Aviseringar
Rensa alla

Eh? Vänsterpartiet- integration - en fråga/punkt


Ämnesstartare

Ska man ställa krav på att kunna svenska för att få bli svensk medborgare?
Nej, att kunna svenska är mycket viktigt för alla som bor i Sverige, men att villkora medborgarskapet med formella språkkrav är fel väg att gå och bryter mot principen om allas lika rättigheter.

Någon som håller med?

Jag gillar vänstern, de har riktigt bra ideer och punkter men den här är lite ->[tard]

ÄNDRAT 2009-12-01 12:29


   
Citera
Ämnesstartare

daisy:

Jag gillar vänstern, de har riktigt bra ideer och punkter men den här är lite ->

Nää, att kunna landets språk är inget vi ska kräva av invandrarna, gud vad rasistiska vi skulle vara då.

Jag föreslår härmed att alla svenskar ska kasta ut sin svenska flagga och avsäga sig sina traditioner, lära oss alla världens språk så att våra invandrare inte behöver känna sig utanför i samhället, som godtrogna kosmopoliter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker absolut det ska vara krav på det. Att inte lära sig språket utesluter den gruppen från resten av samhället.


   
SvaraCitera

Sming:

Jag föreslår härmed att alla svenskar ska kasta ut sin svenska flagga och avsäga sig sina traditioner, lära oss alla världens språk så att våra invandrare inte behöver känna sig utanför i samhället, som godtrogna kosmopoliter.

Bra idé, jag hade självklart tipsat Mona sahlin om detta! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Bra idé, jag hade självklart tipsat Mona sahlin om detta!

Mona hade tyckt att detta hade varit för mesigt, hon hade tyckt att vi hade kunnat bygga om sveriges kyrkor till moskéer, sedan skulle vi konvertera till islam, vi skulle käka halalslaktad mat endast, och vi skulle införa Sharialagar.

Sedan ge invandrarna legeimitet att mörda halva befolkningen, våldta resten som en kompensation för hur illa vi behandlade dom innan.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Sming:

Sedan ge invandrarna legeimitet att mörda halva befolkningen, våldta resten som en kompensation för hur illa vi behandlade dom innan

Haha, lysande! Öga för ett öga politik [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Jag föreslår härmed att alla svenskar ska kasta ut sin svenska flagga och avsäga sig sina traditioner,

Skulle nog inte ha så mycket emot det... den svenska flaggan är skitful och alla traditioner bortsett från de amerikaniserade går typ ut på att äta någon form av äcklig kall fisk och supa sig skitfull. Och det kan man ju lika gärna göra på vanliga dagar och helger och då kan man skippa den äckliga fisken.


   
SvaraCitera

Ställa krav på att de ska kunna Svenska?

Då kan inte det nyfödda barnet få sitt medborgarskap förrän denne lärt sig språket om vi ska följa själva principen.

I övrigt: Nej. Vi ska istället se till att de får rätt till skola/vuxenskola och få sin svenska inbakad därigenom - som att behandla ett väldigt ungt barn. Se till att denne får förutsättningar att ta del och känna sig viktig idetta samhälle.


   
SvaraCitera
Åtta

Nej, jag ser verkligen inte varför man skulle behöva införa några formella språkkunskapskrav. Alla vill vara en del av det samhälle man bor i, och bor man i Sverige så kommer man att vilja lära sig svenska. Därför ska vi definitivt ge möjlighet till språkutbildning, men att inte låta dem bo här bara därför att de inte kan svenska är fullkomligt efterblivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

sedan skulle vi konvertera till islam, vi skulle käka halalslaktad mat endast, och vi skulle införa Sharialagar.

Sedan ge invandrarna legeimitet att mörda halva befolkningen, våldta resten som en kompensation för hur illa vi behandlade dom innan.[bigsmile]

Det tragikomiska är att du förmodligen tror det på riktigt också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och när räknas det som att man kan svenska? Ska man kunna en viss mängd ord? Ska man kunna alla grammatiska regler? Ska man uttrycka sig språkmässigt korrekt i sina meningar? Ska man uttala rätt? Ska man stava allt rätt? Osv.

I så fall är det jävligt många etniska svenskar som borde bli av med medborgarskapet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marcus Normark:

Det tragikomiska är att du förmodligen tror det på riktigt också.

Ja fortsätter det på samma rulle som det gör nu så kommer det att bli en demografisk katastrof här i sverige, och då kan vi ju inte direkt vänta oss mycket solidaritet från muslimerna själva [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

I så fall är det jävligt många etniska svenskar som borde bli av med medborgarskapet.

Varenda svensk i Sverige kan göra sig förstådd muntligt, om man borträknar folk som kanske är handikappade, mongolida eller andra skador, sjukdomar och störningar som förhindrar en att göra det.

Alltid lika roligt när svenskar klankar ner på sig själva, så jävla klassiskt [cool]


   
SvaraCitera

Jag tycker att det ska vara ett krav, hur ska du kunna vara en del av ett samhälle utan att ens kunna språket som talas?

Förövrigt behöver man väl inte vara svensk medborgare om man ska bo här, men av någon anledning inte vill lära sig språket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej anser inte att man måste kunna svenska för att få medborgarskap. Men ifall man vill få en plats i det svenska samhället så kommer man tillslut lära sig svenska. Och va jag vet så är man tvungen att gå SFI kurser för att kunna få statligt bidrag, vilket många behöver när dom först kommer till Sverige.


   
SvaraCitera