Aviseringar
Rensa alla

Eh, är du nykterist?


Ämnesstartare

Det får jag höra lite då och då, visst så är jag inte myndig och ska inte alls dricka alkohol egentligen. Men nu är det ju typ mer normalt att ungdomar dricker alkohol än att dom inte gör det.

Men iaf, åter till att jag är nykterist. Det är mest att jag inte ser någon anledning till att dricka som ung ((gör inte direkt det som äldre heller men jag tycker att man kan hålla ifrån sig alkohol tills man iaf blir 18))

Kommer inte vara nykterist livet ut, kommer nog gå ut och dricka den dagen jag fyller 18! Men tills dess så ser jag ingen anledning.

Dock så tar en av mina vänner det super seriöst och säger "man kan inte ha roligt utan alkohol" vilket gör mig väldigt irriterad! När jag gick ut nian så var jag med alla i klassen ute när dom flesta drack alkohol (( vi kanske var 3 stycken som inte gjorde det )) sen var det folk som gick ut åttan, sjuan och gymnasiet som var med. Men iaf, jag hade jätte roligt!

MAN KAN HA ROLIGT UTAN ALKOHOL!
blir så trött på folk som säger att man inte kan ha roligt utan alkohol.

Jag bryr mig inte om mina vänner dricker alkohol, har aldrig sagt åt dom att sluta och dom flesta accepterar mig att jag inte vill dricka.

Ugh, vet inte ens varför jag skrev detta.

Men iaf, är ni nykterister? Varför? Tycker ni att man kan ha roligt utan alkohol?


   
Citera
Ämnesetiketter

ja, känner inget behov av det. 


   
SvaraCitera

Det är väl inget problem med att dricka 1-2 öl, bara man själv sätter upp en gräns


   
SvaraCitera

varför just vid 18? varierar mycket mellan olika människor när det är lämpligt att göra olika saker av olika skäl. vänta tills du känner dig bekväm och nyfiken istället. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:
varför just vid 18? varierar mycket mellan olika människor när det är lämpligt att göra olika saker av olika skäl. vänta tills du känner dig bekväm och nyfiken istället. Tumme upp

Sant. Men menar minst 18. Får se hur jag känner då. Dock så ser jag ingen anledning när jag är yngre! 🙂


   
SvaraCitera

feliciaidek:

Sant. Men menar minst 18. Får se hur jag känner då. Dock så ser jag ingen anledning när jag är yngre! 🙂

finns inte så bra anledningar över huvud taget tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:
Det är väl inget problem med att dricka 1-2 öl, bara man själv sätter upp en gräns

Nä det är väl sant, men dom i min omkrets dricker tills dom inte kan stå längre typ eller något liknade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

finns inte så bra anledningar över huvud taget tycker jag.

nope finns inga anledningar. men får se när jag blir äldre. dock ((såsom jag känner nu)) så vill jag inte dricka mig dygnfull, skulle typ kunna dricka något till en middag med vänner / min partner.

Men att vara full, nej tack!


   
SvaraCitera

lol 


   
SvaraCitera

Ja, unga bör inte dricka för att det helt enkelt inte har samma konsekvenstänk som en vuxen. De inser inte på samma sätt resultatet av sina handlingar och kan därmed ha svårt att sätta gränser på vad som är måttligt och när det går överstyr. Inget konstigt med det. Tyvärr tycker väl de flesta att det är roligt och spännande med alkohol, vilket gör att de börjar dricka. Att det är en väldigt social sak hjälper heller inte, utan förstärker anledningen till att förtära alkohol. 

Själv dricker jag inte för att det är äckligt. Ser ingen mening med att "lära" mig dricka för sakens skull heller, utan jag håller mig till andra drycker som jag tycker bättre om. 


   
SvaraCitera

Håller med dig! Känner inte heller någon anledning att dricka alkohol just nu i denna åldern!! Tumme upp


   
SvaraCitera

Alkohol kan ju vara fantastiskt. Som en garanterad dörr till behag och att ha trevligt. Lite som magi. Ganska fantastiskt på det viset.Tycker man ska uppleva det och jag köper inte riktigt nykteristers argument. Dock är det ju åt helvete om man inte kan känna behag och ha trevligt utan alkohol. Man måste vara en oerhört färglös person isåfall, alltså om allt roligt måste börja med att man måste förändra sin personlighet genom alkohol. Stör mig också lite på kulturen runt alkohol, sättet folk koketterar med vad man gör när man är berusad, hur mycket man dricker och så vidare. Tycker det känns väldigt banalt. Alkohol ska vara ett komplement till livet, något att piffa upp samtal och sammanhang med. Ett utropstecken till ens personlighet. Då är det fantastiskt. Blir alkohol allt en person bygger sin identitet kring, allt man bygger sina sociala sammanhang runt, allt som står i centrum, då gillar jag det inte alls. 


   
SvaraCitera

Det är upp till var och en att utforska alternativa sinnestillstånd. Jag höll mig nykter hela tonåren eftersom de flesta som drack verkade så jäkla falska.


   
SvaraCitera

Om man inte kan ha roligt utan alkohol måste man vara en ytterst tråkig, ointressant och tragisk människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Ja, unga bör inte dricka för att det helt enkelt inte har samma konsekvenstänk som en vuxen. De inser inte på samma sätt resultatet av sina handlingar och kan därmed ha svårt att sätta gränser på vad som är måttligt och när det går överstyr. Inget konstigt med det. Tyvärr tycker väl de flesta att det är roligt och spännande med alkohol, vilket gör att de börjar dricka. Att det är en väldigt social sak hjälper heller inte, utan förstärker anledningen till att förtära alkohol. 

Själv dricker jag inte för att det är äckligt. Ser ingen mening med att "lära" mig dricka för sakens skull heller, utan jag håller mig till andra drycker som jag tycker bättre om. 

Har aldrig smakat, eller jo jag fick något alkoholfritt vin av någon i min släkt när jag gick ut nian..asså det är det äckligaste jag någonsin har druckit!


   
SvaraCitera