Aviseringar
Rensa alla

Egen lägenhet under 1'a ring.


Ämnesstartare

Hai Hai.
Jag studerar 2,5 mil hemmifrån.
Jag har bott i en by under 15 år nu (16 år gammal) och Min mor ägen en 1'a i en stad 1,5 mil från oss och den är mycket närmare staden jag studerar i... nej vafan..

Lägenheter ligger i Karlskoga och jag Studerar i Kristinehamn. Mycket bättre busstider mellan dom städerna än senväg till kga sen till khamn...

Och under 2'an ska jag studera plåt och lack i karlstad, då ska jag antagligen köpa lägenhet i kristinehamn sen köra mellan karlstad och där Ist för 6 mil fram o tebaka.

Men jag får ju inte så många Inkomster utan jobb för att ha råd med lägenhet.

Därför vill jag prova att bo i lägenheten i Kga sen ta buss mellan khamn o kga ist för 1,5 extra mil.

låter inte de smartare? 😛
Morsan höller inte me


   
Citera

pimpboi93:

Men jag får ju inte så många Inkomster utan jobb för att ha råd med lägenhet.

om restiden till din skola är över 2 timmar per dag har du rätt till inackorderingstillägg från csn. Det är inte så mycket, men minst 1300 kr får du, ibland ännu mer.
Tack vare det klarade jag att flytta hemifrån under första året på gymnasiet. Annars skulle jag nog inte haft råd.


   
SvaraCitera

pimpboi93:

Men jag får ju inte så många Inkomster utan jobb för att ha råd med lägenhet.

så länge du studerar på gymnasiet så är dina föreldrar försörningsskyldiga enligt lag vare sig du bor hemma elr inte, plus att du kan få inakorderingstilläg och bostadsbidrag.


   
SvaraCitera

Din mamma känner dig bättre än vad vi gör, & hon tycker tydligen inte att du är ansvarsfull nog.


   
SvaraCitera

pimpboi93:

Och under 2'an ska jag studera plåt och lack i karlstad, då ska jag antagligen köpa lägenhet i kristinehamn sen köra mellan karlstad och där Ist för 6 mil fram o tebaka.

låter onödigt, inte bättre att bo i karlstad då? vem fan bor i kristinehamn frivilligt liksom? [wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

framtidstron:

om restiden till din skola är över 2 timmar per dag har du rätt till inackorderingstillägg från csn.

är inte det bara för friskolor? annars ansöker man väl hos kommunen?


   
SvaraCitera
Åtta

minimojen:

så länge du studerar på gymnasiet så är dina föreldrar försörningsskyldiga enligt lag vare sig du bor hemma elr inte, plus att du kan få inakorderingstilläg och bostadsbidrag.

Men de kan även bestämma huruvida han får flytta hemifrån eller inte. Om han bor hemma så måste de se till att han får mat och så, men om han frivilligt ger upp den försörjningen - t.ex. genom att bo någon annanstans, så är det inget som säger att de måste åka till honom och mata honom, eller ens betala hans hyra eller något sådant.

framtidstron:

om restiden till din skola är över 2 timmar per dag har du rätt till inackorderingstillägg från csn.

Är det inte olika beroende på var i landet man bor? Jag vet att jag fick inackorderingsbidrag när jag gick i gymnasiet, och då hade jag ändå bara 1½ timmes restid per dag om jag skulle bott hos mina föräldrar.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är inte det bara för friskolor? annars ansöker man väl hos kommunen?

Nej, csn, gäller iofs bara om det inte finns någon skola med motsvarande utbildning närmare än en timmes resväg.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Är det inte olika beroende på var i landet man bor? Jag vet att jag fick inackorderingsbidrag när jag gick i gymnasiet, och då hade jag ändå bara 1½ timmes restid per dag om jag skulle bott hos mina föräldrar.

Borde inte vara olika eftersom det är kopplat till csn..
Det är konstigt att du fick det, men reglerna kanske ändrats sen du gick gymnasiet? jag vet intee..

http://www.csn.se/blivande-studerande/vanliga-fragor/studiehjalp/1.1423


   
SvaraCitera
Åtta

framtidstron:

Det är konstigt att du fick det, men reglerna kanske ändrats sen du gick gymnasiet?

