Aviseringar
Rensa alla

DVD- och OS-Problem med bärbar


Ämnesstartare

Jag har fått problem med min bärbara dator. Har för närvarande Windows 7 installerat men vill byta till Mandriva.

Något är dock tokigt! Min dvd-läsare bråkar nämligen när jag är inne i Windows. Eller rättade sagt, den bråkar inte alls, den "finns" nämligen inte. Däremot går det utmärkt att boota från den.

Men det är inte heller utan problem. När jag bootar så väljer jag något lämpligt alternativ, installera kommer ju väl till pass! Men det som händer är att det kommer fram lite text som ser lovande ut... följt av en del punkter... och SEN blir det svart och datorn slutar ladda...

Får lite smått damp... (inte blev det bättre av att jag fick skriva om inlägget eftersom jag tog för lång tid på mig första gången) kan någon hitta en lösning på det här så blir jag en very happy man!

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Tobbish:

och SEN blir det svart och datorn slutar ladda...

Testa att bränna ut fanskapet igen, fast med lägre hastighet. Råkade nämligen ut för nästan samma sak igår.


   
SvaraCitera
Åtta

Om ditt moderkort kan boota från USB så är det oftast enklare (och snabbare) att installera från ett USB-minne.

Annars så kan du, som iddqd säger, prova att bränna om med lägre hastighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

inte blev det bättre av att jag fick skriva om inlägget eftersom jag tog för lång tid på mig första gången

[bigsmile] Synd att jag inte var där och påminde dig [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Testa att bränna ut fanskapet igen, fast med lägre hastighet. Råkade nämligen ut för nästan samma sak igår.

Hmm, glömde en detalj! Nämligen att det inte fungerar med en gammal skiva som fungerat tidigare heller. Samma problem där... :/ Ska testa igen nu dock, den kanske är på bättre humör nu!

Åtta:

Om ditt moderkort kan boota från USB så är det oftast enklare (och snabbare) att installera från ett USB-minne.

Det var så sant, det vet jag inte om det gör. Men det får nästa alternativ om jag inte lyckas med mina försök nu!

Inte Gugge:

[bigsmile] Synd att jag inte var där och påminde dig [wink]

Tänkte precis samma sak när det hände! x)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nu behöver jag lite haxxor-expertis här! Försökte installera en gammal version av Ubuntu som jag har installerat på datorn tidigare. Men så snart laddningsskärmen (bara Ubuntu och någon grej som åker fram och tillbaka), då kommer det upp felmeddelanden!

[nuffror, mer nuffror] Buffer 1/0 error on device hdb, logical block 278583

Följt av 10 likadana rader (med olika siffror) och nummerföljd på de vid logical block, från 278583 till 278593.

Förvirrad [tard]


   
SvaraCitera
Åtta

Tobbish:

on device hdb

Någon hårdvaruenhet tycks vara skadad. hdb, närmare bestämt. Kan du boota en live-session så kan du kolla upp vilken enhet det är med hjälp av ett program som heter gparted. Vad jag kan säga utan att ha direkt tillgång till din dator är att det är en enhet som är ikopplad via ett IDE-interface och det är slavenheten på den första ATA-kanalen. Om du bara har en hårddisk inkopplad så är min gissning att det är din dvd-läsare som är trasig, eftersom du har haft problem med den tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Någon hårdvaruenhet tycks vara skadad. hdb, närmare bestämt. Kan du boota en live-session så kan du kolla upp vilken enhet det är med hjälp av ett program som heter gparted

Hmm, det låter fancy! Jag vet inte om jag kan 🙁

Men om det nu skulle vara min dvd-läsare, och jag vill boota via USB, då borde det fungera?

För ja, Windows startar ju som vanligt annars, och fungerar normalt med undantag för dvd-läsaren som jag tror datorn hittar, men inte kan känna igen eller något. Har testat med några olika program för att hitta på den, utan att lyckas.

