Aviseringar
Rensa alla

Droger när man blir äldre


time
 time

Doop snogg:

Måste inflika..
människor reagerar olika på olika preparat, en människa som är psykotisk eller har anlag för schizofreni/andra liknande psykiska sjukdomar som gör att man lider av att tro sig höra eller se saker kan nog absolut förstärka det med hjälp av hallucinogena droger.

Mm, la till det nu. Utgick dock från reaktionen hos en person utan anlag för detta. 


   
SvaraCitera

time:

Nä, okej. Men då blir det ju lite svårt att veta. LSD och svamp leder inte till sådana hallucinationer i vilket fall, inte i vaket tillstånd. Det kan ju hända att en person somnar en kort stund och drömmer, och sedan inte kan skilja på vad som var dröm och verklighet, eller att personen i fråga får en psykos under trippen. I vaket tillstånd är hallucinationerna dock inte mer än att det du redan kan se förvrängs. 

Har du testat? Ta större doser


   
SvaraCitera

time:

Hallucinogena droger gör inte att du ser något som inte existerar, nej. Däremot förvränger drogen vad du ser, vilket i många fall kan upplevas som obehagligt eller skrämmande.

"Många" skulle nog vara en lätt överdrift. Annars så har jag hört att dåliga upplevelser beror på sinnestillståndet man befunnit sig i samt miljön. Därför som många använder psykedeliska droger i goda vänners lag.


   
SvaraCitera
time
 time

Homunculi:

"Många" skulle nog vara en lätt överdrift. Annars så har jag hört att dåliga upplevelser beror på sinnestillståndet man befunnit sig i samt miljön. Därför som många använder psykedeliska droger i goda vänners lag.

Kom inte på något annat adverb att lägga där men bara för att det i många fall _kan_ upplevas negativt betyder det ju inte att det gör det. Set & setting är viktigt, ja.


   
SvaraCitera

..?


   
SvaraCitera
Exner

1002536_344617805710604_1105721197477009


   
SvaraCitera

uppskattar att c:a 90 % av befolkningen skulle ha behållning av att någon gång prova en psykedelisk drog.

Doop snogg: Droger är inte speciellt kul i sig själva. Vad ska du ta dem för?

hur tänker du här? finns det nånting som är "kul i sig själv"?

känns som att den där föreställningen vilar på ett koncept som i förlängningen innebär att all aktivitet som inte är att sitta och meditera över kärlek till världsalltet och bli sondmatad med broccoli bygger på osunda motiv, ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Appelquist pratar om samma ämne


   
SvaraCitera

jag finner det lite märkligt att den här tråden redan verkar vara på väg att snöa in på psykedeliska droger, trots att det inte är någonting som nämnts specifikt av trådskaparen, men om det är den enda typen av "speciella upplevelser" man är ute efter så vore att börja experimentera med psykedeliska droger först i 60-årsåldern en mardröm i min mening. tänk att man redan har fattat de mest avgörande besluten i livet, skaffat familj och cementerat sin miljö och umgängeskrets, levt ut större delen av sitt yrkesliv och börjat förbereda sig rent praktiskt för det kommande pensionärskapet – att först då få chansen att ta ett steg tillbaka, betrakta sig själv noga och kanske komma till insikt om Vad Man Är För Mänska Ejenklien eller vad man faktiskt vill ha ut av sitt liv eller var man begått misstag i det förflutna är ju nästan bara sadistiskt. att göra sådant är tillräckligt jobbigt även för någon som bara har runt tjugo år av livserfarenheter att granska och omvärdera.

det är ju när man är gammal och kan göra lite vad fan man vill utan att riskera liv och uppehälle som det vore mest värt att ta de droger som inte har något annat syfte än ren hedonism och som dessutom kan vara extremt beroendeframkallande eller på annat sätt sänka förmågan att hantera livet utanför drogbruket. så typ heroin, kokain och amfetamin. eller att helt enkelt bara hänge sig åt att kunna supa, röka och äta mandelkubb som en gris.


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: hur tänker du här? finns det nånting som är "kul i sig själv"?

känns som att den där föreställningen vilar på ett koncept som i förlängningen innebär att all aktivitet som inte är att sitta och meditera över kärlek till världsalltet och bli sondmatad med broccoli bygger på osunda motiv, ungefär.

