Aviseringar
Rensa alla

dubbel- och trippelironi


Ämnesstartare

är ni bekanta med begreppen dubbel- respektive trippelironi? förstår ni dem i vardagligt tal? använder ni er själva någonsin av dem?

med dubbelironi så åsyftas att säga vad man menar, men på ett ironiskt sätt, som kan härledas till det ironiska uttalandet, som kan härledas tillbaks till det man faktiskt säger. exempel: "ojdå, vilken ful tröja du har idag", med ironiskt tonläge. personen i fråga har en ful tröja, så man gör ett ironisk uttalande som kan härledas till det egentliga, även det ironiska uttalandet. uppfattas oftast korrekt, med tanke på att det brukar vara elakt, men fortfarande skiljer sig från att helt enkelt konstatera det utan ironi. tolkas sällan som en komplimang, men kan göra beroende på kontext.

med trippelironi så tar man det hela ännu ett steg längre, och ironiserar över dubbelironin, således blir det lite som vanlig ironi. "ojdå, vilken fin tröja du har idag" kan vara både ironi och trippelironi, vilket det är märks oftast främst på tonläge, men även lite på formuleringar. om formuleringen är annorlunda så blir den vanligen nedtonat ironisk, samtidigt som tonläget är ungefär lika ironiskt. uppfattas av de flesta oftast som vanlig ironi, vilket i alla fall innebär att grundbudskapet är det samma, och när det inte förstår som trippelironi så kan det lika gärna bero på att den som gör uttalandet är dålig på trippelironi som att personen i fråga inte förstår begreppet eller är socialt efterbliven.

hela det här inlägget är, när vi ändå är inne på ämnet, lite åt det dubbelironiska hållet. ett ironiskt uttalande där budskapet är exakt vad man vill få fram, men fortfarande ironiskt, och inte bara allmän sarkasm. hade varit tydligare om jag riktat det till någon som jag vill håna, i ett lämpligt sammanhang, och kanske varit lite mer uppriktig med att jag tycker att personerna i fråga är lite dumma i huvudet som inte förstår konceptet.

ovanstående stycke är däremot lite som trippelironi, med tanke på att jag öppet refererar till tidigare stycken på ett ironiskt sätt, men det blir ändå lite meta, på något vis. i korthet, att ironisera över dubbelironi. sista meningen på stycket är däremot, i sammanhanget, kvadruppelironi, vilket är samma sak som dubbelironi, fast två steg längre. då är man långt ute på det sociala finlirets hala is.

konceptet flerstegsironi kan även mycket väl omfatta hela konversationer, där man går djupare in i ironin under konversationens gång, tänker man så blir hela konceptet långt mer begripligt för de socialt handikappade. ett exempel på det kommer sannolikt utvecklas allt eftersom tråden fortgår.

så, flerstegsironins vara eller inte vara. diskutera.


   
Citera
Ämnesstartare

Använder dubbelironi ibland. Finner trippelironi överflödigt.


   
SvaraCitera
KSENIA

ÄLSKAR DUBBELIRONI


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

ÄLSKAR DUBBELIRONI

dubbelironi är mycket trevligt, och oerhört användbart i sociala sammanhang.


   
SvaraCitera

tror jag ej brukar använda duppelironi... inte ofta iaf![n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja dom [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gud vilken trevlig tråd!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

ja dom [party]

skoja hehe. känner inte till dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar ej vara sarkastisk alls. är 1 snäll människa[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör upp till 5 varje gång jag öppnar munnen typ.

förstår inte vad man ska diskutera. den ska självklart vara. ju fler steg desto bättre. ju mindre allvar desto bättre. ju mer man knullar i varandras hjärnor desto bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en sak förstår jag inte. finns det verkligen skillnad mellan vanlig ironi och trippelironi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

en sak förstår jag inte. finns det verkligen skillnad mellan vanlig ironi och trippelironi?

i själva verket så finns det inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

i själva verket så finns det inte det.

[crazy]
men dubbelironi funkar ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

[crazy]

[smile]

enni:

men dubbelironi funkar ändå

om det inte fungerar så får man det att fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*hjärnknullad*


   
SvaraCitera