Aviseringar
Rensa alla

Duktig flicka-syndrom


Bell
 Bell
Ämnesstartare

Hittade inte någon tråd som direkt handlar om mitt problem. Det finns en del om depressioner och ångest men hoppas att ni inte blir irriterade över denna tråd ändå.

Jag har väl de flesta tecken på "Duktig-flicka-syndromet" och är rädd varje dag att jag snart ska knäckas. Jag har i hela min skoltid varit väldigt seriös med skolarbetet och hittills fått höga betyg. Jag känner nästan alltid motivation till att lära mig saker och jag pluggar verkligen bara för mig egen skull, det finns ingen förutom mig själv som pressar mig. Men jag får oftare och oftare typ..panikattacker som jag vet handlar om detta. Jag gråter och mår illa och får huvudvärk. Samtidigt känner jag mig löjlig och det känns som att jag slösar viktig tid (att hinna plugga på..) när jag ligger och grinar.

Jag har en väldigt förstående mamma som alltid hjälper mig och jag kan verkligen prata med henne. Trots det orkar jag inte alltid gå till henne med mina problem då hon ibland nästan blivit lite irriterad på mig för att jag inte kan ta till mig det hon säger. (att allt hittills har ordnat sig, att jag kan det jag ska ha prov på osv.)

Jag vet ju verkligen vad mina problem är, men jag har så svårt att verkligen göra något åt dem. Ibland vill jag bara gå till någon psykolog som kan få mig på nya tankar på riktigt och inte bara för stunden.

Jag går nu i trean och har alltså bara några månader kvar att stå ut, men sedan väntar ju högskolestudier osv.
Jag vill bara veta om någon känner igen sig (inte bara nån som håller med om att skolan är jobbig, utan som verkligen bryter ihop av pressen som du själv sätter på dig själv..) i det jag beskriver eller om någon har tagit sig ur detta. Skulle bara vara skönt att ha någon att prata med, för jag kväver mig själv innifrån.

Fråga gärna om det är något.
Kram på er!


   
Citera