folk som super är mycket otrevligare och kaxigare.


   
SvaraCitera

Ja tack, du behöver inte direkt generalisera olika brukargrupper.. Finns bra många idioter och änglar i alla olika samhällsskikt, samma gäller olika drogkulturer!

Men om vi ska generalisera så hatar jag koksare, jävla idioter! [mad]

För att ge svar på din fråga: Det går inte att förbjuda alkohol, det har försökt förut. Det ända sättet att förbjuda alkohol på är att införa en polisstat som bevakar alla invånare och gör dagliga besök hos denna invånare för att se till så de inte brygger egen alkohol.

Och ja, vi ska legalisera cannabis och reglera det på ungefär samma sätt som alkohol, dock tycker jag att Systembolaget måste förbättra sina förbaskade öppettider - så som det är utformat nu så är det ju som skapt för att skapa super-supande varje helg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

var vill du ens komma?


   
SvaraCitera

mörknäs:

var vill du ens komma?

Detta är vad han frågade. (hur det undgick dina ögon vågar jag inte spekulera i, kanske för att du är smått retarderad men jag gör ingen slutgiltig slutsats..)

"Borde alkhol[sic] förbjudas i sverige?[sic]
(Ska Cannabis[sic] bli lagligt?)"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Detta är vad han frågade. (hur det undgick dina ögon vågar jag inte spekulera i, kanske för att du är smått retarderad men jag gör ingen slutgiltig slutsats..)

varför inkludera mängder av till större delen irrelevant kattpasta för att ställa en oerhört enkel fråga som utan vidare går att formulera i en enda mening? och anmäld för personangrepp, pundardrägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puffa på 1 blunt mannen [badgrin]


   
SvaraCitera

mörknäs:

varför inkludera mängder av till större delen irrelevant kattpasta för att ställa en oerhört enkel fråga som utan vidare går att formulera i en enda mening?

Du behöver inte läsa det om du inte vill, jag personligen har ännu inte läst hans personliga tankar och idéer om alkoholbruk, har säkert redan kommit fram till samma slutsats som honom.

Och varför? Ja, kanske för det finns några få intelligenta människor som gillar att läsa och se hur andra tänker. Plus att det är jäkla skönt att skriva ned sina tankar.

mörknäs:

anmäld för personangrepp, pundardrägg.

Hur smart är det att anmäla någon för personagrepp och sedan göra ett direkt efter? Känns lite paradoxalt. Jag kan dock stolt säga att jag är inte lika bögig som dig som skickar in en onödig anmälan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Du behöver inte läsa det om du inte vill, jag personligen har ännu inte läst hans personliga tankar och idéer om alkoholbruk, har säkert redan kommit fram till samma slutsats som honom.

längden och sättet det är skrivet på antyder att det inte ens är han som skrivit det.

Arthur89:

Hur smart är det att anmäla någon för personagrepp och sedan göra ett direkt efter? Känns lite paradoxalt. Jag kan dock stolt säga att jag är inte lika bögig som dig som skickar in en onödig anmälan.

anmäld för personangrepp, kioskmongo.


   
SvaraCitera

mörknäs:

längden och sättet det är skrivet på antyder att det inte ens är han som skrivit det.

Jaha..Och hur är detta relevant? Du verkar byta åsikt och orsak till det du gör hela tiden.

mörknäs:

anmäld för personangrepp, kioskmongo.

Haha, du är så sorglig. Ha en bra dag min vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Jaha..Och hur är detta relevant? Du verkar byta åsikt och orsak till det du gör hela tiden.

som var, exempelvis? jag undrar vad relevansen är med att kattenpejsta en episkt skitlång propagandatext som han inte ens skrivit själv för att avsluta med en fråga som ställts 1000 gånger förut den här veckan, ungefär. då är det inte direkt orimligt att fråga var han vill komma nånstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WAAAAAAALL OF TEXT [zzz]

Arthur89:

blablablablablablablablablablabla och mer nedvärderande bla

du är jävligt dryg. helt sjukt faktiskt.


   
SvaraCitera

iosib:

du är jävligt dryg. helt sjukt faktiskt.

Dryghet möts oftast med dryghet. [smile] Men ja, jag är en dryg människa - men också en mycket snäll sådan (mot dom som förtjänar det)

Vad är de som är så sjukt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Men ja, jag är en dryg människa - men också en mycket snäll sådan (mot dom som förtjänar det)

varför ska man förtjäna snällhet? är det inte enklare att utgå från att alla är trevliga i grunden och ändra inställning först när motsatsen bevisats?

Arthur89:

Vad är de som är så sjukt?

din (enligt mig) oprovocerade och överdrivna dryghet mot mörknäs, en (fortfarande, enligt mig) sympatisk person...


   
SvaraCitera

iosib:

din (enligt mig) oprovocerade och överdrivna dryghet mot mörknäs, en (fortfarande, enligt mig) sympatisk person...

Ja, det visar ju Mörknäs tydligt i denna tråd.. Men jag förstår att du tydligen gillar denne person och gärna vill försvara henne/honom, oavsett situation.


   
SvaraCitera