Aviseringar
Rensa alla

Ekofascist eller ekologistisk fascist.


Ämnesstartare

Jag åkte buss mellan luleå och piteå idag, och som alltid när jag åker kollektivt så känner jag mig mer intelligent och börjar tänka på intressanta saker.

Det jag då tänkte på är:
Ekofascist - borde inte det tekniskt sett vara någon som förtrycker naturen, en specieist, eller någon som med fascistiska metoder bekämpar ekosystemet?

En mer korrekt benämning på en som använder fascistiska metoder för att skydda ekosystemet skulle således vara en ekologistisk fascist. Jag hör dock media använda begreppet ekofascister för att benämna sådana som han, men ekologistiska fascister är ju mycket mer korrekt!

Så.
Quick lesson för er:
Ekofascister är vi som äter kött, går på djurparker och cirkus och håller djur fångade i våra hem, i bur, vi som skräpar ned och vi som förorenar naturen.

En ekologistisk fascist är en som försöker stoppa oss genom att döda oss, så vi inte kan göra detta längre.

Har jag rätt eller fel? Borde man hitta en bättre benämning på dessa båda, väldigt snarlika fall?

Diskutera.


   
Citera
Ämnesstartare

Ekofascist är en förkortning av ekologistiskt fascist/grön fascist/psykiskt sjukt äckel/etc.

Speciesister är sådana som förtrycker icke-mänskliga djur på olika sätt. Genom att äga dem, hålla dem inburande, exploatera dem, mörda dem eller på andra sätt inkräkta på deras frihet.

Folk som förstör miljön är väl allmänt idioter och miljöbovar, eller kanske "antiekologister" om det sker systematiskt och med avsikt att skada miljön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Ekofascist är en förkortning av ekologistiskt fascist/grön fascist/psykiskt sjukt äckel/etc.

Men ekofascist kan ändå anses missvisande. Skulle hellre förkorta det som ekosystemsfascist, med betydelsen du ser ovan.

Konsumtionshets:

Folk som förstör miljön är väl allmänt idioter och miljöbovar, eller kanske "antiekologister" om det sker systematiskt och med avsikt att skada miljön.

Jag tycker ju dock inte det ska behöva ske med sådant uppsåt, för att benämnas på det viset. Ekofascism borde det väl benämnas som, när man utnyttjar djur på cirkus för att tjäna pengar, även om det inte sker systematiskt och med avsikt att skada djuren?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ekofascister är vi som äter kött

Jag äter kött fast är miljö vänlig. Går aldrig på cirkus eller djurparker, har inga husdjur. Köper på second hand (så mycket jag kan) sorterar, slänger inte skräp på marken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Men ekofascist kan ändå anses missvisande. Skulle hellre förkorta det som ekosystemsfascist, med betydelsen du ser ovan.

Jag tycker inte det är missvisande. Ekoanarkist är ju en kombination av ekologism och anarkism, då är ju ekofascism en kombo av ekologism och fascism?

Anarkandi:

Jag tycker ju dock inte det ska behöva ske med sådant uppsåt, för att benämnas på det viset. Ekofascism borde det väl benämnas som, när man utnyttjar djur på cirkus för att tjäna pengar, även om det inte sker systematiskt och med avsikt att skada djuren?

Nä, det har inget med miljön eller ekosystemet att göra. Det är speciesism, dvs. särbehandling och förtryck av kännande individer endast baserat på att de är av en annan art. På samma sätt är det sexism om det sker p.g.a. kön, rasism p.g.a. etnicitet, osv. Om jag bryr mig mer om dig än en hund, endast p.g.a. att vi är av samma art, så är det också speciesism. Om jag gör det för att jag har en social relation till dig men inte till hunden så är det däremot inte speciesism.

Cirkus, köttindustrin och dylikt är väl snarare slaveri/massmord.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Macktorsken:

Jag äter kött fast är miljö vänlig.

Nä. Köttindustrin står för över 18% av växhusgasutsläppen. Det är ungefär en femtedel och det absolut största utsläppet som privatpersoner står för.


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

Nä. Köttindustrin står för över 18% av växhusgasutsläppen. Det är ungefär en femtedel och det absolut största utsläppet som privatpersoner står för.

Så ingen borde äta kött?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Så ingen borde äta kött?

Enligt mig, nä.

Men endast ur miljösynpunkt så är det väl okej att äta viltkött och kött som inte gått genom köttindustrin.


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

Enligt mig, nä.

Vart ska man odla all mat då?

Konsumtionshets:

så är det väl okej att äta viltkött och kött

Fast det är mycket dyrare än från industrin. Nästan all ekologisk mat är dyrare än icke ekologiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Vart ska man odla all mat då?

På de enorma områden som frigörs när köttindustrin monteras ner? Det krävs bara en femtedel så stor yta att producera 1 kilo vegetabiliskt protein som det krävs för animaliskt. All den mat vi nu använder till att "odla" andra djur till mat hade vi kunnat äta själva istället.

Macktorsken:

Fast det är mycket dyrare än från industrin. Nästan all ekologisk mat är dyrare än icke ekologiskt.

Okej, tack för att du pekade på det uppenbara eller vadå? Käka veganskt i så fall, mycket billigare än att äta kött.


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

På de enorma områden som frigörs när köttindustrin monteras ner? Det krävs bara en femtedel så stor yta att producera 1 kilo vegetabiliskt protein som det krävs för animaliskt. All den mat vi nu använder till att "odla" andra djur till mat hade vi kunnat äta själva istället.

Det kommer krävas mer än det.

Konsumtionshets:

Okej, tack för att du pekade på det uppenbara eller vadå? Käka veganskt i så fall, mycket billigare än att äta kött.

Du kanske inte förstår... Det är alltså mycket svårare för fattigare att vara miljövänliga än folk med mer pengar.

Visste du inte att man besprutar mycket av maten? Vegetabilisk kan också vara miljöfarligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Det kommer krävas mer än det.

Ja?

Macktorsken:

Du kanske inte förstår... Det är alltså mycket svårare för fattigare att vara miljövänliga än folk med mer pengar.

Visste du inte att man besprutar mycket av maten? Vegetabilisk kan också vara miljöfarligt.

Jag vet? Sa jag ens något om nåt av det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

bekämpar ekosystemet?

Om personen på något vis vore emot ekosystemet och till varje pris ville bekämpa det så skulle det väl vara ett ytterligare prefix före eko, förslagsvis anti-.


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

På de enorma områden som frigörs när köttindustrin monteras ner? Det krävs bara en femtedel så stor yta att producera 1 kilo vegetabiliskt protein som det krävs för animaliskt. All den mat vi nu använder till att "odla" andra djur till mat hade vi kunnat äta själva istället.

Du har aldrig tänkt på att stor del av denna marken används till djurfoder/bete just eftersom den är otjänlig för att odla människoföda? Mycket lättare att odla grödor till djur då de inte är lika "kräsna", människoföda kräver bättre mark. Bästa exemplet är foderärtor (för animalieproduktion) vs ärtorna du äter. Foderärtor växer överallt, ärtor du äter växer inte överallt. 🙂 För att inte tala om all betesmark som är betesmark just eftersom den är skitkass. Skall du odla upp denna krävs det miljontals ton av konstgödning och gifter, något som inte direkt är superduperbra.


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

Jag vet? Sa jag ens något om nåt av det?

Du påpekar att vegetabilisk mat är miljövänlig.

Konsumtionshets:

Ja?

Vart ska man då olda då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tro det eller ej men fascism går inte riktigt ut på att springa runt och döda folk.


   
SvaraCitera