Aviseringar
Rensa alla

ECT - elchocksbehandling


PMR
 PMR
Ämnesstartare

Är det någon som har gått en ECT-behandling eller känner någon som har gjort det? 

Blev det några positiva förändringar?


   
Citera

Känner bara till ett fall och där fungerade det tydligen, åtminstone på kort sikt (jag vet inte hur personen mår nuförtiden).


   
SvaraCitera

tror det är 1 placebometod bara egentligen.


   
SvaraCitera

det är väl rätt effektivt mot svårbehandlad depression. känner en kille som fått det, honom funkade det för. innan dess hade de testat typ, absolut allt annat.


   
SvaraCitera

nej vad läskigt.


   
SvaraCitera

Min morfar har bipolär sjukdom eller något liknande, och elchocksbehandling ska tydligen ha hjälpt honom.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR
Ämnesstartare

Leijonsparf:
det är väl rätt effektivt mot svårbehandlad depression. känner en kille som fått det, honom funkade det för. innan dess hade de testat typ, absolut allt annat.

Är så i mitt fall med. En liten del av mig tänker att man borde testa, för vad är det värsta som kan hända? De tänker inte skriva ut mig om jag inte går med på en ETC-behanling


   
SvaraCitera
PMR
 PMR
Ämnesstartare

Skönt att man får höra om fall med lyckade resultat. När jag blev frågad för två år sedan om att gå behandling, jag hade knappt någon betänketid. Två vänner sa att de aldrig skulle göra det och de berättade om skräckfall(vet ej om de var sanna alt. uråldriga), så jag tackade nej.


   
SvaraCitera

PMR:

Är så i mitt fall med. En liten del av mig tänker att man borde testa, för vad är det värsta som kan hända? De tänker inte skriva ut mig om jag inte går med på en ETC-behanling

bara att kolla upp biverkningar och läsa på. jag har inte koll på detaljer. å andra sidan har jag för avsikt att matabström genom mitt huvud mest för att se vad som händer (tdcs, inte samma sak som ect, dock).


   
SvaraCitera

JAg prova min lycka i ett vägguttag , jävlar vilken fin kyss jag fick 🙁  


   
SvaraCitera
mynona

Du måste titta upp eventuella biverkningar innan du tackar ja till en sådan behandling. Jag läste om det för länge sedan och minns att jag läste om att man riskerar permanenta skador och att behandlingen dessutom borde betraktas som ett övergrepp och avskaffas, något man också har gjort i en del länder. Jag önskar jag minns var och exakt vad jag läste nu, men det var tillräkligt för att jag skulle bli avskräckt även om jag sedan gammalt präglas av min syn på elchocker som något som borde ha avskaffats samtidigt som psykokirurgi/lobotomier och liknande. Hur som helst: läs på ordentligt innan och då menar jag inte att bara läsa den information de som vill utföra det på dig ger dig.  


   
SvaraCitera

Tror det är en bra behandling om man inte ser nån annan utväg. Vet inte så mycket om bieffekter o risker egentligen. Men tror det kan fungera riktigt bra på vissa. Har nog bara sett två före o efter såna behandlingar då jag var inlagd en längre period i sthlm. En kvinna och en man. 

Hon före: Satt mest och stirra, pratade knappt med någon. Verkade så otroligt skör. Grät mycket, väldigt mycket om nätterna.

Efter: Gladare, pratsam och .. kändes lättare på något sätt. Men blev världens liv när nån släkting/bekant hade varit på besök och hon hade svårt att minnas saker, tror det var nån dag efter behandlingen faktiskt. Mycket gråt 🙁 Men tror att det bara var temporärt. Hon verkade i alla fall mycket gladare när hon gjort ett par behandlingar.

Mannen före: astrevlig, charmig som fan, snäll som fan.. typ en underbar människa. Sjukt allmänbildad. För att dagen efter vara ett totalt djävla freak, sjukt obehaglig och hotfull människa. Gå runt och skrämma både personal och patienter. Ibland kunde det vara så illa att han kunde vara den där fina människan som satt och pratade framför alla då han helt plötsligt blev den där obehagliga.. då märkte man ibland att han försökte hålla emot det vissa gånger utan att lyckas 🙁 

Efter behandlingarna verkade han mer.. neutral, han gick inte som i vågor längre. Men han tappade även toppen eller vad man ska kalla det, han blev aldrig den där han varit under "bra dagar". Bara neutral.. alldaglig..fast tråkigare. Men han fick inga utbrott så han var mer accepterad av alla andra. 

Annars vet ja inget om det :X


   
SvaraCitera
Lounge

har några i min omgivning som gjort, de blev väldigt förvirrade under tiden d utförde ect. dåligt närminne osv. en av d som har djup depression känner att det har blivit en del bättre än vad det var tidigare. jag tror absolut på att prova!


   
SvaraCitera

Elchocker är ett kontroversiellt ämne, minst sagt.  Läs vittnesmål från drabbade och anhöriga, vetenskapliga rapporter och fakta om skadorna från elchocker. En av världens största hemsidor mot ECT-behandling  http://www.elchocker.se/


   
SvaraCitera

visste inte ens man använde sånt nuförtiden Ledsen(fast det kanske funkar, jag har ingen aning)


   
SvaraCitera