Aviseringar
Rensa alla

Efter gymnasiet


Axelinaaas:

Fast du får ju inte på papper att du har en utbildning 

Nej, såklart jag inte får. Misstolkade. Kan få papper på kunskap dock, men ej hittat ett användningsområde för dem.


   
SvaraCitera

Högskolan, hatar verkligen mitt nuvarande jobb


   
SvaraCitera

BlomkålsPaprika: hatar verkligen mitt nuvarande jobb

Låter osunt för alla, säg upp dig så ngn mer engagerad kan ta över? 


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Låter osunt för alla, säg upp dig så ngn mer engagerad kan ta över? 

Jag jobbar i en fabrik med ett ganska enformigt arbete, tror knappast att man hittar någon engagerad för det om vi inte talar om svartarbetare från Polen förstås.


   
SvaraCitera

BlomkålsPaprika: Jag jobbar i en fabrik med ett ganska enformigt arbete, tror knappast att man hittar någon engagerad för det

Det finns massvis med människor som har levt i tunnlar och övergivna bergrum de senaste åren, du tror uppriktigt talat inte att det finns en enda av dem som skulle bli mer än tacksam för att få chansen att tjäna egna pengar till eget hushåll och egen föda etc?? Då måste du vara bra korkad. 


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Det finns massvis med människor som har levt i tunnlar och övergivna bergrum de senaste åren, du tror uppriktigt talat inte att det finns en enda av dem som skulle bli mer än tacksam för att få chansen att tjäna egna pengar till eget hushåll och egen föda etc?? Då måste du vara bra dum.

Ja det finns sådana men vem säger att företaget kommer anställa en sådan om jag säger upp mej? dessutom är stället jag jobbar på ute på landet så de flesta, inklusive jag själv har fått jobb där för att vi känt någon som jobbat där tidigare eller så. Så vet jag också att flera kommer sluta nu då deras skolor börjar och har inte hört att firman tänker anställa fler, så nej jag tänker inte säga upp mej det är bara efterblivet


   
SvaraCitera

BlomkålsPaprika: Ja det finns sådana men vem säger att företaget kommer anställa en sådan om jag säger upp mej? dessutom är stället jag jobbar på ute på landet så de flesta, inklusive jag själv har fått jobb där för att vi känt någon som jobbat där tidigare eller så.

Du får väl för fan tänka lite solidariskt och agera referensperson för hen, privilegierade fanskap. Rodnar


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Du får väl för fan tänka lite solidariskt och agera referensperson för hen, privilegierade fanskap. Rodnar

Känner ingen i den situationen och ibland måste man tänka på sej själv, tex behöver jag pengar när jag far och studerar, arbetserfarenhet behövs oxå om man vill få bättre jobb i framtiden.
En arbetsplats är inte en välgörenhetsorganisation...


   
SvaraCitera

BlomkålsPaprika: Känner ingen i den situationen

Så du hyser enbart empati för människor du känner? 

BlomkålsPaprika: ibland måste man tänka på sej själv, tex behöver jag pengar när jag far och studerar, arbetserfarenhet behövs oxå om man vill få bättre jobb i framtiden.

Fullt förståeligt.. Jag kräver ingenting här, menar bara att du kanske kan försöka tänka lite i andra banor och komma till insikt osv att du har det ganska jävla bra i förhållande till vissa andra. På så vis kanske du kan lära dig att uppskatta saker du ej har uppskattat tidigare i vardagen och må bättre.


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Så du hyser enbart empati för människor du känner? 

Fullt förståeligt.. Jag kräver ingenting här, menar bara att du kanske kan försöka tänka lite i andra banor och komma till insikt osv att du har det ganska jävla bra i förhållande till vissa andra. På så vis kanske du kan lära dig att uppskatta saker du ej har uppskattat tidigare i vardagen. 

jo jag förstår att det finns människor som har det sämre, däremot vill jag inte säga upp mej för då kommer jag bara sitta hemma 24/7 och jag vet att jag kommer vara i väldigt dåligt skick om jag gör det länge


   
SvaraCitera

Direkt efter gymnasiet jobbade jag som gymnasielärare samt gjorde lite pappersarbete för skolan. Dom pengarna jag tjänade sparade jag. Ett år senare blev jag antagen till en yrkesutbildning i stockholm så jag tog mina sparpengar och åkte. Nu jobbar jag som konsult, riktigt najsCool

Kan rekommendera yrkesutbildningar, man får csn, och man har riktigt goda chanser att få jobb.


   
SvaraCitera

Har jobbat en del, ska vara ganska mycket på resande fot under hösten och bara göra sådant jag finner kul. Sedan är det planerat att jag flyttar utomlands och jobbar i 18 månader. Sen kommer jag hem, jobbar lite till och pluggar nog ett par år. Sen får vi väl se vad jag pluggar och vart livet sedan tar hän.


   
SvaraCitera

Idag jobbar jag.


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Det låter som att du ej tror att jag kan öppna en dörr bara för att jag har beslutat att inte utbilda mig något mer. Jag har och läser samma kurslitteratur som de på universiteten, skillnaden är enbart att ingen över mig bestämmer vad jag skall kunna och inte, jag lär mig det jag själv finner nyttigt och intressant. 

mycket sympatiskt


   
SvaraCitera
Gifted

jackie97: Vad är era planer efter gymnasiet eller för er som redan tagit studenten vad gör ni idag?
Själv vill jag till London, nån mer som ska dit?

(My keyboard is American, so I type in English). After highschool, I went to Stockholm Uni 3 years, then started studying for a PhD in math. Was done 5 years later, worked as univ. teacher for a semester, then moved to Switzerland (Zurich) for a year, to do research.
My girlfriend studied in the US, so after one year in Zurich and some luck, I got a 2-year research position in Univ. of Pennsylvania (where all Trump people studied).
Have one more semester left now, and we'll see what happens after December.
Probably going back to Sweden - going to have a kid and I really don't want my kid to grow up in the US - education and healthcare sucks, lots of violent crimes, and food quality is bad. American pizza < Swedish kebab pizza.


   
SvaraCitera