Aviseringar
Rensa alla

egen lägenhet + bostadbidrag fråga?


Ämnesstartare

jag flytta hemifrån så fort som möjligt(om tre år - efter gymnasiet), inte det att jag inte trivs här hemma, för det gör jag. men vill ha eget boende, vill också ha ett husdjur, mamma vägrar låta mig få ha en katt här hemma(vi hade katt och hund för ett tag sedan men dom avivades båda två pgha av sjukdom och nu vägrar mamma ha fler djur i den här lägenheten säge hon 🙁 ), så när jag får egen lägenhet är det en av dom första sakerna jag ska göra(förutom att inreda stället) är att skaffa en kattis 😀
men undrar, man kan ju få bostadsbidrag, hur gör för att få det? måste man ha fast arbete för att kunna söka om bostadbidrag? för jag kommer troligtvis hålla på att plugga(till sjuksköterska) då... fast då får man väl CSN-bidrag väl?
Hur mycket brukar man få i CSN-bidrag? är det som studiebidraget när man går på gymnasiet, 1.050kr? är dte det, så kommer jag ingenstans, kommer inte kunna flytta om man bara får sådär lite pengar, hyran är ju på typ 4.000-5.000kr Minimum. =/
sen måste jag ju ha pengar till mat också!
Gosh, verkar vara otroligt dyrt att bo i egen lägenhet, nästan så att man vill bo hemma resten av sitt liv...Nästan!

Ni som bor en egen lägenhet, berätta lite om hur ni får ekonomin att gå runt ifall ni t.ex studerar?


   
Citera

   
SvaraCitera
Åtta

Studerar du så får du 2500 kronor i månaden i bidrag från CSN, men sedan kan du söka ytterligare ~5000 spänn extra per månad som studielån. Dessa pengar får du då alltså betala tillbaka igen när du väl slutat studera.

Bostadsbidrag kan du söka från det att du fyller arton år, men de har en del regler. Dessa regler kan du läsa om här: http://www.fk.se/fakta/bostadsbidrag_ung/?page=/privatpers/studerande/bobidrag/i...


   
SvaraCitera

Hallå, du har tre år kvar skriver du? Ta det lugnt...

Du får låna pengar så du klarar dig, men själva bidragsdelen är väldigt låg, ca 2700 kronor i månaden. Sen kan man få bostadsbidrag, ja, men det är inte mer än någon hundring i månaden oftast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bubbelblå:

Gosh, verkar vara otroligt dyrt att bo i egen lägenhet, nästan så att man vill bo hemma resten av sitt liv...Nästan!

Självklart. Därför tycker jag man ska ha vettiga skäl till att flytta hemifrån. Inte nog med att allting kostar, såsom hyra, mat och annat. Utan man måste göra irriterande jobbiga sysslor som att laga mat, tvätta, diska, städa och skjuta fåglar. Inga direkta fördelar.

Däremot om man ska gå någon utbildning på en annan ort så kvittar det hur tidigt man flyttar, då man fortfarande kommer att få slänga ut lika mycket pengar oavsett om man flyttade när man var 24 år eller om man var 18 år.

bubbelblå:

Ni som bor en egen lägenhet, berätta lite om hur ni får ekonomin att gå runt ifall ni t.ex studerar?

Ganska enkelt. 3000 kronor på sin höjd går till hyran. Eftersom man får ungefär 7500 kronor bidrag/lån så har man ungefär 4000-5000 kronor kvar. Detta räcker gott och väl till mat. Jag äter dyrt och klarar mig utmärkt.

Just ja, bostadsbidrag kan man också få:

StenenSven:

ja, men det är inte mer än någon hundring i månaden oftast.

Jag får ungefär 700 kronor / mån.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera