Aviseringar
Rensa alla

Dualboota Windows med Linux (TrueCrypt/GRUB)


Ämnesstartare

Jag vill sätta upp en multiboot på min dator, med Win7 + WinXP + Debian Linux. Windows-systemen ligger båda två på varsin TrueCrypt-krypterad partition med pre-boot authentication. Hur kan man då få en GRUB-Boot-loader att chainloada en TrueCrypt bootloader? Nån snäll själ som kan hjälpa?[love][love]


   
Citera

tanka denna:
ftp://alpha.gnu.org/gnu/grub/grub-1.97.1.tar.gz

Extrahera till /home/grub om linux, c:\grub om windows.

Det som kan vara lite förvirrande när man vill boota från 3 OS är vilket som är vilket. Det kan du välja i Grub-configfilen i /boot/grub/menu.lst,

Sedan öppnar du filen grub.conf. Om den inte finns, skapa den. Där kan du t.ex lägga in olika förkonfigurerade boot-loaders. Nu behöver du bara installera TrueCrypt och allt bör fungera. Om inte, PM:a mig för ytterliggare information.

OBS! Vid användning av windows behöver du Cygwin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack som fan, ska testas!


   
SvaraCitera

title Debian GNU/Linux, kernel 2.6.26-2-686
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.26-2-686 root=/dev/hdc1 ro quiet
initrd /boot/initrd.img-2.6.26-2-686

Om du har problem med att få till kernel-sekvensen för att processorn ska gå bra så kan du behöva ändra ro quiet till ro single.

Så här blir då resultatet:

title Debian GNU/Linux, kernel 2.6.26-2-686
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.26-2-686 root=/dev/hdc1 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.26-2-686


   
SvaraCitera

random_noob:

TrueCrypt-krypterad partition

Vad är det?

random_noob:

pre-boot authentication.

Vad är det?
[smile]
Vad gör det och vad är det bra för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har alltså krypterat min HDD med TrueCrypt, ett open-source krypteringsverktyg. Använder trippla algoritmer för detta så det är hyfsat säkert[smile]
Pre-boot-authentication innebär att jag måste skriva in ett lösenord för att kunna starta Windows/Linux innan nåt annat, precis efter BIOS.

Det är bra för att det troligtvis inte finns över 5 personer i världen som skulle kunna ta sig in i min dator.[wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Till hejsannsvejsan:
GRUB vill verkligen inte chainloada en tc-bootloader, har du nån bra idé på modifikationer till GRUB?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera