Aviseringar
Rensa alla

efter det att våra grundläggande behov är tillfredsställda


Ämnesstartare

farbror gugge:

alltså inget som någon uppfann genom att studera humaniora

du vänder på steken i förväg. humaniora kommer ur kulturen, eftersom det handlar om kultur och studerar den kulturella aspekten av människan (dvs. den studerar människan).

visst kommunicerar flera arter, men språket vi har är inte enbart kommunikation, det är (skulle jag påstå) minst lika mycket ett medel för reflektion. människan har en social förmåga eftersom det är evolutionärt fördelaktigt, precis som du säger. kulturen är det som binder oss samman, genom emotionella förbindelser till människor, vanor och platser (socialt skapade symboler). övriga arter saknar denna typ av kultur, bortsett från vissa apor.

när människor kommunicerar så gör vi det (nu för tiden) primärt genom tal- och skriftspråk, något som gör att vi själva när vi delar med oss av det vi uttrycker samtidigt blir delaktiga genom syn och hörsel, och då kan analysera oss själva. vi blir medvetna om vilka vi är i förhållande till omgivningen, genom att tala till delvis oss själva. dvs. självet är beroende av kulturen.

farbror gugge:

visst det är säkert bra och jag säger inte att det är oviktigt, däremot tycker jag att det är en enorm överdrift att säga att det är det viktigaste ämnet som finns och att det är det enda som betyder något mer än att sova och äta.

jag säger inte att det är det enda, det jag menar är att utan kulturen hade vi inte heller kunnat studera sådant som är "oberoende" av kulturen. vi hade inte varit någonting.

farbror gugge:

tror inte att någon skulle säga att det är flummigt att studera ett språk t ex, eller historia.

alltså, det har betydligt lägre anseende än t.ex. medicin, kemi och andra naturvetenskapliga ämnen.


   
SvaraCitera

farbror gugge:

tror inte att någon skulle säga att det är flummigt att studera ett språk t ex, eller historia

jo, ganska flummigt [smile]

internet:

är allt vi har kvar, som är viktigt, kultur. hur kommer det sig då, att ämnen som studerar kultur står lågt i rang och betraktas som flummiga?

Jag antar att du menar att det räknas som flummigt när man läser dessa ämnen på universitet? Skulle tro att det anses som flummigt eftersom det inte finns något konkret jobb efter dessa utbildningar. Var tar man vägen om man läst filosofi eller kulturhistoria?

Men precis som du säger är de väldigt intressanta och det är säkerligen roligt att läsa dessa ämnen. Ska faktiskt själv läsa en historiekurs till våren, men eftersom jag kommer aldrig ha någon konkret nytta i arbetslivet av den känns det en aning flummigt.


   
SvaraCitera

internet:

hur kommer det sig då, att ämnen som studerar kultur står lågt i rang och betraktas som flummiga?

Det beror ju på ämne och lärare såklart, men visst blir det flummigt om man exempelvis som bildelev inte får lära sig teknikerna utan istället ENBART ska stå och kasta färg på duken utan mål eller struktur och tänka på känslan.

Det är flummigt...


   
SvaraCitera

Horrorshow:

men eftersom jag kommer aldrig ha någon konkret nytta i arbetslivet av den känns det en aning flummigt.

Nee, det kan du väl inte mena? Varför tror du inte att du kommer att få nytta av det i arbetslivet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuuuskamuikkunen:

Det är flummigt...

jag menade inte praktisk konstnärlig skolning, enbart, utan alla humanistiska ämnen i förhållande till naturvetenskapen och medicin.


   
SvaraCitera

Nuuuskamuikkunen:

Nee, det kan du väl inte mena? Varför tror du inte att du kommer att få nytta av det i arbetslivet?

För att det är en flumkurs [cheers]


   
SvaraCitera

Horrorshow:

För att det är en flumkurs

Haha X)


   
SvaraCitera

internet:

.

är trött och orkar inte ens svara på allt, men kan konstatera att du är väldigt flummig[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

är trött och orkar inte ens svara på allt, men kan konstatera att du är väldigt flummig

god jul


   
SvaraCitera

farbror gugge:

för att de är flummiga och man har ingen nytta av dom :3

[love]


   
SvaraCitera

Kulturarbetare


   
SvaraCitera

frågan är snarare varför civilingenjörer och annat pack är högt värderade........


   
SvaraCitera

Horrorshow:

För att det är en flumkurs

Faktiskt inte.


   
SvaraCitera

iosib:

frågan är snarare varför civilingenjörer och annat pack är högt värderade........

Civilingenjörer är roliga. De är rätt kåta över sig själva - eller snarare kanske just över den titeln de innehar.


   
SvaraCitera

Sedan att de som studerat humaniora, på ett eller annat sätt, inte skulle ha bidragit till samhällsutvecklingen - är direkt felaktigt.


   
SvaraCitera