Aviseringar
Rensa alla

Dumpa


Ämnesstartare

OF 5:

för att om man dumpar någon så älskar man den personen nog fruktansvärt mycket[confused] och då kan man ju vara känslolös

Jag tror inte det är så många som är speciellt känslolösa inför sina ex bara för att de har gjort slut. [no-no]
Och jag tycker ändå att det är ett fruktansvärt fult ordval, oavsett vilka känslor man har.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

dumpa
kasta, slänga, tippa, spola

[y]

Triple T:

Ah, precis.

Nu återstår bara att rätta till det fula uttrycket "dumpa"... [no-no]

för att att det är synonym till att "göra sig av med"?


   
SvaraCitera

avyttra
gå ifrån
avlägsna
avträda
avskilja
frånskilja
separera
lämna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Varför inte? Varför ska man säga "gjort slut"?

För att det är mer neutralt. "Dumpa" låter fult och har en negativ klang, om man tänker efter på vad det betyder, vilket nog inte särskilt många gör.

PHilippaPH:

Den skithögen dummpade mig låter bättre än skithögen gjorde slut med mig.

Inte om man tänker efter, eftersom man nedvärderar sig själv genom att använda ordet "dumpade", som att man blev bortkastad. Fast jag tror inte speciellt många tänker så. [zzz]

Nintendo:

att säga "han dumpade mig", när du är tjej får folk att svara "åh, pussinuss, stackars diiiig gumman!!!! Vilket svin han är!!!![cry][mad]"
Är du kille och säger "Jag dumpade den där slynan" så låter du väldigt manligt och hingstig och alla andra brunstiga pojkar vill ta på dig.

Sant. [n]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Varför använder man ordet "dumpa"

För man brukar dumpa kroppen i havet?


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Sant. [n]

Tror det handlar mycket om det [blush]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

För att det är mer neutralt. "Dumpa" låter fult och har en negativ klang, om man tänker efter på vad det betyder, vilket nog inte särskilt många gör.

Tycker Du så Du...


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Varför använder man ordet "dumpa"

Dumpa används av killar för att dölja sin känslighet, och av tjejer för att få det att se ut som om killen som gjort slut med henne är ett svin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Tror det handlar mycket om det [blush]

Tror nog du har en poäng, faktiskt. [sad]

oggelgoggel:

Tycker Du så Du...

.. Ja. [smile]

Michee:

Dumpa används av killar för att dölja sin känslighet, och av tjejer för att få det att se ut som om killen som gjort slut med henne är ett svin.

Fast även tjejer säger ju att de dumpat killar. Och killar som säger att de blivit dumpade. Vad innebär då det?


   
SvaraCitera

Man dumpar sin partner på soptippen [zzz]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Fast även tjejer säger ju att de dumpat killar. Och killar som säger att de blivit dumpade. Vad innebär då det?

Tjejer som säger så vill inte visa att de är ledsna, utan att de är starka och självständiga och mår så mycket bättre utan sitt bihang.

Killar som säger så är i kontakt med sina känslor och skäms inte över att visa lite sorg.

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Killar som säger så är i kontakt med sina känslor och skäms inte över att visa lite sorg.

[love]


   
SvaraCitera
Exner

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Varför använder man ordet "dumpa" när man säger att man gjort slut med någon? Vill man förmedla någon form av känslolöshet, att man bara dumpat någon som sopor och att man inte bryr sig? Var härstammar egentligen det uttrycket ifrån?
Jag tycker det är ett fruktansvärt fult och konstigt uttryck. [sad]t

Ordet kommer inte från engelskans a dump, utan betyder att stöta bort.

[mad]


   
SvaraCitera

Jag tycker ändå att uttrycket oftast används av den "dumpade". Ja, för att förhöjja dens utsatthet och personen ifrågas råhet. [rolleyes]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Fast även tjejer säger ju att de dumpat killar. Och killar som säger att de blivit dumpade. Vad innebär då det?

Att det blivit en trend, typ. Jag vet inte.


   
SvaraCitera