Jag kan säga såhär. Droger är inte så kul att man väntar ett helt liv på att prova dom i hopp om att någonting ska vara exakt som på film. Fattaruy


   
SvaraCitera

Doop snogg:

Jag kan säga såhär. Droger är inte så kul att man väntar ett helt liv på att prova dom i hopp om att någonting ska vara exakt som på film. Fattaruy

varför skulle OP vara så dum att han hänger upp hela sitt liv på förhoppningen att några knarkupplevelser som pensionär ska ge allt mening? och hur kollar man på film om man tycker det verkar roligare att knarka på film än det är i verkligheten?

fattar inget av det här


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill:

varför skulle OP vara så dum att han hänger upp hela sitt liv på förhoppningen att några knarkupplevelser som pensionär ska ge allt mening? och hur kollar man på film om man tycker det verkar roligare att knarka på film än det är i verkligheten?

fattar inget av det här

Menar inte att jag tror han LÄÄÄÄNGTAR tills att bli gammal och knarka och se världen som att allt är magiskt. Men om man vill vänta så länge så borde man åtminstone veta vad det är för någonting man väntar på Droger är inte roligt, droger är medicin.

Det beror på vad man kollat på för filmer men det finns en hel del överdrivna filmer som förvirrar och inte alls visar en sann bild av vad droger är. 


   
SvaraCitera

Doop snogg:

Menar inte att jag tror han LÄÄÄÄNGTAR tills att bli gammal och knarka och se världen som att allt är magiskt. Men om man vill vänta så länge så borde man åtminstone veta vad det är för någonting man väntar på Droger är inte roligt, droger är medicin.

Det beror på vad man kollat på för filmer men det finns en hel del överdrivna filmer som förvirrar och inte alls visar en sann bild av vad droger är. 

klart det är roligt med något som trycker på roligt-knappen i hjärnan och gör så att det åker mer roligt-signaler i hjärnan. eller ändrar ens perception så att man upplever världen på nya sätt vilket är roligt. varför skulle "roligt" och "medicin" stå i motsatsförhållande? att vara med vänner och ha bra relationer är både roligt och medicin. att lära sig nya saker är både roligt och medicin. att knarka kan också vara både roligt och medicin, även om risken att fucka upp sitt belöningssystem är mer överhängande.

så kan det kanske vara. men jag tycker snarare 1. en film kan inte förmedla upplevelsen och 2. i filmer figurerar knark oftast bara som en symbol eller utgångspunkt för misär och liknande (vilket såklart inte är fel i sig, men det är bara ena sidan)

får jag bara fråga om det du vill få fram är att rekreationellt drogbruk är fel, att droger bara ska användas som medicin? det är lite tydligare isf. men kanske inte så du menar.


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: klart det är roligt med något som trycker på roligt-knappen i hjärnan och gör så att det åker mer roligt-signaler i hjärnan. eller ändrar ens perception så att man upplever världen på nya sätt vilket är roligt. varför skulle "roligt" och "medicin" stå i motsatsförhållande? att vara med vänner och ha bra relationer är både roligt och medicin. att lära sig nya saker är både roligt och medicin. att knarka kan också vara både roligt och medicin, även om risken att fucka upp sitt belöningssystem är mer överhängande.

så kan det kanske vara. men jag tycker snarare 1. en film kan inte förmedla upplevelsen och 2. i filmer figurerar knark oftast bara som en symbol eller utgångspunkt för misär och liknande (vilket såklart inte är fel i sig, men det är bara ena sidan)

får jag bara fråga om det du vill få fram är att rekreationellt drogbruk är fel, att droger bara ska användas som medicin? det är lite tydligare isf. men kanske inte så du menar.

Såhär tänker jag: Medicin är någonting som hjälper din hjärna att fungera så att du slipper vara trasig. Medicin som används i annat syfte behöver inte vara skadligt, men det känns väldigt onödigt att ta. Även medicin som hjälper har bieffekter.
Visst, allt kan leda till missbruk.. men när det handlar om någonting som ändrar hela ditt belöningscentrum så blir det ju motsatsen till kul? Kroppen blir anpassad till att inte fungera på egen hand.

Nej, det kan jag hålla med om. Det är just därför jag tycker det är viktigt att man faktiskt vet vad droger är innan man tar dem själv.
Såklart att droger kan förknippas med positiva upplevelser. 

Egentligen så bryr jag mig inte om vad andra gör med sig själva så länge de tycker om det. 
Det är bara synd att det finns så mycket lättåtkomligt som kan skada, men så lite koll på vad det egentligen är. 

Knark är inget lyckopiller som gör allt bättre.. 🙁


   
SvaraCitera

testar jag lsd eller liknande så blir det nog som gammal. eller om jag får nån dödlig sjukdom. förmodligen blir det inte av alls. lättare droger går åas att ta när som helst bara man är påläst och försiktig.


   
SvaraCitera