Aviseringar
Rensa alla

Efter gymnasiet


Ämnesstartare

Jag har alltid sagt att jag ska plugga direkt efter gymnasiet, men det vill jag inte längre. Min pappa dog för ett halvår sen, jag har tröttnat på allt här nere och måste komma iväg när skolan är färdig. Jag har fått en del pengar nu efter det som har hänt så pengar är inget problem. Jag vet bara inte vad jag ska göra.

Jag vill höra era erfarenheter, ni som reste och gjorde spännande saker efter gymnasiet, eller bara överhuvudtaget. Har du rest runt? jobbat utomlands eller pluggat utomlands? jag vill höra möjligheterna!


   
Citera

Hade jag haft möjligheten hade jag tågluffat, hoppat fallskärm, rest till Irland och åkt till Kanada.


   
SvaraCitera

Om du har pengar så att du klarar dig utan att jobba, så kan du åka ut på en resa eller något. Skulle jag ha gjort.


   
SvaraCitera

Jag hade nog rest till Italien, om jag hade möjlighet till det.


   
SvaraCitera

Himalaya eller Peru.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör någon dröm som du alltid har drömt om, uppfyll lite barndomsminnen som tex. åk till disneyland, simma med delfiner etc. Eller gör något till minne av din pappa, som tex res till ett land han alltid velat åka till, eller nåt...Annars kanske du kan åka som volontär till något land i Asien/Sydamerika/Afrika och jobba med barn i något fattigt land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska till new york [cool]

Skulle aldrig kunna tänka mig att åka till asien. Jävla u-världsdel.

Frankrike var för U för mig så new york blir toppen [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Skulle aldrig kunna tänka mig att åka till asien

Japan= Uland? Skulle inte tro det, Japan är nästan mer utvecklade än vad vi själva är..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sucher:

Japan= Uland? Skulle inte tro det, Japan är nästan mer utvecklade än vad vi själva är..

Det är för mycket folk i japan så det är ett uland...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sucher:

Annars kanske du kan åka som volontär till något land i Asien/Sydamerika/Afrika och jobba med barn i något fattigt land.

Instämmer, jag har själv tagit studenten nu och kommer till hösten åka iväg som volontär, funderar på att vara borta en 10 månader. Vill du ta ledigt från plugget är detta det perfekta alternativet, inte bara för att få komma bort från Sverige, utan dessutom är ett volontärskap en guldstjärna på ens CV istället för "vanlig semester". Det är inte bara jobb, volontärskap ger en god möjlighet att både få lära sig annan kultur på allvar, plus att det ger billigare alternativ att få se sig om i landet och kringliggande länder när man tar så pauser.

Låter det som något spännande så hör gärna av dig så delger jag allt jag har kommit över, tips på projekt mf. Vill du söka själv föreslår jag att du så långt som möjligt försöker undvika att gå via större organisationer som tar betalt i upp emot 20.000 kr bara för att fungera som mellanhandel. Vill du istället göra vanliga resor har jag nog några små tips där också. Som sagt, bara höra av dig om du känner att det är något värt att tänka över.

PS, är det någon annan som är intresserad får ni också gärna höra av er. Söker en eller flera personer som skulle vilja följa med mig som volontär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Det är för mycket folk i japan så det är ett uland

Så vad säger just nu är att ett uland är definierat med populationen i landet, vilket är helt fel. Isåfall skulle USA vara ett uland(pop. 300 miljoner), och speciellt New York skulle vara en bidragande faktor, med sin population på 8 miljoner invånare. So, clearly har du ingen anning om vad ett uland är.

Ett uland är ett land som har en låg BNP per capita (Gross domestic product), varav Japan har det högsta BNP i världen efter USA. Isåfall är Sverige mera Uland än Japan då, vi ligger på 22:e plats med den högsta BNP per capita.

Templar:

Instämmer, jag har själv tagit studenten nu och kommer till hösten åka iväg som volontär, funderar på att vara borta en 10 månader

Det är verkligen något som tilltalar mig, men det är som du säger det är många organisationer som tar enorma summor pengar, för en plats på något av deras volontärprogram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sucher:

Det är verkligen något som tilltalar mig, men det är som du säger det är många organisationer som tar enorma summor pengar, för en plats på något av deras volontärprogram.

Mm, visst kan det vara lite betryggande att gå dessa program. Man vet mer vad man får. Men jag skulle uppmana att man försöker söka sig direkt till arbetsgivare i frågan. Antingen via nätet, mer frivilliga organisationer eller att man rent av söker på plats. I vilken större huvudstad som helst i samtliga tredje-världen länder finns det hundratals exempelvis barnhem som glatt skulle ta emot en volontär i utbyte mot lite mat och kanske någonstans att bo. Annars är det oftast inte så dyrt att hitta bara man inte söker sig till flerstjärniga hotell. Kan låta lite skrämmande men är man som sagt fler personer borde det inte vara några problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sucher:

Ett uland är ett land som har en låg BNP per capita (Gross domestic product), varav Japan har det högsta BNP i världen efter USA. Isåfall är Sverige mera Uland än Japan då, vi ligger på 22:e plats med den högsta BNP per capita.

Är det inte HDI som avgör nuförtiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoyS:

Är det inte HDI som avgör nuförtiden?

Både ja och nej, Human Development Index, används nästan på samma sätt som BNP, det är bara det att HDI är mer specifikare, eftersom den mäter förväntad livslängd, utbildningsnivå och BNP, medan BNP mäter det materiella välståndet. Men det viktigaste är att båda används för att mäta välståndet i olika länder.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera