Aviseringar
Rensa alla

dyslexi light


Ämnesstartare

mikaäla

måna


   
SvaraCitera

M3lis, ser bara en error ruta där din bild skulle vara.

Sen tror jag inte att du är mer än virrig. Jag räknar på fingrarna ofta, men har dragit mig igenom massor av olika matteämne på gymnasiet. Men om du tror att du har dyslexi/dyskalkyli säg det då till dina föräldrar/lärare, gäller också om du misstänker att du har AD(H)D


   
SvaraCitera
Draft

m3lis:

Vad ska jag göra?

låter som samma grad av dyslexi som jag har. allt det du har problem med har jag. jag drog och fick det uppkollat, så nu är det fix. gå och snacka med en lärare och säg att du vill ha en utvärdering så fixar de det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

join993:

gäller också om du misstänker att du har AD(H)D

fattar inte vart adhd kom in i bilden, men okje! 🙂

Draft:

låter som samma grad av dyslexi som jag har. allt det du har problem med har jag. jag drog och fick det uppkollat, så nu är det fix. gå och snacka med en lärare och säg att du vill ha en utvärdering så fixar de det

vågar inte det tror jag, vad gör du åt det?


   
SvaraCitera
Draft

m3lis:

vågar inte det tror jag, vad gör du åt det?

tja jag fick reda på min dyslexi ganska tidigt i grundskolan vilket gav sjuukt najsa perks (fördelar?)
jag kunde få lite olika hjälpmedel typ, sitta själv under prov och spela in mina svar på band, eller så kunde jag få mer tid på proven. bäst var dock de lärarna som hade dålig förståelse för vad dyslexi är och att det finns olika grader av det. eftersom min dyslexi var light så blev jag behandlad som jag hade gravdyslexi. jag var sääämst, jag skojjar inte, sämst på tyska, pluggade inget, fick ig på alla prov men G i det för att min lärare trodde att jag "hade svårt för det"

gött:D

på universitetsnivå fick jag fixa ett intyg själv, vilket gav mig rättigheter till talböcker att ladda ner från en sida. och om du har någon insyn i hur dyrt det är med studentlitteratur så förstår du vilken ekonomisk avbelastning det är. Dessutom mycket lättare att hänga med i skolan med plugg eftersom jag inte behöver läsa om samma mening gång på gång och få ont i huvudet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draft:

jag kunde få lite olika hjälpmedel typ, sitta själv under prov och spela in mina svar på band, eller så kunde jag få mer tid på proven

Ahaa okej..
Tycker inte det påverkar min skolgång.. Tycker bara det kan vara jobbigt i vissa sammanhang, när jag ska skriva, men jag fortfarande skriva, bara att jag måste tänka till ibland.. fast kanske borde säga till ändå, vet inte!!


   
SvaraCitera

m3lis:

Vad ska jag göra?

Fråga efter hjälp från din skola[smile]


   
SvaraCitera
Draft

m3lis:

Tycker inte det påverkar min skolgång.. Tycker bara det kan vara jobbigt i vissa sammanhang, när jag ska skriva, men jag fortfarande skriva, bara att jag måste tänka till ibland.. fast kanske borde säga till ändå, vet inte!!

alltså, om du får en utvärdering så kan du komma undan med mindre stavfel på låt oss säga nationella proven i svenska och sånt. du kan bestämma själv vad du vill ha och inte vill ha, det är bara de som måste tänka på det. så du kan ha din skolgång precis som alla andra, men du kommer undan med stavfel som annars hade kunnat ge dig minuspoäng. du får ju känna efter själv om du pallar göra något åt det


   
SvaraCitera

m3lis:

fattar inte vart adhd kom in i bilden, men okje! 🙂

Du sa att du hade svårt att koncentrera dig, och AD(H)D gör så att du får svårt att koncentrera dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du har nog dyslexi! jag fick göra en "utredning" via skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

join993:

Du sa att du hade svårt att koncentrera dig, och AD(H)D gör så att du får svårt att koncentrera dig.

Jamen hon skrev också att det bara gällde när hon läser? Adhdbarn som jag har problem med koncentrationen 24/7


   
SvaraCitera

Complicated:

Jamen hon skrev också att det bara gällde när hon läser?

Du har en poäng.[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

join993:

Du har en poäng.

Vet[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draft:

på universitetsnivå fick jag fixa ett intyg själv, vilket gav mig rättigheter till talböcker att ladda ner från en sida.

lyx [cry]


   
SvaraCitera

m3lis:

dyslexi light

du är långt ifrån ensam om att ha de här svårigheterna, vi är många i världen som kastar om bokstäver o tappar ett ord här o där. och som de andra säger så är det bara leva med det, du får helt enkelt kolla en extra gång innan du är färdig med meningen. jag har klarat mig till högskola utan papper MEN sjklart förenklar det vissa saker om du kan vifta med ett intyg 🙂


   
SvaraCitera