Aviseringar
Rensa alla

Drogtest, hjälp


Ämnesstartare

Har hamnat i en väldigt knivig situation där mitt gymnasium har fått ett tips om att jag har rökt någon illegal substans. De antog att det var cannabis det rörde sig om. Jag tänker ej kommentera huruvida detta stämmer eller inte. 
I vilket fall så blev jag kallad till möte med förälder, kurator och rektor. På mötet la de fram att de hade fått ett anonymt tips och förklarade att skolans drogpolicy säger att det inte går ihop att vara påverkad under skoltid. Jag sa direkt att jag ställer upp på ett drogtest. Ett utav problemen är att de inte förklarade vad som stod i kontraktet och dessutom hävdade de att jag inte behövde skriva under det då det räcker med målsmans namnteckning. I det här skedet så antog jag att det enbart rörde sig om ett enda urinprov. Under mötet så nämndes det ej att det kunde bli fler eller vilka påföljderna kunde bli ifall testet visade positivt. Därav gick jag godtroget med på att kissa. Jag lämnade urinprovet i fredags. De sa att svaret skulle komma tre/fyra dagar in på veckan efter. Något resultat har jag däremot ej fått.
Istället så blev jag upplockad av en lärare i måndags under skoltid och ombedd att följa med till skolsköterskan. Där sa hon att jag hade gått med på att kissa och att det denna gång var oförberett då jag inte skulle kunna lista ut när proven ska lämnas. Jag sa till henne att det kändes onödigt då jag hade lämnat prov skoldagen innan. Jag var egentligen inte villig att göra detta. Dock så lämnade jag provet ändå eftersom jag upplevde mig tvingad till att göra det. Efter att jag lämnat provet så ställde jag lite frågor angående vad som kunde hända ifall provet visade positivt(första gången jag ställer frågorna). Hon berättade då att man tar kontakt med sociala nämnder såsom polisen och socialtjänsten. Sedan så kan det resultera i rehabilitering samt avstängning från skolan. Jag drabbades av lite panik när jag fick höra detta. Jag frågade ifall det är möjligt att jag kan bära spår utav droger i urinet utan att jag nödvändigtvis medvetet har brukat. Hon svarade att det inte funkar så och att jag gör bäst i att vara samarbetsvillig. 
Jag tyckte det var jävligt konstigt att jag blev tvungen att kissa bara en helg efter första urinprovet. Jag tog nyss reda på Skolinspektionens ställning till drogtest. 
"Drogtester är ett kroppsligt ingrepp och enligt grundlagen är alla medborgare skyddade mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Det innebär att inga drogtester kan genomföras i skolan utan att det finns ett fullt och reellt samtycke från eleven, och som huvudregel även från elevens vårdnadshavare om eleven inte är myndig. En elev har alltid rätt att avstå från att delta i ett test utan att behöva förklara varför, även om man tidigare har samtyckt.
Skolan får inte använda våld, påtryckningar, hot om sanktioner eller andra metoder för att tvinga en elev att gå med på att göra ett drogtest.".
Vid det andra drogtestet så var mitt samtyckte långt ifrån fullt och reellt. Jag fick ej reda på skolinspektionens ställning innan testet, och som nämnt fick jag heller inte veta de eventuella påföljderna. 
Jag har fortfarande inte fått resultat från varken testet förra fredagen eller det i måndags. Jag går ett estetiskt program och misstänker nu att jag kan bli avstängd nästa vecka(då det är musikuppvisning i skolan). Detta då en elev frågade mig om han kommer vara inhoppare åt mig nästa vecka och förklarade att min lärare hade sagt till honom att jag kanske är borta nästa vecka. Jag förstod genast att detta kan innebära att jag blir avstängd. 
Är det ett respektfullt sätt att meddela eventuell avstängning på? Nä, det tycker jag inte.

Någon som varit med om liknande och har eventuella tips för hur jag ska ta mig ur detta? Besvarar frågor i den mån jag kan och vill. 


   
Citera
Ämnesetiketter

Dom tar dig på piss och ditt piss kan vara rent, men dom tar random prover för att visa människor kan röka sen pissa 1-2 dagar efter och bara ren.
Har aldrig torskat men vad jag vet av mina polare fick vänta 1månad på resultat när han pissade, han fick inget brev som han skulle få därför ringde han till dom så sa  dom att svaret var negativt. Sen kanske dina föräldrar har sagt ja till att du ska gå på mera piss prov för dom kanske inte vet att dom kan lita på dig.


   
SvaraCitera

Men va
de kan väl inte komma o påstå att de har fått ett anonymt tips och sen kalla dig på piss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Dom tar dig på piss och ditt piss kan vara rent, men dom tar random prover för att visa människor kan röka sen pissa 1-2 dagar efter och bara ren.
Har aldrig torskat men vad jag vet av mina polare fick vänta 1månad på resultat när han pissade, han fick inget brev som han skulle få därför ringde han till dom så sa  dom att svaret var negativt. Sen kanske dina föräldrar har sagt ja till att du ska gå på mera piss prov för dom kanske inte vet att dom kan lita på dig.

Dock så får inte mina föräldrar säga ja utan min tillåtelse.


   
SvaraCitera

Vill du fortsätta din skolgång - sluta upp med knarket
Vill du fortsätta knarka - hoppa av skolan
Vill du fortsätta knarka och gå i skolan - tag då risken 


   
SvaraCitera

S3ON:
Vill du fortsätta din skolgång - sluta upp med knarket
Vill du fortsätta knarka - hoppa av skolan 

^ Svårare än så är det inte. Men om du tycker att du är orättvist behandlad tycker jag att du borde prata med dina föräldrar och boka ett möte med rektorn där dina föräldrar är med också. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte kommenterat huruvida jag är skyldig eller inte. Dessutom är det inte vad tråden handlar om. 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

   
SvaraCitera