Aviseringar
Rensa alla

Eget boende nu?! 🙁


Ämnesstartare

Jag fyller 19 om några dagar och jag behöver verkligen hitta någonstans att bo. Jag bråkar hela tiden med mina föräldrar och så har det varit hela det här året, och jag mår jättedåligt av det. Jag trivs inte hemma pga allt bråk och för att mina föräldrar dömer mig och nedvärderar mig hela tiden (enligt mig). Jag skötte inte skolan bra under gymnasiet, plus att jag blev sjuk på slutet så att jag var hemma i 5 veckor och på sjukhus några dagar, så jag fick inte ens chansen att fixa de sista resterna så jag kunde få betyg i vissa ämnen. Jag har tänkt läsa upp på folkhögskola efter jul eller när det går att starta, men tills dess har jag en liten paus från allt som har med skola att göra. Jag har förstått det som att det krävs mer problem för att få hjälp med boende av socialen än att man inte kommer överens med sina föräldrar och mår dåligt hemma. Jag kan ju inte heller bo på något vandrarhem för även om det är billigt för några dagar så blir det jättemycket pengar per månad. Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill bara ha ett eget boende nånstans [sad]. Att hitta ett jobb med mina betyg kan bli svårt också [sad]. Hur ska jag göra? [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Mitt liv är just nu bara att jag sover till typ kl. 15, och sen är uppe på nätterna och festar flera dagar i veckan. Allt för att fly från alla problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carrexiz:

Hur ska jag göra? [sad]

Vissa folkhögskolor har ju internatboende... det kanske är värt att kolla upp.


   
SvaraCitera

Kolla med soc, det är ju väldigt individuellt. Samt fhsk med internat, låter bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carrexiz:

Mitt liv är just nu bara att jag sover till typ kl. 15, och sen är uppe på nätterna och festar flera dagar i veckan. Allt för att fly från alla problem.

Som ändå inte försvinner (tydligen)

Som de andra sagt. Fhsk med internatboende kan vara ett alternativ. Dock får du nog ta studielån då om det ska fungera ekonomiskt om du inte får tag i ngt jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carrexiz:

Att hitta ett jobb med mina betyg kan bli svårt också

Många arbeten som inte tittar på betygen, de tittar på erfarenheter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

internat

*intarnet[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Många arbeten som inte tittar på betygen, de tittar på erfarenheter

felaktig meningsbyggnad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

felaktig meningsbyggnad

käften tickster


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

käften tickster

[blush] ni är så snälla med mej[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Vissa folkhögskolor har ju internatboende... det kanske är värt att kolla upp.

Men jag kommer ju inte plugga än på ett tag, för ansökningstiden är ju slut på de flesta folkhögskolor nu. Och jag vill ha en egen lägenhet. Det går väl att göra så att föräldrar köper en bostadsrätt åt en, men att jag bor där? Tänker att de kanske skulle kunna gå med på att betala en billig bostadsrätt åt mig om de får ställa krav på mig, som att jag ska satsa på att läsa upp betygen och sköta mig förövrigt t.ex. Jag funderar på att läsa folkhögskola på distans, allmän kurs, för jag trivs inte riktigt med att behöva åka iväg till en skola varje dag. Distans verkar bra, och då kan jag ägna all energi åt skolan utan att behöva åka fram och tillbaka, och sen är jag ledig när det är färdigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag får CSN för att jag läser på folkhögskola sen så får jag iaf lite extra pengar, så att jag kan köpa kläder och annat som behövs. Det kanske finns något deltidsjobb jag kan söka också.


   
SvaraCitera

Carrexiz:

Men jag kommer ju inte plugga än på ett tag, för ansökningstiden är ju slut på de flesta folkhögskolor nu. Och jag vill ha en egen lägenhet. Det går väl att göra så att föräldrar köper en bostadsrätt åt en, men att jag bor där? Tänker att de kanske skulle kunna gå med på att betala en billig bostadsrätt åt mig om de får ställa krav på mig, som att jag ska satsa på att läsa upp betygen och sköta mig förövrigt t.ex. Jag funderar på att läsa folkhögskola på distans, allmän kurs, för jag trivs inte riktigt med att behöva åka iväg till en skola varje dag. Distans verkar bra, och då kan jag ägna all energi åt skolan utan att behöva åka fram och tillbaka, och sen är jag ledig när det är färdigt.

Pallar du att vara så socialt isolerad då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Pallar du att vara så socialt isolerad då?

Jag blir väl inte socialt isolerad för det? Jag får ju snarare mer tid och ork till att umgås med folk efter jag pluggat? Jag är så trött på skolmiljö just nu, därför skulle det kännas skönt med distans. Byta miljö ett tag och fokusera på skolan istället för hur man kommer överens med sin klass och sådär.


   
SvaraCitera

Carrexiz:

Jag blir väl inte socialt isolerad för det? Jag får ju snarare mer tid och ork till att umgås med folk efter jag pluggat? Jag är så trött på skolmiljö just nu, därför skulle det kännas skönt med distans. Byta miljö ett tag och fokusera på skolan istället för hur man kommer överens med sin klass och sådär.

Det är lätt att bli bekväm och hålla sig hemma om man pluggar på distans. Därmed socialt otränad och kan utveckla social fobi i viss grad. Är nåt som är bra att ha med i beräkningen.


   
SvaraCitera