Aviseringar
Rensa alla

Egalitära sexuella och romantiska ritualer .


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Lyssnade på en podcast där Aron Flam (en bekant till mig) medverkade. Där sa han bland annat att kritisera gamla sexistiska normer utan att hitta på nya bara blir förvirrande. Tidigare menar han, att det var enklare inte att det var rätt, utan just enklare hur man skulle bete sig emot personer man är intresserad av osv. Nu är det inte lika tydligt längre, och de normer och ritualer som verkar fungera för de aldra flesta är vad i feministisk diskurs är sexistiskt. Det här är alltså normer som var självklarheter på 50-talet exempelvis, men menar Aron Flam, kritik av sexistiska normer och ritualer räcker inte. Utan vad som behövs är egalitära ritualer, ingen tjänar på otydlighet på det här området. Jag har inte tänkt på det exakt så, och tycker det är en intressant tanke som jag gärna skulle vilja spinna vidare på. Vad skulle dessa egalitära ritualer bestå av? 


   
Citera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Jag menar om ritualerna är påhittade, och de visar sig vara dåliga, varför inte hitta på nya bättre? Ett annat ord för det här är väll könsroller, om könsroller är påhittade, och de visar sig vara dåliga, varför inte hitta på bättre? Könsroller fungerar ju bara som kontraster, hur de olika könen ska förhålla sig till varandra ect. 


   
SvaraCitera

Behövs inga ritualer.


   
SvaraCitera

förvånad jag blir


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox:
Behövs inga ritualer.

Jo, det gör det visst. Varför tror du annars 100 miljoner kvinnor tycker fiftyshades of gray är sjukt upphetsande att läsa? Ju, för de tänder på den fantasin. Det krävs en fantasi, en ritual. Det går inte beskriva en sexhändelse objektivt utan att tappa det upphetsande eller sexiga med det. Det räcker inte att kritisera, du måste också ersätta det med något nytt får att gå bortom det. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Blivande_japan:
förvånad jag blir

Av vadå?


   
SvaraCitera

Asha: Jo, det gör det visst. Varför tror du annars 100 miljoner kvinnor tycker fiftyshades of gray är sjukt upphetsande att läsa? Ju, för de tänder på den fantasin. Det krävs en fantasi, en ritual. Det går inte beskriva en sexhändelse objektivt utan att tappa det upphetsande eller sexiga med det. Det räcker inte att kritisera, du måste också ersätta det med något nytt får att gå bortom det.

Ritualer och könsroller utmynnar från maktförhållanden, feminism strävar efter att utjämna maktförhållanden. Man behöver inte en ritual för att hitta en partner mer än man behöver för en polare.


   
SvaraCitera

Aron flams åsikter

Asha:

Av vadå?


   
SvaraCitera
mens
 mens

du borde länka till avsnittet 


   
SvaraCitera
mens
 mens

det här väl var lite av vad han sade i kön-klippet fö öv


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

mens:
du borde länka till avsnittet 

Länk:  https://www.acast.com/moderskeppet/k-n


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

mens:
det här väl var lite av vad han sade i kön-klippet fö övm

Jo, samma tema, här är kön-klippet för de som ej sätt det.


   
SvaraCitera

Ja, e det ok att öppna dörren åt kvinnor eller ej? Vill inte kränka någon ju. Fungerar ej i samhället längre :SSSs:s


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox:

Ritualer och könsroller utmynnar från maktförhållanden, feminism strävar efter att utjämna maktförhållanden. Man behöver inte en ritual för att hitta en partner mer än man behöver för en polare.

Det finns definitivt sociala ritualer i vänskap. 


   
SvaraCitera

En bekant till dig? Skeptisk


   
SvaraCitera