Aviseringar
Rensa alla

Efter döden


drf att man ej vet om d blir bättre sen?
kanske blir som i wristcitters a love story... ÄNNU SÄMRE!!! mmm, tänk på d du!


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

är rädd för att dö
vill aldrig dö

Du behöver inte vara rädd det är inte farligt att dö. Det är faktiskt samma sak som att födas[party]


   
SvaraCitera

Turbansvan:

Vad är vitsen med att kämpa för sitt liv om det enda man flyr ifrån är
Paradiset?

Finns det paradis överhuvudtaget ?


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Vad är det med dagens ungdomar. Ingen seriositet någonstans.
Om det är något man ska ta seriöst är det liv och död!

Har gått till psykolog ett år nu för att jag tänkte för mycket på det. Har mardrömmar om döden varje natt och det känns som om döden förföljer mig. Jag har rätt att försöka se det på ett oseriöst sätt...


   
SvaraCitera

aekitsune:

Random dude sa att man ska se livet mer som en hobby

edd [love]

aekitsune:

Måste ju liksom ta slut någonstans

MEN å andra sidan, oss naturare emellan. Var försvinner energin?

Turbansvan:

Vad är vitsen med att kämpa för sitt liv om det enda man flyr ifrån är
Paradiset?

Man behöver ju inte fly bara för att man kämpar! Jag ser livet mer som en transportsträcka, en hobby, för att senare kanske komma till paradiset eller kanske bara försvinna.

Oavsett hur pissigt man har det nu är det i tid mätt ingenting jämfört med hur länge man kommer att vara död. Om det finns ett paradis eller en bättre plats, klart att det är lite frustrerande då, men det är ändå så pass kort tid att man lika gärna kan leva klart sitt liv här 🙂
Och eftersom ingen vet vad som kommer efter döden, mer än de döda som vi inte kan fråga, är det inte värt att ta risken. Tycker inte jag iallafall!


   
SvaraCitera

Johemo:

MEN å andra sidan, oss naturare emellan. Var försvinner energin?

Atomerna försvinner ju inte, så tekniskt sett måste varje människor återfödas. Atomerna finner ju varandra igen liksom.. Om tiden är evig och det bara finns ett begränsat antal atomer så hittar de varandra igen. Hur som helst tycker jag det är deprimrande att se det så, jag vill bli ett spöke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att man dör. Och så är det ingenting mer med det.
Det kanske är obehagligt att försöka föreställa sig att inte finnas. Men finns man inte så känns ingenting, så behöver man ingenting. Det borde ju vara rätt chill...

Jag har haft mycket dödsångest i mina dagar, men nu känns det mest /care.
Det är kul att leva typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och att leva för evigt känns mycket mer skrämmande.


   
SvaraCitera

aekitsune:

Atomerna försvinner ju inte, så tekniskt sett måste varje människor återfödas. Atomerna finner ju varandra igen liksom.. Om tiden är evig och det bara finns ett begränsat antal atomer så hittar de varandra igen. Hur som helst tycker jag det är deprimrande att se det så, jag vill bli ett spöke!

Aah fast samma atomer lär ju aldrig hitta varandra igen... Och det är ju inte så att man dör och föds som en blomma igen utan näsan kanske blir en mask och så blir brösten majsfält. Det är väl coolt 😀


   
SvaraCitera

Johemo:

Aah fast samma atomer lär ju aldrig hitta varandra igen.

Jo men sannolikheten är väldigt liten 😛


   
SvaraCitera

Turbansvan:

/Ressugen räka

Haha. Bäst signatur. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

När man dör slutar man existera som kännande varelse. Det finns inget paradis efter döden (däremot innan kanske!).

Bästa svaret!
mkt trivsam tanke

Johemo:

Jag ser livet mer som en transportsträcka, en hobby, för att senare kanske komma till paradiset eller kanske bara försvinna.

Transportsträcka? [shake]
Då är ju livet bara ett dödens väntrum, och vem gillar väntrum tiden går så långsamt där =/

Johemo:

Oavsett hur pissigt man har det nu är det i tid mätt ingenting jämfört med hur länge man kommer att vara död

Det är väldigt sant.[smile]


   
SvaraCitera

Turbansvan:

När någon dör så får man höra att personen är "på en bättre plats" Som jag längtar till den platsen!
Varför vill inte alla dö, om det faktiskt finns en Bättre plats,varför vill någon släpa sig runt här överhuvudtaget? Det är konstigt!

Hello [smile]
Enligt bibeln sover människan, säger Jesus.
(Efesierna 5:14) . . .”Vakna, du som sover, och stå upp från de döda,. . .
(Johannes 11:11-13) . . .Detta sade han(Jesus) till dem: ”Lasarus, vår vän, har gått till vila, men jag är nu på väg dit för att väcka honom ur sömnen.” 12 Därför sade lärjungarna till honom: ”Herre, om han har gått till vila, kommer han att bli frisk.” 13 Jesus hade emellertid talat om hans död. Men de föreställde sig att han talade om sömnens vila.

Dom som har dött ska få en uppståndelse, lovar Gud.
(Johannes 5:28-29) 28 Förundra er inte över detta, därför att den stund kommer då alla som är i minnesgravarna skall höra hans röst och komma ut. . .

En orsak är att vi har en medfödd önskan att leva, och vi vill njuta av livet i trygghet och ro. Döden – en icke-existens – är automatiskt något frånstötande. Det är svårt och nästan omöjligt att acceptera tanken på att inte finnas till längre. Bibeln förklarar varför det är så:
(Predikaren 3:11)
”Oöverskådlig tid har han [Gud] lagt i deras [människornas] hjärta”, eller ”i deras sinne”

Vi vill leva, inte dö. Skulle den önskan vara så stark om det inte hade varit Skaparens avsikt från början att vi skulle leva för evigt? Kan det vara möjligt att få ett evigt, lyckligt liv med god hälsa?

(Job 14:14-15) 14 Om en kraftfull man dör, kan han då få liv igen? Jag skall vänta alla de dagar mitt pliktmässiga arbete varar, tills min avlösning kommer. 15 Du kommer att ropa, och jag(Gud) kommer att svara dig. Du kommer att längta efter dina händers verk.

Människor vill leva
Du är säkert medveten om att ingen människa tycker om att bli gammal och dö. Denna framtidsutsikt verkar rentav skrämmande för många människor. Doktor Sherwin B. Nuland skriver i sin bok Hur vi dör: ”Ingen av oss tycks vara psykiskt kapabel att hantera tanken på sig själv som död, föreställningen om en bestående medvetslöshet där inte ens tomhetens vakuum existerar — där helt enkelt ingenting finns.” Känner du någon som vill bli gammal och sjuk och dö?
Om ålderdom och död vore en naturlig del av någon övergripande plan, skulle vi då inte välkomna dessa skeenden? Men det gör vi inte. Varför? Svaret har att göra med det sätt varpå vi är danade. Bibeln förklarar:
(Predikaren 3:11) 11 Allt har han gjort skönt i dess rätta tid. Också oöverskådlig tid har han lagt i deras hjärta, så att människan aldrig till fullo kan komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort.

Alltså det är inte naturligt att dö, Gud skapade oss med en längtan till livet.

[smile]

Jaa, du får en "guldstjärna" om du härdar ut till slutet säger Gud i bibeln:
(Matteus 10:22) . . .den som har hållit ut till slutet, han skall bli räddad. . .

[y][smile][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sampa:

Enligt bibeln sover människan, säger Jesus.

Livet var, enligt Mos 1, evigt så länge kravet (inte äta den förbjudna frukten) uppfylldes.
När det inte längre uppfylldes blev det ändligt.
Precis som papperet var papper, men blev aska när du eldade upp det. Om vi resonerar kontrafaktiskt, och antar de premisser som ställs upp i Mos 1, så skulle vi alltså haft evigt liv om Adam och Eva inte åt av frukten
Men att vi inte har evigt liv nu är ju en korrekt observation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sampa:

Enligt bibeln sover människan, säger Jesus.

Det köper jag 😉


   
SvaraCitera