Aviseringar
Rensa alla

E snus bättre än cigg?


Ämnesstartare

finns tusen miljarders undersökningar som visar att cigg är farligt, ökar chansen för typ 100 sorters cancer etc etc.

Finns nästan inga samband mellan snus och cancer tex.
Snus är dock inte ofarligt. Man sabbar munnen, tänderna osv. Ett problem med snus är nog att det inte har utretts tillräckligt.

Kan dock klart påstå att det är bättre än cigg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket bättre. Fast helst varken eller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

o nej inge pest lr kolera svar

Varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Finns nästan inga samband mellan snus och cancer tex.

Bukspottskörtel cancer, vilket man oftast dör utav innan det än har hunnit diagnostieras. [no-no]

​​Källa

Edit: Efter närmare läsning märkte jag att det ändå inte var så farligt. [zzz]

dagensmedicin.se:

Men det här är ingen larmrapport. Riskökningen är ändå inte så stor för snusare. Om man följer 10 000 män som snusar, men inte har rökt, i tio år kommer åtta till nio drabbas av cancer i bukspottkörteln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Varför inte?

Vet ju att båda är "dåliga" behöver bara veta vilket som är "dåligast", om det är värt att försöka sluta röka genom att snusa istället


   
SvaraCitera

Inget är bättre än det andra tror jag. Man kan få en väldigt gräslig mun av snus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Inget är bättre än det andra tror jag. Man kan få en väldigt gräslig mun av snus.

Kanske om man använder lössnus lr snus som stinker bajs tex ettans osv men inte typ de smaksatta viol o granatäpple, de snusen luktar ju gott...


   
SvaraCitera

Angelize:

Kanske om man använder lössnus lr snus som stinker bajs tex ettans osv men inte typ de smaksatta viol o granatäpple, de snusen luktar ju gott...

De verkar så goda, men tandköttet blir väl ändå slitet. Vill testa iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

De verkar så goda, men tandköttet blir väl ändå slitet. Vill testa iallafall.

Testa "Catch viol/lakrits" om du tycker om lakrits och viol, de är jävligt "goda" och fräscha och inte så starka för nybörjare. vet ej om den smaken finns i mini de e ju enklare att snusa iaf. tror jag de e ju mindre


   
SvaraCitera

Angelize:

Testa "Catch viol/lakrits" om du tycker om lakrits och viol, de är jävligt "goda" och fräscha och inte så starka för nybörjare. vet ej om den smaken finns i mini de e ju enklare att snusa iaf. tror jag de e ju mindre

Gillar inte lakrist hm 🙁 det kanske finns nån godare, har inte riktigt kollat in. Spyr av ''vanligt'' snus.


   
SvaraCitera

"Bättre ett hål i läppen än ett hål i lungan"

Dessutom påverkar man ju inte andra genom att snusa, till skillnad från när man röker. Inte på samma sätt i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man byter från en dålig vana till en annan dålig vana, byt till en bra istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Vet ju att båda är "dåliga" behöver bara veta vilket som är "dåligast", om det är värt att försöka sluta röka genom att snusa istället

Men om någon anser/tror att de är lika farliga och att dess olikheter står emot varandra, då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Men om någon anser/tror att de är lika farliga och att dess olikheter står emot varandra, då?

Är inte ute efter "tror" utan fakta, forskning,jaaa,bevis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, snälla kvinna. Kolla upp Allen Carrs metod. Boken finns att tanka. Funkade för mig. Tycker synd om folk som röker nu, blir ledsen [sad]


   
SvaraCitera