Åtta:

Om du bara har en hårddisk inkopplad så är min gissning att det är din dvd-läsare som är trasig, eftersom du har haft problem med den tidigare.

Bara en hårddisk ja, men hur kan det komma sig att dvd-läsaren fungerar i samband med bootning, men inte när det kommer längre fram? För den har aldrig failat med att starta en enda boot...

Men ska lägga in Mandriva på USB-minne nu och försöka den vägen! För jag är rätt säker på att det ska gå. Jag vet att det ändrades av misstag en gång till något annat än dvd:n, och jag har ingen floppy... så uteslutningsmetoden gör mig åtminstone tillfälligt optimistisk!

I'll be back! *böka vidare*


   
SvaraCitera
Åtta

Tobbish:

Men om det nu skulle vara min dvd-läsare, och jag vill boota via USB, då borde det fungera?

Jag är inte 100% säker, eftersom jag inte vet exakt vad som görs under installationen (jag antar att det är det du håller på med). Men det borde fungera, ja.

Tobbish:

hur kan det komma sig att dvd-läsaren fungerar i samband med bootning, men inte när det kommer längre fram?

Faktiskt ingen aning.

Tobbish:

Men ska lägga in Mandriva på USB-minne nu och försöka den vägen!

Se till att googla fram någon guide för hur man gör. Det är inte bara att flytta över den vanliga ISO:n till ett minne.

Tobbish:

För jag är rätt säker på att det ska gå. Jag vet att det ändrades av misstag en gång till något annat än dvd:n, och jag har ingen floppy.

Gå in i bios så kan du se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Se till att googla fram någon guide för hur man gör. Det är inte bara att flytta över den vanliga ISO:n till ett minne.

Håller på och letar... jag genomförde en halv guide innan jag insåg att den bara gjorde USB-minnet bootbart för Windows... (eller jag kom till ett steg som utgick från filer som ska finnas på en Windows-skiva, för det fungerade inte med skivan jag hade)

Men är back on track... tror jag! Fast det är då inte helt lätt...
Har problem att hitta en bra guide som är Windows -> Mandriva. De flesta guiderna verkar vara Windows -> Windows, Linux -> Linux.
Men den som söker finner!

Åtta:

Gå in i bios så kan du se.

Har varit inne och kikat och det ser ut att finnas valmöjligheter där! USB-key, USB-FDC, USB-HDD och USB-CDROM finns att välja mellan.


   
SvaraCitera
Åtta

Tobbish:

Har varit inne och kikat och det ser ut att finnas valmöjligheter där! USB-key, USB-FDC, USB-HDD och USB-CDROM finns att välja mellan.

Men dåså! USB-key borde det vara, så ska det nog fungera sedan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men dåså! USB-key borde det vara, så ska det nog fungera sedan!

Yes! Jag tror jag är på g med att få in skiten på USB-minne med!
Dold text: (Senast jag skrev så gick det åt helvete strax efter, men det ser fortfarande lovande ut)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(Hmm, tänkte ändra mitt inlägg... men som vanlig dödlig har man ju inte de fancy möjligheterna längre! [blush])

Men ja, det är en ganska stor seger i alla fall! Ställde in att den ska boota från USB-key, lyckades inte fixa Mandriva med programmet jag använde till hjälp (Linux Live USB-creator). Fick bara till svar att den inte fanns med i kompabilitetslistan. Men hade även Ubuntu i mappen intill och den svalde programmet med god aptit!

I åkte USB:n och igång åkte datorn, och till min stora glädje gick allt på första försöket! Nu ska jag bara fylla i allt skit som... ska fyllas i!

VICTORY! Tack för hjälpen! [love]


   
SvaraCitera
Åtta

Tobbish:

VICTORY! Tack för hjälpen!

Gott att höra! [y] Men jag hoppas att du inte kör på någon uråldrig version nu, utan 10.04. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Gott att höra! [y] Men jag hoppas att du inte kör på någon uråldrig version nu, utan 10.04. [no-no]

Japp, Netbook-versionen och allt! [cute]


   
SvaraCitera