Aviseringar
Rensa alla

Duktig på dagen, hetsar på kvällen.


Ämnesstartare

Tänkte bara kolla om det är fler än jag som har det här problemet. Har ju haft problem med varierande ätstörningar under ett års tid och det senaste är att jag hetsäter.

Det är så svårt att förklara varför, men på dagarna går det jättebra att äta nyttigt och så, men på kvällarna. Då springr jag ned till affären och köper minipizzor (2-3 st), godis, energidrycker (alltid minst 2st) och kanske en gorbys-pirog. Sedan äter jag allt detta under ett par timmar på kvällen.
Och sedan tänker jag att jag ska vara duktig imorgon, det är ju bara idag jag är onyttig.

Men så fortsätter det, dag för dag. Det är så hemskt, det är ett beroende. Känslan av att äta massa skit är lite för tillfredsställande och nu passa inga jeans längre. Jag får ha min pojkväns jeans. Gött. Väger 61,5 kg till mina 160 cm. :/

För någon vecka sedan bröt jag totalt ihop inför min pojkvän och berättade att jag inte klarar av att bryta detta själv. Så nu har det gått hyfsat i en vecka med hans hjälp, men hur ska jag göra för att inte falla in i hetsätnings-cirkeln igen? Tips? Jag brukar äta morötter när jag blir godissugen på kvällen, men jag mår samtidigt dåligt bara jag äter också, vad det än kan vara. Detta även på dagen. (låter komplicerat).
Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag mår dåligt efter varje gång jag äter, men jag måste hetsäta på kvällarna (dock inte senaste veckan dock). Någon mer? Tips?

(Snälla, inga "det är bara att sluta"-kommentarer. Hade det vart så enkelt hade jag gjort det för länge sedan. Mina matrelaterade problem startade i och med en autoimmun, livslång sjukdom: hypothyreos. Den orsakade depression och viktuppgång, som i sin tur påverkade min relation till mat, då jag innan jag fick medicin endast kunde äta runt 800-1000 kcal om dagen utan att gå upp i vikt. Det är alltså en sjukdom som har med ämnesomsättning och psyke att göra)


   
Citera
Ämnesstartare

Matdelen är exakt samma som mig nästan.
På dagen äter jag ingenting, på kvällen äter jag massa saker. Dock äter jag tortillabröd med ketshup, massa ost och kryddor :/
Sedan äter jag MASSA sånna, sedan känns det som om magen kommer att spricka....


   
SvaraCitera

misfits:

Det är så svårt att förklara varför, men på dagarna går det jättebra att äta nyttigt och så, men på kvällarna

Känner igen dedär, är väl bara självbehärskning som funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Känner igen dedär, är väl bara självbehärskning som funkar.

Jo det är ju det det så att säga spricker eftersom hetsätning + självbehärskning inte direkt går hand i hand. Det handlar ju mycket om tillfredsställelse för stunden.

Jag får ju hjälp av min pojkvän som tur är. Jag har ju problemet att jag belönar mig själv med mat och godsaker och det är verkligen inte ett sunt förhållande till det. Måste liksom komma ur det tankesättet. Idag till exempel så gick vi omkring väldigt mycket på stan, och då belönade jag mig själv med en baguette och en stor bakelse (som jag egentligen inte ens ville ha eftersom jag var så mätt från baguetten [sad])


   
SvaraCitera

misfits:

mätt från baguetten

har med ätit d,mår sjukt illa nu,är inte van vid att äta längre(mysko,jag som är så fet),så mår sjukt illa när jag väl äter "normalt".Hatar hetsätning.Värsta är att impulsen går så snabbt,man tänker inte från att man bestämmt sig för att vilja äta tills man gjort d,även man vet att d inte är bra. usch.

misfits:

Jag får ju hjälp av min pojkvän som tur är

du har tur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Värsta är att impulsen går så snabbt,man tänker inte från att man bestämmt sig för att vilja äta tills man gjort d,även man vet att d inte är bra. usch.

Det är ju så 🙁 Grejen är att folk inte reagerar på hetsätning på samma sätt som på andra ätstörningar, eftersom man i regel inte blir smalare direkt. Så orkar man inte be om hjälp hamnar man bara djupare i det.

Tözen:

du har tur.

Jag vet. Han är ganska fantastisk vad gäller det här. Otroligt att han orkar med mig just nu.


   
SvaraCitera

bra för dig att du får hjälp, det är det inte alla som får


   
SvaraCitera

Hestätning [blush]


   
SvaraCitera

misfits:

Grejen är att folk inte reagerar på hetsätning på samma sätt som på andra ätstörningar, eftersom man i regel inte blir smalare direkt. Så orkar man inte be om hjälp hamnar man bara djupare i det.

vet,folk tycker inte d är lika hemskt att bli tjock av hetätning som smal av anorexia.men för många är hetsätning en ätstörning,eller,det ÄR en.Jag varvar med att knappt äta på flera dar och hetsäta sen,vilket inte resulterar i att jag går ner som "normala" äs-barn,utan man går ju antingen upp eller ligger kvar om man gör så,och förbrännigen lägger sig på 0 i princip.

Tickstart:

Hestätning

hästätning*


   
SvaraCitera
blum
 blum

misfits:

Någon mer?

Jag gör likadant.

Och precis det här försöker jag intala mig:

misfits:

Och sedan tänker jag att jag ska vara duktig imorgon, det är ju bara idag jag är onyttig.

Jag vet inte hur man kommer ur det.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Jag vet inte hur man kommer ur det.

Inse att tiden är kontinuerlig, och dagar bara är imaginära uppdelningar av den [rolleyes]


   
SvaraCitera

ät mer under dagen så att du är mätt på kvällen 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

och förbrännigen lägger sig på 0 i princip.

Jo. Sen att jag har den sjukdom jag har, plus att jag glömmer min medicin ibland gör ju inte saken bättre. Ingen medicin den dagen = kraftigt nedsatt ämnesomsättning

Lindblom:

Jag vet inte hur man kommer ur det.

Nej, jag tror det enda sättet är att försöka be om hjälp. Få någon att hålla koll så att man inte köper massa skit. Du kanske kan säga att det är för att du vill äta nyttigare, eller något, om du inte vill berätta om din hetsätning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

ät mer under dagen så att du är mätt på kvällen 🙁

Jo, jag försöker göra det nu, alltså äta ordentlig frukost och lunch + nyttigt mellanmål. Dessutom har jag högre förbränning på dagen eftersom jag tar medicinen på morgonen, och effekten klingar ju av mot kvällen.


   
SvaraCitera

misfits:

Jo. Sen att jag har den sjukdom jag har, plus att jag glömmer min medicin ibland gör ju inte saken bättre. Ingen medicin den dagen = kraftigt nedsatt ämnesomsättning

helt sjukt hur man knappt kan äta på ett par veckor och ändå stanna på samma vikt. naturligt sett så borde kroppen förbränna,men min är ialf fan på noll i princip nuförtiden.som sagt så är väl grov självbehärskning svaret på frågan,men dom som inte hetsäter fattar inte att d bara är "att sluta äta".


   
SvaraCitera