Det är möjligt, men jag är rätt jättesäker på att det hela har med kommunerna att göra. Det är nämligen så att kommunen jag växte upp i inte hade något gymnasium, och man därför antingen fick ett gratis busskort eller inackorderingstillägg - eftersom man var tvungen att studera utanför kommunen.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är inte det bara för friskolor?

jo det var visst bara friskolor!

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackordering...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Det är möjligt, men jag är rätt jättesäker på att det hela har med kommunerna att göra.

aah det stod på länken som inte funkar att när det gäller friskolor är det inackorderingstillägg och kommunala skolor är det kommunen, så du har rätt.


   
SvaraCitera

framtidstron:

jo det var visst bara friskolor!

i know[cool]


   
SvaraCitera

Åtta:

Men de kan även bestämma huruvida han får flytta hemifrån eller inte.

sant... dock om han är myndig och fortfarande går gymasiet kan han flytta och hans föreldrar är fortfarande försörningsskyldiga så länge han går gymansiet.

dock så heter han ju ...93 så är väl 93a och alltså inte myndig


   
SvaraCitera
Åtta

minimojen:

dock om han är myndig och fortfarande går gymasiet kan han flytta och hans föreldrar är fortfarande försörningsskyldiga så länge han går gymansiet.

Ja, men om han är myndig och själv väljer att flytta ut så är inte hans föräldrar försörjningsskyldiga i den mening att de måste betala hans boende och sådant. De måste bara försörja honom i den mening att de måste se till att han har tak över huvudet, skor på fötterna och mat i magen och så länge som han är välkommen hem så gör de det. Väljer han att betala sitt eget boende och mat någon annanstans så får han det, men de måste inte betala det åt honom.


   
SvaraCitera

Åtta:

Väljer han att betala sitt eget boende och mat någon annanstans så får han det, men de måste inte betala det åt honom.

det beror på. flyttar han långt för att plugga på gymnasiet så är föräldrar försörningsskyldiga och då blir det ju automatiskt att dom ska hjälpa till med pengar, för bor man tex 10 mil+ hemifrån kan man inte pendla mellan hem och skola varje dag.

Som argument kan jag ju påpeka att min pojkvän (som är mydig) just flyttat 27 mil hemifrån för att plugga på gymnasiet. han kontaktade då socialen och råd och stöd för att få reda på hur han ska kunna betala för en lägenhet, då fick han reda på att enligt lag är hans föreldrar tvugna att hjälpa till med det så länge han pluggar på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Åtta

minimojen:

det beror på.

Vet faktiskt inte exakt hur det fungerar i sådana fall, men man kan ju knappast välja att flytta långt åt helvete bort och sedan förvänta sig att ens föräldrar ska betala för boende och sådant, förutsatt att det finns ett närmare alternativ. I hans fall var det ju inte ens speciellt långt, så då finns det egentligen ingen anledning till varför han skulle vara tvungen att flytta - förutom att det vore behändigare.


   
SvaraCitera

Åtta:

Vet faktiskt inte exakt hur det fungerar i sådana fall, men man kan ju knappast välja att flytta långt åt helvete bort och sedan förvänta sig att ens föräldrar ska betala för boende och sådant, förutsatt att det finns ett närmare alternativ.

i min pojkväns fall finns det inget närmare alternativ, detta är närmaste skolan med den utbildningen. och hans föräldrar är försörningsskyldiga så om dom vägrade betala hade han kunnat gå till domstol.

Dock så får han ju inackorderingstilläg, bostadsbidrag och studiebidrag också. Dock så kan man ju inte precis välja en fansy lägenhet som kostar as mkt i hyra om man ska bo så, för föräldrarna kan ju inte betala hur mkt som hällst.
Min pojkvän då får 1200 av sin far och dom pengarna går geom försäkringskassan då eftersom att hans far inte har ekonomin att betala det ur egen ficka och av hans mor vet jag inte riktigt hur mkt han får.
men dom betalar som underhåll ungefär.

Åtta:

I hans fall var det ju inte ens speciellt långt, så då finns det egentligen ingen anledning till varför han skulle vara tvungen att flytta - förutom att det vore behändigare.

ja, han som skrev tråden bor ju inte jättelångt bort från skolan. Dock om han har jobbiga färdtider kan man få bidrag för det (vet inte riktigt hur det fungerar dock)


   
SvaraCitera